Vi vann för att ”vi är fria i huvve”

PIDA_2022_Broby

Förstaårsstudenter på Brobygrafiska är med och skapar framtidens förpackningar.

Billerudkorsnäs tävling i förpackningsdesign 2022, Pida, är avgjord och såväl Gold Award-vinnarna som segrande bidrag i klassen Innovation är elever på Brobygrafiska.

Branschkoll har besökt skolan och träffat fyra av de sex (två var på praktik på annan ort) eleverna som står bakom bidragen Bite Botanical Bitters, som vann guld, och Armardillo, som fick pris i klassen Innovation.

IMG 4002 edited scaled
Kristin Tebelius från team Armardillo samt Herman Rydholm, Julia Abrahamsson och Sofi Hansson som utgjorde team Bite.

Laget Bite består av Herman Rydholm, Julia Abrahamsson samt Sofi Hansson och Armardillo av Kristin Tibelius samt de frånvarande Moa Nilsson och Jenny Carlsson-Malmefeldt.

Grattis! Hur arbetade ni under kreerandet av era förpackningar?

– Det blev en rivstart, vi funderade väl två veckor men sedan kom vi igång ganska bra, men vi kände att vi var sena redan från början. Men när vi väl kläckte idén var det bara att köra, säger Kristin från Armardillo.

– Vi kom igång ganska bra tycker jag, säger Herman, men vi gick in för det med stort allvar och ville göra något kul från början även om vi förstås inte riktigt trodde på att vi skulle vinna.

– Armardillogänget skapade en chattgrupp som vi döpte till Pida-vinnarna, lite lagom ödmjukt. Den sporrade ju oss också, skrattar Kristin.

Annons
Bite
Från idé till färdig förpackningar. Bite Botanical Bitters.

– Vi ville komma på något riktigt fyndigt, lekfullt ock illustrativt, säger Julia. Vi provade en pyramid först, som sedan fick lite taggar.

– Och så ville vi stå ut mer än det, säger Moa.

– Ja absolut, och när vi kom på den köttätande växten, då kände vi att nu har vi det, flikar Julia in. Temat var ju Wild Life och den växten är verkligen vild och dessutom har den så fina färger också.

– För Armardillo var det att plocka ut något från naturen och skapa från det men det vi ville också att förpackningen skulle sticka ut i hyllan. Och en rund förpackning tycker vi gör det.

Ni medverkar i Pida redan första läsåret på Broby, gör det det hela svårare tycker ni?

– Ja vi hade inte så mycket erfarenhet när vi startade projekten, men vi hade lite origami, papperskunskap och dessutom hade vi gjort skapande i finpapper som ett projekt strax innan, när vi gjorde statyer. Sedan kan det vara en fördel att inte ha läst för mycket, vi var ju ”fria i huvve” när vi startade. (skratt)

Armardillo 1
Armardillo

– Att söka rätt material var ganska lärorikt också. För tjockt så fungerade inte layouten och för tunt så blev förpackningen skör. Så vi har lärt oss mycket under projektet.

Och nu ska Bite-laget tävla vidare på Luxe Pack i Monaco i oktober. Ett stort Lycka Till säger vi på Branschkoll.

Bite 2
Armardillo 2

Fakta om Pida: Under Pida möts sju länders designelever från universitet och högskolor för att tävla mot varandra med kreativa förpackningslösningar. Tävlingen organiseras som fem separata events: Frankrike/Belgien, Kina, Storbritannien, Sverige, USA och Tyskland/Österrike. Vinnarna av Gold Award vid respektive event möts sedan i en Grand Final vid Luxe Pack Monaco i oktober.

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons