Vi vann för att ”vi är fria i huvve”

PIDA_2022_Broby

Förstaårsstudenter på Brobygrafiska är med och skapar framtidens förpackningar.

Billerudkorsnäs tävling i förpackningsdesign 2022, Pida, är avgjord och såväl Gold Award-vinnarna som segrande bidrag i klassen Innovation är elever på Brobygrafiska.

Branschkoll har besökt skolan och träffat fyra av de sex (två var på praktik på annan ort) eleverna som står bakom bidragen Bite Botanical Bitters, som vann guld, och Armardillo, som fick pris i klassen Innovation.

Kristin Tebelius från team Armardillo samt Herman Rydholm, Julia Abrahamsson och Sofi Hansson som utgjorde team Bite.

Laget Bite består av Herman Rydholm, Julia Abrahamsson samt Sofi Hansson och Armardillo av Kristin Tibelius samt de frånvarande Moa Nilsson och Jenny Carlsson-Malmefeldt.

Grattis! Hur arbetade ni under kreerandet av era förpackningar?

– Det blev en rivstart, vi funderade väl två veckor men sedan kom vi igång ganska bra, men vi kände att vi var sena redan från början. Men när vi väl kläckte idén var det bara att köra, säger Kristin från Armardillo.

– Vi kom igång ganska bra tycker jag, säger Herman, men vi gick in för det med stort allvar och ville göra något kul från början även om vi förstås inte riktigt trodde på att vi skulle vinna.

– Armardillogänget skapade en chattgrupp som vi döpte till Pida-vinnarna, lite lagom ödmjukt. Den sporrade ju oss också, skrattar Kristin.

Från idé till färdig förpackningar. Bite Botanical Bitters.

– Vi ville komma på något riktigt fyndigt, lekfullt ock illustrativt, säger Julia. Vi provade en pyramid först, som sedan fick lite taggar.

– Och så ville vi stå ut mer än det, säger Moa.

– Ja absolut, och när vi kom på den köttätande växten, då kände vi att nu har vi det, flikar Julia in. Temat var ju Wild Life och den växten är verkligen vild och dessutom har den så fina färger också.

– För Armardillo var det att plocka ut något från naturen och skapa från det men det vi ville också att förpackningen skulle sticka ut i hyllan. Och en rund förpackning tycker vi gör det.

Ni medverkar i Pida redan första läsåret på Broby, gör det det hela svårare tycker ni?

– Ja vi hade inte så mycket erfarenhet när vi startade projekten, men vi hade lite origami, papperskunskap och dessutom hade vi gjort skapande i finpapper som ett projekt strax innan, när vi gjorde statyer. Sedan kan det vara en fördel att inte ha läst för mycket, vi var ju ”fria i huvve” när vi startade. (skratt)

Armardillo

– Att söka rätt material var ganska lärorikt också. För tjockt så fungerade inte layouten och för tunt så blev förpackningen skör. Så vi har lärt oss mycket under projektet.

Och nu ska Bite-laget tävla vidare på Luxe Pack i Monaco i oktober. Ett stort Lycka Till säger vi på Branschkoll.

Fakta om Pida: Under Pida möts sju länders designelever från universitet och högskolor för att tävla mot varandra med kreativa förpackningslösningar. Tävlingen organiseras som fem separata events: Frankrike/Belgien, Kina, Storbritannien, Sverige, USA och Tyskland/Österrike. Vinnarna av Gold Award vid respektive event möts sedan i en Grand Final vid Luxe Pack Monaco i oktober.

Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

All4labels förvärvar två tryckerier inom etikett- och säkerhetstryck

Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Colas förpackningar leder skräpligan

Fem år i rad har Coca-Cola varit det varumärke som förekommer oftast i naturen med överlägset flest upphittade förpackningar, enligt en ny rapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bioabsorbent ska minska matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem trender inom e-handelsförpackningar

Ämnen i artikeln: e-handel

Bland annat framkommer hur mycket konsumenten är beredd att betala extra för en specifik förpackning.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nespresso ersätter metall med papper i kaffekapslar

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Lansering sker i Frankrike som blir pilotmarknad.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons