Vi vann för att ”vi är fria i huvve”

PIDA_2022_Broby

Förstaårsstudenter på Brobygrafiska är med och skapar framtidens förpackningar.

Billerudkorsnäs tävling i förpackningsdesign 2022, Pida, är avgjord och såväl Gold Award-vinnarna som segrande bidrag i klassen Innovation är elever på Brobygrafiska.

Branschkoll har besökt skolan och träffat fyra av de sex (två var på praktik på annan ort) eleverna som står bakom bidragen Bite Botanical Bitters, som vann guld, och Armardillo, som fick pris i klassen Innovation.

Kristin Tebelius från team Armardillo samt Herman Rydholm, Julia Abrahamsson och Sofi Hansson som utgjorde team Bite.

Laget Bite består av Herman Rydholm, Julia Abrahamsson samt Sofi Hansson och Armardillo av Kristin Tibelius samt de frånvarande Moa Nilsson och Jenny Carlsson-Malmefeldt.

Grattis! Hur arbetade ni under kreerandet av era förpackningar?

– Det blev en rivstart, vi funderade väl två veckor men sedan kom vi igång ganska bra, men vi kände att vi var sena redan från början. Men när vi väl kläckte idén var det bara att köra, säger Kristin från Armardillo.

– Vi kom igång ganska bra tycker jag, säger Herman, men vi gick in för det med stort allvar och ville göra något kul från början även om vi förstås inte riktigt trodde på att vi skulle vinna.

– Armardillogänget skapade en chattgrupp som vi döpte till Pida-vinnarna, lite lagom ödmjukt. Den sporrade ju oss också, skrattar Kristin.

Från idé till färdig förpackningar. Bite Botanical Bitters.

– Vi ville komma på något riktigt fyndigt, lekfullt ock illustrativt, säger Julia. Vi provade en pyramid först, som sedan fick lite taggar.

– Och så ville vi stå ut mer än det, säger Moa.

– Ja absolut, och när vi kom på den köttätande växten, då kände vi att nu har vi det, flikar Julia in. Temat var ju Wild Life och den växten är verkligen vild och dessutom har den så fina färger också.

– För Armardillo var det att plocka ut något från naturen och skapa från det men det vi ville också att förpackningen skulle sticka ut i hyllan. Och en rund förpackning tycker vi gör det.

Ni medverkar i Pida redan första läsåret på Broby, gör det det hela svårare tycker ni?

– Ja vi hade inte så mycket erfarenhet när vi startade projekten, men vi hade lite origami, papperskunskap och dessutom hade vi gjort skapande i finpapper som ett projekt strax innan, när vi gjorde statyer. Sedan kan det vara en fördel att inte ha läst för mycket, vi var ju ”fria i huvve” när vi startade. (skratt)

Armardillo

– Att söka rätt material var ganska lärorikt också. För tjockt så fungerade inte layouten och för tunt så blev förpackningen skör. Så vi har lärt oss mycket under projektet.

Och nu ska Bite-laget tävla vidare på Luxe Pack i Monaco i oktober. Ett stort Lycka Till säger vi på Branschkoll.

Fakta om Pida: Under Pida möts sju länders designelever från universitet och högskolor för att tävla mot varandra med kreativa förpackningslösningar. Tävlingen organiseras som fem separata events: Frankrike/Belgien, Kina, Storbritannien, Sverige, USA och Tyskland/Österrike. Vinnarna av Gold Award vid respektive event möts sedan i en Grand Final vid Luxe Pack Monaco i oktober.

Annons

Falkenberg Graphic Media först i Norden med ny CTP från Fujifilm

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm

En helt ny CTP-modell har installerats hos Falkenberg Graphic Media.

Det är nya Fujifilm Luxel T-X5, som lanserades nyligen, som tryckeriet investerat i samtidigt som man nu kör med Fujifilms nya processfria plåt, Superia ZX.

– Vi valde Luxel T-X5 tack vare den höga prestandan i kombination men maskinens enkelhet. Fyra kassetter, inbyggd stans och en utkörningshastighet av 55 plåtar per timme, säger Erik Tibell som är prepress-chef på Falkenberg Graphic Media.

Man har valt en processfri plåt vilket gör att maskinen tar mindre golvyta när det inte behövs någon framkallare

– Att maskinen har hög ”upp-tid” är viktigt för oss då vi producerar i treskift och att vi själva kan utföra en del underhåll gör att vi kan planera bättre och dessutom slipper vi dyra serviceavtal, avslutar Erik.

Läs mer om nya plåtsättaren på Branschtorget.

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag drabbat av cyberattack

Leveransförseningar kan förekomma, men företaget ”arbetar intensivt för att säkerställa leveranskapaciteten”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith beställer ny produktionslinje till Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill sätta ny branschstandard för transportförpackningar till e-handeln

”Transportförpackningarna är anpassade till butikshandeln”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslagen – kan tvinga Systembolaget att sälja dryck på tapp

”Absurt och verklighetsfrånvänt”. ”Tvinga oss inte att laga det som inte är trasigt”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Metsä och Fortum inleder förstudie för att omvandla träbaserad koldioxid till bioprodukter

Ämnen i artikeln: Metsä
Ämnen i artikeln: Metsä
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud utnämner Kevin Kuznicki till ny chef för Nordamerika

Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Kevin Kuznicki till ny ansvarig för Billerud North America. Kuznicki, som varit anställd hos Billerud sedan 2021, är redan en del av företagets koncernledning, skriver man i ett pressmeddelande.

Christoph Michalski, vd och koncernchef för Billerud, uttrycker sin tilltro till Kuznicki som den rätta personen att leda företagets resa i USA framöver, med tanke på hans erfarenhet från olika positioner och branscher.

Han ersätter Robert Kreizenbeck, som lämnade företaget under mars.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Revolutionerande bioförpackning får utvecklingsstöd i miljonklassen

I det strategiska innovationsprogrammet BioInnovations ”snabbspår” har fem projekt nu beviljats medel att arbeta vidare i ett andra steg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget inviger nya lokaler med event för branschen

Ämnen i artikeln: Stobildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg har nu flyttat in i sina nya lokaler på 3.500 skräddarsydda kvadratmeter och med 10 meters takhöjd.

– Detta har gett oss ett stort lyft i flera dimensioner och vi vill fira detta tillsammans med kunder, kollegor och samarbetspartners, säger vd Jonas Hellke till Branschkoll.

Den 27 april bjuder man in till ett öppet hus.

Föredrag, minimässa och fabriksvisning

Under dagen, som startar med lunch, bjuds det såklart på fabriksvisning men också demonstrationer från ett 15-tal partners i en minimässa vilket pågår fram till klockan 17.

Niklas Blonér, centrumchef för Väla, berättar under ett seminarium om handelns spännande utveckling och framtid.

– Tanken är att branschen ska få uppleva Storbildsbolagets nya lokaler och tillsammans med oss skapa en oförglömlig dag fylld av inspiration, nätverkande och nya möjligheter, säger Jonas Hellre.

Afterwork och mingel i nya lokaler

På eftermiddagen övergår firandet till en afterwork där maskinerna tystnar och minglet tar vid. En afterwork-buffé serveras från kl. 17:30.

Deltagande är kostnadsfritt, men det gäller att anmäla sig vilket man gör här.

De partners som är på plats den 27 april är:

Ämnen i artikeln: Stobildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dalatryckeri byter ägare

Ämnen i artikeln: Bokstaven

Henningsons Tryckeri i Borlänge blir en del av den växande grafiska koncernen Bokstaven.

Tryck- och mediekoncernen Bokstaven i Rättvik AB med 33 anställda tar från och med den 31 mars över Henningsons Tryckeri AB i Borlänge, som har 9 anställda.

”Vi bygger en stark koncern”

Verksamheten hos Henningsons kommer att drivas vidare i stort sett som tidigare, och kommer att stärka och komplettera Bokstavens utbud ytterligare, skriver man i ett meddelande till Branschkoll.

– Det här är det fina med Dalarna, det ena leder till det andra och eftersom vi har gemensamma bekanta fick jag höra att Henningsons Tryckeri ville hitta ett nytt sätt att driva sitt tryckeri på. Vi kommer inte att göra någon större förändring på Henningsons utan den här affären gör oss starkare och kompletterar vårt utbud ytterligare. Vi bygger en stark koncern med ambitionen att ta väl hand om våra kunder och anställda och erbjuda det mesta inom tryck, media och företagsprofilering, säger Håkan Johansson som är vd på Bokstaven.

Tredje generationen

Henningsons Tryckeri startades 1947 och har under tre generationer levererat trycksaker till Borlänge-Falunregionen med omnejd.

Henningsons har förutom tryckpressar även ett utvecklat bokbinderi och en layoutateljé.

Syskonen Dan och Eva Henningson säljer företaget men kommer att jobba kvar på Henningsons

– Visst är det ju sentimentalt, vi har ju vuxit upp i det här tryckeriet men å andra sidan känns det jättespännande. Vi är ju kvar och det kommer bli jättekul att få vara med på den här tillväxtresan, säger Henningsons Tryckeris ägare Dan och Eva Henningson.

Bokstaven i Rättvik, som grundades 1994, består i dagsläget av sex företag med produktion och tillverkning av trycksaker, tidningar, skyltar, banderoller, utställningsmaterial, packtejp, profilkläder, presentreklam, arbetskläder och bildekor. Dessutom har man fem annonsblad med utdelning på olika orter.

Ämnen i artikeln: Bokstaven
redaktionen@branschkoll.se
Annons