Vi köpte Triffiq och fick blodad tand

Delar av ledningen för Momentum Group
Niklas Enmark och Tommy Hedlund på Momentum Group.

Branschkoll har träffat Niklas Enmark förvärvsansvarig och CFO på Momentum Group samt Tommy Hedlund, grundare av Triffiq företagsprofilering och numera affärsutvecklare på Momentum Group. På relativt kort tid har de förvärvat fyra bolag i branschen och i den här intervjun ger de sin bild av sitt intåg på den svenska produktmedia-marknaden. Varför köper de? Vad letar de efter i bolagen de köper? Och vilken potential ser de i branschen?

Momentum Group historia som eget företaget börjar 2017 då de knoppades av från Bergman & Beving. Och när Momentum Group börsnoterades 2017 bestod deras portfölj av Tools verksamhet i Sverige, Norge och Finland, Momentum Industrial samt Gigant och Mercus Yrkeskläder.

De började titta på hur de skulle växa sin företagsgrupp och tittade på sitt välmående bolag Mercus Yrkeskläder och på vilka närliggande branscher/bolag som fanns. Och det var då de fick upp ögonen för produktmedia-branschen som kombinerade arbetskläder/profilkläder med just produktmedia.

– Vi började kartlägga branschen, identifierade ett antal bolag och lyckades förvärva Triffiq som första bolag. Vi tyckte det var en jättestor framgång och vi fick lite blodad tand så då fortsatte vi köpa fler bolag i samma bransch och det är väl egentligen så vi har etablerat oss som en aktör i den här branschen, berättar Niklas Enmark på Momentum Group.

Och Tommy Hedlund som grundade Triffiq en gång i tiden jobbar nu tillsammans med Niklas med att utveckla produktmedia-bolagen de äger och hitta potentiella nya förvärv.

– Jag startade Triffiq 1993 och efter en lång era valde jag att sluta och sitter nu med i ett gäng styrelser och hjälper Niklas med affärsutveckling inom de bolag vi förvärvar i profilbranschen, berättar Tommy Hedlund.

Vi letar efter the local champion

Bolagen i den grupp Momentum ska bygga upp ska inte konkurrera med varandra utan de lefter en ”local champion” som är ledande i sitt geografiska område. Utifrån det här konceptet vill de bygga en grupp av ledande profilbolag verksamma på olika geografiska platser, främst i Sverige men kanske även i Norden i framtiden.

Vad är den kortsiktiga och långsiktiga planen med era förvärv i profilbranschen?

– Vi ska bygga upp en grupp av starka bolag, notera att jag säger grupp och inte kedja, vi tror mycket på vår local champion filosofi. Eftersom kunderna är väldigt fragmenterade, en kund i Örebro åker inte till Stockholm för att handla utan man vill ha en lokal samarbetspartner för de här produkterna. Så man kan säga att vi vill bygga en grupp av välmående bolag som tillsammans kan bli ännu starkare och vassare på att göra det man redan gör bra. Just nu i Sverige men vi tittar även på övriga Norden, exempelvis i Norge där marknaden är väldigt snarlik, berättar Niklas.

Vad är det för slags bolag ni letar efter?

– Förutom att vi letar efter bolag som är marknadsledande i sitt geografiska område så letar vi letar efter kombinationen, produktmedia/profil- och arbetskläder. Att köpa ett renodlat present-reklambolag är inte aktuellt utan det är viktigt med kombinationen produktmedia och kläder. Dels för att det finns en symbios mellan produktområdena men också för att fler ben att stå på skänker en stabilitet till bolaget och gör det mindre konjunkturkänsligt. När det gäller omsättning så har vi förvärvat bolag med en omsättning mellan ungefär 30 och 100 miljoner. Vi kan tänka oss att förvärva bolag som är mindre än så, men då blir de mer som ett systerbolag till ett befintligt bolag, som vi gjorde med Profilmakarna som vi köpte genom Triffiq. Vi är trots allt börsnoterade och det krävs en viss nivå av administration, för att upprätta bokslut och dylikt och i Triffiq och i Profilmakarnas fall så slår man då ihop bokföring och administration, berättar Tommy Hedlund.

Ni köper ofta runt 70 procent av bolaget, hur kommer det sig?

– Vi gillar decentraliserat ansvar, de som faktiskt driver den vardagliga verksamheten ska känna att man har både ansvar och möjligheter att styra företaget. Bolagen vi har förvärvat har varit bolag där ägarna jobbar i verksamheten. Jag har jobbat med att förvärva bolag i många år och oavsett vad man säger så blir det en skillnad när man över en natt går från att äga sitt bolag till att vara tjänsteman. Därför erbjuder vi ett partnerskap där ägaren kan behålla 30 procent som de sen kan välja att sälja vid ett senare tillfälle. Det är en liten annan modell än de bolag som köper 100 procent och gör större ingrepp i den operativa verksamheten med rebranding och dylikt. Vår modell går snarare ut på att utveckla det befintliga företaget genom ett partnerskap, berättar Niklas.

Annons

Hur troligt är det att ni äger ett eller två bolag till inom ett år?

– Det är svårt att säga, vi för en del dialoger med intressanta bolag men det är inte bara att trycka på en knapp. Många av bolagen ägs av entreprenörer som har startat upp de här bolagen och driver dom passionerat. Det är viktigt att det känns bra för bägge parter annars är det ingen idé, så sådana här affärer kan ta tid. Men vi för kontinuerligt dialoger och det finns några platser runt om i landet där vi skulle vilja finnas, det är allt jag kan säga just nu, berättar Niklas.

Det finns en stor verktygslåda men man är inte tvungen att plocka ur den

Ni äger Tools, med tunga industri/varselkläder och Mercus med något lättare arbetskläder och snart kanske även Swedol, det kommer finnas en del leverantörer av arbetskläder för era återförsäljare och kunder att välja på – hur funkar det?

– Vi styr inte upp sortimenten i de bolag vi förvärvar utan vi vill erbjuda våra bolag de bästa möjligheterna, exempelvis genom att vara stora och erbjuda bra villkor med vissa leverantörer men sen måste respektive bolag hitta de produkterna som passar på deras marknad. Våra bolag har också olika profiler på
marknaden och erbjuder sina respektive kundgrupper olika värdeerbjudanden. Det finns en stor verktygslåda men man är inte tvungen att plocka ur den, utan man väljer själv vad man vill ha, berättar Tommy Hedlund.

Triffiq och Reklamproffsen lämnar kedjan New Wave Profile vid årskiftet medan Company Line blir kvar, hur kommer det sig att ni väljer att kliva ur med de två bolagen?

– New Wave Profile skrotar partnerskapet vid årsskiftet och alla måste då bli full members och skylta om eller lämna. Jag kan bara tala för Triffiq, men i vårt fall så hade vi precis flyttat till nya lokaler i Hammarby Sjöstad när full member-konceptet dök upp. Och när man nu tvingas till det så var det ett ganska enkelt beslut för oss, det kostar en del att byta logotyp och skylta om allting, dessutom känner alla kunderna igen oss under Triffiq. Vidare så ville vi testa så vi hade inte gått med ändå även om vi hade fått hjälp med att stripa om lokalerna. När det kommer till Company Line så är de tvärtom, de har varit full member från början och är kända med den logotypen. Bolagen vi äger får välja själva om de vill vara med eller inte. Profilmakarna, är ett lite mindre bolag och har svårare att nå ut så de kliver istället in som full member i New Wave för att bli en del av ett större sammanhang och få hjälp med marknadsföring, berättar Tommy Hedlund.

Vad känner ni att ni kan tillföra bolagen som ni har förvärvat och eventuellt kommer förvärva?

– Vi kan erbjuda en hamn där entreprenören kan docka in sitt bolag som lever vidare med sitt varumärke, vi gör inga stora radikala förändringar. Vi jobbar mycket under motorhuven med att exempelvis säkerställa att de har de bästa villkoren med leverantörer. Vi utbyter också erfarenheter mellan bolagen och gör gemensamma marknadsföringskampanjer. Vi kommer ha en gemensam kick off i början på nästa år där gruppen samlas och lär sig av varandra. Som sagt, bolagen vi tittar på är otroligt vassa på sin lokala marknad och vi har inga föreställningar om att vi kan den bättre än dom utan det handlar om att säkerställa att de har rätt förutsättningar för att utvecklas. Vidare kan vi hjälpa till med affärsutveckling och förvärvsfrågor om de känner att de vill expandera. Och så har vi en affärsskola som vi håller två gånger per år där man kan lära sig mer om finansiella nyckeltal och värdebaserad försäljning, berättar Niklas.

Vad ser ni för utmaningar/potential i branschen?

– Tittar man på branschen som helhet så är det en relativt konjunkturkänslig bransch. Senaste stora sättningen vid 2009 drabbades branschen tämligen hårt, rena julklappar och presentreklam gick ner 30-35 procent. Så om det kommer en riktig konjunkturnedgång är det klart att det blir en utmaning, men alla lever ju i den här konjunkturen och det gäller att hitta ett sätt att reducera påverkan av en nedgång, exempelvis genom att ha flera ben att stå på, berättar Tommy.

Bland möjligheterna nämner Niklas och Tommy gåvogränsen, de jämför Sverige med Norge där beloppet är 1.000 norska kronor jämfört med Sveriges 360 kronor exklusive moms, något de menar är lägst i hela Europa.

– Skulle gåvogränsen höjas skulle det hända grejer, definitivt, menar Tommy.

Hur ser ni på branschens miljöuppvaknande?

– Det har skett väldigt mycket i branschen de senaste två åren, hållbarhet efterfrågas i en helt annan utsträckning av kunderna än det gjorde tidigare. När det kommer till hållbarhetsarbete, tester av produkter och fabrikskontroller så måste leverantörerna göra sitt jobb. Det går inte att begära av en återförsäljare att de ska ha stenkoll på varje produkt i sitt sortiment, utan de måste kunna lita på sin leverantör. Här har vi en viktig roll att fylla som kravställare mot leverantören för att förmedla våra och våra kunders allt större vikt vid denna fråga. Och jag tycker det är jättebra att Kemikalieinspektionen är ute och granskar och följer upp så produkterna lever upp till kraven som finns, avslutar Tommy.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons