Vi köpte Triffiq och fick blodad tand

Delar av ledningen för Momentum Group
Niklas Enmark och Tommy Hedlund på Momentum Group.

Branschkoll har träffat Niklas Enmark förvärvsansvarig och CFO på Momentum Group samt Tommy Hedlund, grundare av Triffiq företagsprofilering och numera affärsutvecklare på Momentum Group. På relativt kort tid har de förvärvat fyra bolag i branschen och i den här intervjun ger de sin bild av sitt intåg på den svenska produktmedia-marknaden. Varför köper de? Vad letar de efter i bolagen de köper? Och vilken potential ser de i branschen?

Momentum Group historia som eget företaget börjar 2017 då de knoppades av från Bergman & Beving. Och när Momentum Group börsnoterades 2017 bestod deras portfölj av Tools verksamhet i Sverige, Norge och Finland, Momentum Industrial samt Gigant och Mercus Yrkeskläder.

De började titta på hur de skulle växa sin företagsgrupp och tittade på sitt välmående bolag Mercus Yrkeskläder och på vilka närliggande branscher/bolag som fanns. Och det var då de fick upp ögonen för produktmedia-branschen som kombinerade arbetskläder/profilkläder med just produktmedia.

– Vi började kartlägga branschen, identifierade ett antal bolag och lyckades förvärva Triffiq som första bolag. Vi tyckte det var en jättestor framgång och vi fick lite blodad tand så då fortsatte vi köpa fler bolag i samma bransch och det är väl egentligen så vi har etablerat oss som en aktör i den här branschen, berättar Niklas Enmark på Momentum Group.

Och Tommy Hedlund som grundade Triffiq en gång i tiden jobbar nu tillsammans med Niklas med att utveckla produktmedia-bolagen de äger och hitta potentiella nya förvärv.

– Jag startade Triffiq 1993 och efter en lång era valde jag att sluta och sitter nu med i ett gäng styrelser och hjälper Niklas med affärsutveckling inom de bolag vi förvärvar i profilbranschen, berättar Tommy Hedlund.

Vi letar efter the local champion

Bolagen i den grupp Momentum ska bygga upp ska inte konkurrera med varandra utan de lefter en ”local champion” som är ledande i sitt geografiska område. Utifrån det här konceptet vill de bygga en grupp av ledande profilbolag verksamma på olika geografiska platser, främst i Sverige men kanske även i Norden i framtiden.

Vad är den kortsiktiga och långsiktiga planen med era förvärv i profilbranschen?

– Vi ska bygga upp en grupp av starka bolag, notera att jag säger grupp och inte kedja, vi tror mycket på vår local champion filosofi. Eftersom kunderna är väldigt fragmenterade, en kund i Örebro åker inte till Stockholm för att handla utan man vill ha en lokal samarbetspartner för de här produkterna. Så man kan säga att vi vill bygga en grupp av välmående bolag som tillsammans kan bli ännu starkare och vassare på att göra det man redan gör bra. Just nu i Sverige men vi tittar även på övriga Norden, exempelvis i Norge där marknaden är väldigt snarlik, berättar Niklas.

Vad är det för slags bolag ni letar efter?

– Förutom att vi letar efter bolag som är marknadsledande i sitt geografiska område så letar vi letar efter kombinationen, produktmedia/profil- och arbetskläder. Att köpa ett renodlat present-reklambolag är inte aktuellt utan det är viktigt med kombinationen produktmedia och kläder. Dels för att det finns en symbios mellan produktområdena men också för att fler ben att stå på skänker en stabilitet till bolaget och gör det mindre konjunkturkänsligt. När det gäller omsättning så har vi förvärvat bolag med en omsättning mellan ungefär 30 och 100 miljoner. Vi kan tänka oss att förvärva bolag som är mindre än så, men då blir de mer som ett systerbolag till ett befintligt bolag, som vi gjorde med Profilmakarna som vi köpte genom Triffiq. Vi är trots allt börsnoterade och det krävs en viss nivå av administration, för att upprätta bokslut och dylikt och i Triffiq och i Profilmakarnas fall så slår man då ihop bokföring och administration, berättar Tommy Hedlund.

Ni köper ofta runt 70 procent av bolaget, hur kommer det sig?

– Vi gillar decentraliserat ansvar, de som faktiskt driver den vardagliga verksamheten ska känna att man har både ansvar och möjligheter att styra företaget. Bolagen vi har förvärvat har varit bolag där ägarna jobbar i verksamheten. Jag har jobbat med att förvärva bolag i många år och oavsett vad man säger så blir det en skillnad när man över en natt går från att äga sitt bolag till att vara tjänsteman. Därför erbjuder vi ett partnerskap där ägaren kan behålla 30 procent som de sen kan välja att sälja vid ett senare tillfälle. Det är en liten annan modell än de bolag som köper 100 procent och gör större ingrepp i den operativa verksamheten med rebranding och dylikt. Vår modell går snarare ut på att utveckla det befintliga företaget genom ett partnerskap, berättar Niklas.

Hur troligt är det att ni äger ett eller två bolag till inom ett år?

– Det är svårt att säga, vi för en del dialoger med intressanta bolag men det är inte bara att trycka på en knapp. Många av bolagen ägs av entreprenörer som har startat upp de här bolagen och driver dom passionerat. Det är viktigt att det känns bra för bägge parter annars är det ingen idé, så sådana här affärer kan ta tid. Men vi för kontinuerligt dialoger och det finns några platser runt om i landet där vi skulle vilja finnas, det är allt jag kan säga just nu, berättar Niklas.

Det finns en stor verktygslåda men man är inte tvungen att plocka ur den

Ni äger Tools, med tunga industri/varselkläder och Mercus med något lättare arbetskläder och snart kanske även Swedol, det kommer finnas en del leverantörer av arbetskläder för era återförsäljare och kunder att välja på – hur funkar det?

– Vi styr inte upp sortimenten i de bolag vi förvärvar utan vi vill erbjuda våra bolag de bästa möjligheterna, exempelvis genom att vara stora och erbjuda bra villkor med vissa leverantörer men sen måste respektive bolag hitta de produkterna som passar på deras marknad. Våra bolag har också olika profiler på
marknaden och erbjuder sina respektive kundgrupper olika värdeerbjudanden. Det finns en stor verktygslåda men man är inte tvungen att plocka ur den, utan man väljer själv vad man vill ha, berättar Tommy Hedlund.

Triffiq och Reklamproffsen lämnar kedjan New Wave Profile vid årskiftet medan Company Line blir kvar, hur kommer det sig att ni väljer att kliva ur med de två bolagen?

– New Wave Profile skrotar partnerskapet vid årsskiftet och alla måste då bli full members och skylta om eller lämna. Jag kan bara tala för Triffiq, men i vårt fall så hade vi precis flyttat till nya lokaler i Hammarby Sjöstad när full member-konceptet dök upp. Och när man nu tvingas till det så var det ett ganska enkelt beslut för oss, det kostar en del att byta logotyp och skylta om allting, dessutom känner alla kunderna igen oss under Triffiq. Vidare så ville vi testa så vi hade inte gått med ändå även om vi hade fått hjälp med att stripa om lokalerna. När det kommer till Company Line så är de tvärtom, de har varit full member från början och är kända med den logotypen. Bolagen vi äger får välja själva om de vill vara med eller inte. Profilmakarna, är ett lite mindre bolag och har svårare att nå ut så de kliver istället in som full member i New Wave för att bli en del av ett större sammanhang och få hjälp med marknadsföring, berättar Tommy Hedlund.

Vad känner ni att ni kan tillföra bolagen som ni har förvärvat och eventuellt kommer förvärva?

– Vi kan erbjuda en hamn där entreprenören kan docka in sitt bolag som lever vidare med sitt varumärke, vi gör inga stora radikala förändringar. Vi jobbar mycket under motorhuven med att exempelvis säkerställa att de har de bästa villkoren med leverantörer. Vi utbyter också erfarenheter mellan bolagen och gör gemensamma marknadsföringskampanjer. Vi kommer ha en gemensam kick off i början på nästa år där gruppen samlas och lär sig av varandra. Som sagt, bolagen vi tittar på är otroligt vassa på sin lokala marknad och vi har inga föreställningar om att vi kan den bättre än dom utan det handlar om att säkerställa att de har rätt förutsättningar för att utvecklas. Vidare kan vi hjälpa till med affärsutveckling och förvärvsfrågor om de känner att de vill expandera. Och så har vi en affärsskola som vi håller två gånger per år där man kan lära sig mer om finansiella nyckeltal och värdebaserad försäljning, berättar Niklas.

Vad ser ni för utmaningar/potential i branschen?

– Tittar man på branschen som helhet så är det en relativt konjunkturkänslig bransch. Senaste stora sättningen vid 2009 drabbades branschen tämligen hårt, rena julklappar och presentreklam gick ner 30-35 procent. Så om det kommer en riktig konjunkturnedgång är det klart att det blir en utmaning, men alla lever ju i den här konjunkturen och det gäller att hitta ett sätt att reducera påverkan av en nedgång, exempelvis genom att ha flera ben att stå på, berättar Tommy.

Bland möjligheterna nämner Niklas och Tommy gåvogränsen, de jämför Sverige med Norge där beloppet är 1.000 norska kronor jämfört med Sveriges 360 kronor exklusive moms, något de menar är lägst i hela Europa.

– Skulle gåvogränsen höjas skulle det hända grejer, definitivt, menar Tommy.

Hur ser ni på branschens miljöuppvaknande?

– Det har skett väldigt mycket i branschen de senaste två åren, hållbarhet efterfrågas i en helt annan utsträckning av kunderna än det gjorde tidigare. När det kommer till hållbarhetsarbete, tester av produkter och fabrikskontroller så måste leverantörerna göra sitt jobb. Det går inte att begära av en återförsäljare att de ska ha stenkoll på varje produkt i sitt sortiment, utan de måste kunna lita på sin leverantör. Här har vi en viktig roll att fylla som kravställare mot leverantören för att förmedla våra och våra kunders allt större vikt vid denna fråga. Och jag tycker det är jättebra att Kemikalieinspektionen är ute och granskar och följer upp så produkterna lever upp till kraven som finns, avslutar Tommy.

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]