Vi köpte Triffiq och fick blodad tand

Delar av ledningen för Momentum Group
Niklas Enmark och Tommy Hedlund på Momentum Group.

Branschkoll har träffat Niklas Enmark förvärvsansvarig och CFO på Momentum Group samt Tommy Hedlund, grundare av Triffiq företagsprofilering och numera affärsutvecklare på Momentum Group. På relativt kort tid har de förvärvat fyra bolag i branschen och i den här intervjun ger de sin bild av sitt intåg på den svenska produktmedia-marknaden. Varför köper de? Vad letar de efter i bolagen de köper? Och vilken potential ser de i branschen?

Momentum Group historia som eget företaget börjar 2017 då de knoppades av från Bergman & Beving. Och när Momentum Group börsnoterades 2017 bestod deras portfölj av Tools verksamhet i Sverige, Norge och Finland, Momentum Industrial samt Gigant och Mercus Yrkeskläder.

De började titta på hur de skulle växa sin företagsgrupp och tittade på sitt välmående bolag Mercus Yrkeskläder och på vilka närliggande branscher/bolag som fanns. Och det var då de fick upp ögonen för produktmedia-branschen som kombinerade arbetskläder/profilkläder med just produktmedia.

– Vi började kartlägga branschen, identifierade ett antal bolag och lyckades förvärva Triffiq som första bolag. Vi tyckte det var en jättestor framgång och vi fick lite blodad tand så då fortsatte vi köpa fler bolag i samma bransch och det är väl egentligen så vi har etablerat oss som en aktör i den här branschen, berättar Niklas Enmark på Momentum Group.

Och Tommy Hedlund som grundade Triffiq en gång i tiden jobbar nu tillsammans med Niklas med att utveckla produktmedia-bolagen de äger och hitta potentiella nya förvärv.

– Jag startade Triffiq 1993 och efter en lång era valde jag att sluta och sitter nu med i ett gäng styrelser och hjälper Niklas med affärsutveckling inom de bolag vi förvärvar i profilbranschen, berättar Tommy Hedlund.

Vi letar efter the local champion

Bolagen i den grupp Momentum ska bygga upp ska inte konkurrera med varandra utan de lefter en ”local champion” som är ledande i sitt geografiska område. Utifrån det här konceptet vill de bygga en grupp av ledande profilbolag verksamma på olika geografiska platser, främst i Sverige men kanske även i Norden i framtiden.

Vad är den kortsiktiga och långsiktiga planen med era förvärv i profilbranschen?

– Vi ska bygga upp en grupp av starka bolag, notera att jag säger grupp och inte kedja, vi tror mycket på vår local champion filosofi. Eftersom kunderna är väldigt fragmenterade, en kund i Örebro åker inte till Stockholm för att handla utan man vill ha en lokal samarbetspartner för de här produkterna. Så man kan säga att vi vill bygga en grupp av välmående bolag som tillsammans kan bli ännu starkare och vassare på att göra det man redan gör bra. Just nu i Sverige men vi tittar även på övriga Norden, exempelvis i Norge där marknaden är väldigt snarlik, berättar Niklas.

Vad är det för slags bolag ni letar efter?

– Förutom att vi letar efter bolag som är marknadsledande i sitt geografiska område så letar vi letar efter kombinationen, produktmedia/profil- och arbetskläder. Att köpa ett renodlat present-reklambolag är inte aktuellt utan det är viktigt med kombinationen produktmedia och kläder. Dels för att det finns en symbios mellan produktområdena men också för att fler ben att stå på skänker en stabilitet till bolaget och gör det mindre konjunkturkänsligt. När det gäller omsättning så har vi förvärvat bolag med en omsättning mellan ungefär 30 och 100 miljoner. Vi kan tänka oss att förvärva bolag som är mindre än så, men då blir de mer som ett systerbolag till ett befintligt bolag, som vi gjorde med Profilmakarna som vi köpte genom Triffiq. Vi är trots allt börsnoterade och det krävs en viss nivå av administration, för att upprätta bokslut och dylikt och i Triffiq och i Profilmakarnas fall så slår man då ihop bokföring och administration, berättar Tommy Hedlund.

Ni köper ofta runt 70 procent av bolaget, hur kommer det sig?

– Vi gillar decentraliserat ansvar, de som faktiskt driver den vardagliga verksamheten ska känna att man har både ansvar och möjligheter att styra företaget. Bolagen vi har förvärvat har varit bolag där ägarna jobbar i verksamheten. Jag har jobbat med att förvärva bolag i många år och oavsett vad man säger så blir det en skillnad när man över en natt går från att äga sitt bolag till att vara tjänsteman. Därför erbjuder vi ett partnerskap där ägaren kan behålla 30 procent som de sen kan välja att sälja vid ett senare tillfälle. Det är en liten annan modell än de bolag som köper 100 procent och gör större ingrepp i den operativa verksamheten med rebranding och dylikt. Vår modell går snarare ut på att utveckla det befintliga företaget genom ett partnerskap, berättar Niklas.

Annons

Hur troligt är det att ni äger ett eller två bolag till inom ett år?

– Det är svårt att säga, vi för en del dialoger med intressanta bolag men det är inte bara att trycka på en knapp. Många av bolagen ägs av entreprenörer som har startat upp de här bolagen och driver dom passionerat. Det är viktigt att det känns bra för bägge parter annars är det ingen idé, så sådana här affärer kan ta tid. Men vi för kontinuerligt dialoger och det finns några platser runt om i landet där vi skulle vilja finnas, det är allt jag kan säga just nu, berättar Niklas.

Det finns en stor verktygslåda men man är inte tvungen att plocka ur den

Ni äger Tools, med tunga industri/varselkläder och Mercus med något lättare arbetskläder och snart kanske även Swedol, det kommer finnas en del leverantörer av arbetskläder för era återförsäljare och kunder att välja på – hur funkar det?

– Vi styr inte upp sortimenten i de bolag vi förvärvar utan vi vill erbjuda våra bolag de bästa möjligheterna, exempelvis genom att vara stora och erbjuda bra villkor med vissa leverantörer men sen måste respektive bolag hitta de produkterna som passar på deras marknad. Våra bolag har också olika profiler på
marknaden och erbjuder sina respektive kundgrupper olika värdeerbjudanden. Det finns en stor verktygslåda men man är inte tvungen att plocka ur den, utan man väljer själv vad man vill ha, berättar Tommy Hedlund.

Triffiq och Reklamproffsen lämnar kedjan New Wave Profile vid årskiftet medan Company Line blir kvar, hur kommer det sig att ni väljer att kliva ur med de två bolagen?

– New Wave Profile skrotar partnerskapet vid årsskiftet och alla måste då bli full members och skylta om eller lämna. Jag kan bara tala för Triffiq, men i vårt fall så hade vi precis flyttat till nya lokaler i Hammarby Sjöstad när full member-konceptet dök upp. Och när man nu tvingas till det så var det ett ganska enkelt beslut för oss, det kostar en del att byta logotyp och skylta om allting, dessutom känner alla kunderna igen oss under Triffiq. Vidare så ville vi testa så vi hade inte gått med ändå även om vi hade fått hjälp med att stripa om lokalerna. När det kommer till Company Line så är de tvärtom, de har varit full member från början och är kända med den logotypen. Bolagen vi äger får välja själva om de vill vara med eller inte. Profilmakarna, är ett lite mindre bolag och har svårare att nå ut så de kliver istället in som full member i New Wave för att bli en del av ett större sammanhang och få hjälp med marknadsföring, berättar Tommy Hedlund.

Vad känner ni att ni kan tillföra bolagen som ni har förvärvat och eventuellt kommer förvärva?

– Vi kan erbjuda en hamn där entreprenören kan docka in sitt bolag som lever vidare med sitt varumärke, vi gör inga stora radikala förändringar. Vi jobbar mycket under motorhuven med att exempelvis säkerställa att de har de bästa villkoren med leverantörer. Vi utbyter också erfarenheter mellan bolagen och gör gemensamma marknadsföringskampanjer. Vi kommer ha en gemensam kick off i början på nästa år där gruppen samlas och lär sig av varandra. Som sagt, bolagen vi tittar på är otroligt vassa på sin lokala marknad och vi har inga föreställningar om att vi kan den bättre än dom utan det handlar om att säkerställa att de har rätt förutsättningar för att utvecklas. Vidare kan vi hjälpa till med affärsutveckling och förvärvsfrågor om de känner att de vill expandera. Och så har vi en affärsskola som vi håller två gånger per år där man kan lära sig mer om finansiella nyckeltal och värdebaserad försäljning, berättar Niklas.

Vad ser ni för utmaningar/potential i branschen?

– Tittar man på branschen som helhet så är det en relativt konjunkturkänslig bransch. Senaste stora sättningen vid 2009 drabbades branschen tämligen hårt, rena julklappar och presentreklam gick ner 30-35 procent. Så om det kommer en riktig konjunkturnedgång är det klart att det blir en utmaning, men alla lever ju i den här konjunkturen och det gäller att hitta ett sätt att reducera påverkan av en nedgång, exempelvis genom att ha flera ben att stå på, berättar Tommy.

Bland möjligheterna nämner Niklas och Tommy gåvogränsen, de jämför Sverige med Norge där beloppet är 1.000 norska kronor jämfört med Sveriges 360 kronor exklusive moms, något de menar är lägst i hela Europa.

– Skulle gåvogränsen höjas skulle det hända grejer, definitivt, menar Tommy.

Hur ser ni på branschens miljöuppvaknande?

– Det har skett väldigt mycket i branschen de senaste två åren, hållbarhet efterfrågas i en helt annan utsträckning av kunderna än det gjorde tidigare. När det kommer till hållbarhetsarbete, tester av produkter och fabrikskontroller så måste leverantörerna göra sitt jobb. Det går inte att begära av en återförsäljare att de ska ha stenkoll på varje produkt i sitt sortiment, utan de måste kunna lita på sin leverantör. Här har vi en viktig roll att fylla som kravställare mot leverantören för att förmedla våra och våra kunders allt större vikt vid denna fråga. Och jag tycker det är jättebra att Kemikalieinspektionen är ute och granskar och följer upp så produkterna lever upp till kraven som finns, avslutar Tommy.

Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons