Vill få fart på marknaden för direkttryck på kläder

AbsurdIdeas_Promotion
Daniel Pettersson och Christian Almstedt på Absurd Ideas säljer från årsskiftet textilskrivare från Anajet.

Från årsskiftet har Linköpingsbaserade Absurd Ideas tagit över som distributör av textilskrivare från Anajet. Nu satsar man på att erbjuda ett komplement till screentryckerier men också skapa möjligheter för nya företag som vill utnyttja tekniken med direkttryck på kläder.

– Vi hoppas kunna få ut mellan 20 och 30 maskiner under året, säger Christian Almstedt till Branschkoll på Promotionmässan.

Det finns två versioner av maskinen där den snabba trycker till exempel en vit t-shirt på 16 sekunder och en svart tröja tar knappt en minut att trycka. Beroende på modellV ligger investeringen på mellan 150 och 265 tusen kronor. Maskinen kan förutom tyg trycka på en lång rad material som trä, metall och glas.

Anajet köptes nyligen av Ricoh men detta ska inte påverka distributörsavtalat som Absurd Ideas har med Anajet.

Absurd Ideas är specialiserade på teknisk tryckeri- och märkningsutrustning för exempelvis tryck på cd/dvd-skivor, etiketter, säkerhetstryck och nu även textil.

Annons

manroland avvisar bud från KBA – ska drivas självständigt

Ämnen i artikeln: KBAManroland

Den tyska tidningen Borsen-Seitung skriver att manroland har avvisat ett bud om att köpa konkurrenten KBA. Förslaget ska ha avvisats ”kraftigt”.

Enligt tidningen uppger källor att Manrolands största ägare, Allianz Capital Partners, har för avsikt att driva företaget som det ser ut idag och man kommer inte att överväga KBS:s invit.

News&Tech skriver mer om den avvisade affären.

Ämnen i artikeln: KBAManroland
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora tillväxttal för svensk annonsmarknad

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden

De svenska tidningarnas annonsförsäljning går bra. ”Årets andra och tredje kvartal kommer att visa på stora tillväxttal” säger IRM:s vd Magnus Anshelm till MedieVärlden.

Två faktorer som håller upp resultatet under den här perioden är fotbolls-VM och det stundande valet. Däremot gav inte bröllopet så mycket som många hade trott.

Den svenska annonsmarknaden är den som går allra bäst av de nordiska länderna. Medievärlden skriver att vi kommer att ha en tillväxt på 7,7 procent i Sverige under 2010. Det är den danska mediabyrån GroupM som står för dessa siffror och enligt dem ska nästa år landa på 4,5 procents tillväxt.

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarens konkursstatistik

Ämnen i artikeln: konkurser

Antalet företagskonkurser minskade med 11 procent under juli månad jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 14 procent.

Informations- och kommunikationsbranschen klarar sig sämre än genomsnittet med en fem-procentig minskning hittills i år.

Det är tionde månaden i rad som företagskonkurserna minskar vilket tydligt visar på att allt fler företag har fått ett stabilare kassaflöde och allt bättre lönsamhet, vilket innebär att allt fler företag överlever.

Källa: UC, bearbetat av Branschkoll

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta och Printing bildar ett av sveriges största tryckerier

Den första juli gick Printing i Malmö och Exakta i Hässleholm samman till Exaktaprinting AB. Koncernen får cirka 100 anställda med anläggningar i Malmö, Hässleholm och Kristianstad där Kristianstad Boktryckeri ligger.AGI skriver att Håkan Larsson, Exaktas tidigare vd tar över som vd för den nya konstellationen som kommer att omsätta ca 160 miljoner.

Bokbinderiarbete kommer att utföras i Kristianstad dit all utrustning flyttas och de medarbetare som jobbar med efterbearbetning i Malmö och Hässleholm kommer att erbjudas anställning i Kristianstad. Leif Bågesjö sitter kvar som vd i Kristianstad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarläsning – Sällsynt visdom om tryckets framtid

Disrupting the futureEn helt ny bok om den grafiska branschens utmaningar finns nu att hämta helt gratis på whattheythink.com. Själv har jag köpt den på lulu.com som tryckt bok eftersom jag har för avsikt att läsa den på semestern och inte vid skrivbordet (jag har ingen iPad).

Det är en av de fulare formgivna böckerna jag har sett på länge men innehållet verkar vara riktigt intressant. Med mycket stor humor ger de två författarna den grafiska branschen en stor spark i baken – det är dags att förstå vad internet egentligen är och hur det påverkar den tryckta produkten.

Författare är Dr Joe Webb (analytiker på whattheythink.com) och Richard Romano (konsult och skribent och Frank Romanos son (om det nu är en merit?)).

Jag återkommer med en recension i augusti för nu blir det lite semester.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia startar tävling för inhouse-producerad reklam

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media

Det blir allt vanligare med så kallade inhouseavdelningar hos svenska företag, det vill säga att man anställer personal som skapar marknadsföringsmaterial, trycksaker och reklam. Tidningen Dagens Media och Arkitektkopia drar nu igång tävlingen Inhouse – där endast internproducerad reklam får tävla.

I en undersökning som Sveriges Annonsörer genomförde bland sina medlemmar under våren 2010 framgick det att 57 procent av företagen arbetade med inhouseproduktion parallellt med reklambyråköp. 5 procent gjorde all produktion själva. Vart tredje företag tror att inhouseproduktionen kommer att öka.

– Vi har många direktkunder bland svenska företag och ser mycket bra reklam som tagits fram direkt av företagen, säger Matilda Evertsson som är marknadschef på Arkitektkopia.

Bästa Kampanj, Bästa Trycksak och Bästa Expo är några av de kategorier som belönas med guld och silver när årets bästa inhousereklam ska utses.

Dagens Media är också arrangör till tävlingen.

– Vi har en stor läsarkrets bland svenska marknadsförare och vänder oss i hög utsträckning direkt till företagen och därför vill vi gärna vara med och arrangera Inhouse, säger Fredrik Svedjetun som är Dagens Medias chefredaktör.

Tävlingens gala och prisutdelning kommer att äga rum den 15 februari på Berns i Stockholm

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seybold Report lever vidare

Ämnen i artikeln: Seybold report

The Joss Group har köpt det anrika nyhetsbrevet The Seybold Report. Under de senaste åren har nyhetsbrevet bytt ägare flera gånger och nu är det Molly Joss, det senaste årets redaktör, som tagit över. Hon ser potential i tjänsten på den amerikanska marknaden som idag domineras av whattheythink.com.

Läs mer på www.seyboldreport.com

Ämnen i artikeln: Seybold report
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler investerar stort i digitaltryck, offset, CTP och MIS

En Xerox iGen3, två Manroland 700 (åttafärgare), en ctp från Screen, Hiflex affärssystem och arbetsflöde från Fujifilm. Utöver detta köps nya maskiner för häftning och trådbindning.

– Vi är stolta över att vara i frontlinjen när det gäller ny teknik, säger Christer Ringblom, systemchef på Fälth & Hässler till AGI. Det innebär att vi kan leverera högst kvalitet till våra kunder så effektivt som möjligt.

Digitaltryckpressen och ctp-maskinen levereras av Fujifilm.

Packaging Essentials skriver mer om investeringen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

25 nya binderitekniker från unik utbildning

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Nu har en ny kull färdiga bokbindare examinerats från Ky-utbildningen ”Grafisk Binderiteknik” vid Xenter i Botkyrka.Efter ett års teoretiska och praktiska studier är studenterna nu färdiga för anställning på ett bokbinderi eller tryckeri för att arbeta med efterbehandling av tryckta dokument.

Flera av studenterna har redan fått anställning och kommer att arbeta med t.ex. skärning, falsning, klammerhäftning eller limbindning.
– Det är glädjande att flera redan har ordnat jobb och det tyder på att branschen är på väg upp ur konjunktursvackan. Många företagare är optimistiska inför framtiden och tar chansen att anställa yngre medarbetare med en bred utbildning och med ny modern kunskap i bagaget, säger Guy Ekholm, utbildningsledare vid Xenter.

Detta är den första omgången av binderitekniker som examinerats efter flytten av utbildningen till Xenter i Tumba. Av dem som nu avlagt examen är 15 kvinnor och 10 män.

Nästa utbildningsintag startar den 6 september.

Läs mer om Ky-utbildningen Grafisk binderitekniker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd i Elanders Sverige vill inspirera kunderna att kommunicera mera

Elanders byter vd i Sverigebolaget – Jonas Brännerud ersätter med omedelbar verkan Tommy Lennartsson på vd-posten. Brännerud har senaste tiden varit vd för Elanders Brasilianska verksamhet.

– Att inspirera våra kunder till att kommunicera mera och se det tryckta ordet som ett bra komplement till övriga media är spännande, säger Jonas Brännerud i en intervju med AGI.

Från och med nu består Elanders koncernledning av Magnus Nilsson, vd koncernchef, Andréas Wikner, tillförordnad finanschef samt Per Brodin, Jonas Brännerud och Peter Sommer.

Läs hela intervjun med Jonas Brännerud på agi.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons