Logga in

Verseidag lanserar världens första ftalatfria PVC-banderoll

26 juni, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Schneidler 2015-06-11

SeeMee Frontlit Ultra Matt från Verseidag är världens första OEKO-TEX*-godkända, ftalatfria PVC-banderoll, vilket gör den betydligt mycket bättre ur miljösynpunkt än andra liknande produkter.

Kenth Quartino, Schneidler Grafiska.

Kenth Quartino, affärsområdeschef på Schneidler och ansvarig för sortimentet från Verseidag, är mycket glad över att Schneidler nu har SeeMee Fronlit Ultra Matt i sitt sortiment.
– Vi försöker hela tiden hitta miljövänligare alternativ till vårt produktsortiment och med Verseidags banderoll kan vi erbjuda en produkt som är unik i sitt slag och som är efterfrågad på marknaden.

Att ftalaterna har ersatts av en syntetisk mjukgörare** i SeeMee Frontlit Ultra Matt, är ett stort steg framåt i utvecklingen. Banderollen har dessutom blivit godkänd enligt OEKO-TEX vilket visar att Verseidag menar allvar och verkligen satsar på att ta fram produkter som är mer miljövänliga.

OEKO-TEX-godkända och ftalatfria banderollen SeeMee Frontlit Ultra Matt går hand i hand med Schneidlers miljöprofil.

– Det är väldigt viktigt för oss på Schneidler att vi gör vad vi kan för att bidra till en bättre miljö. I praktiken innebär det bland annat att vi väljer leverantörer som ligger i framkant när det gäller miljö och kvalitet i sin produktutveckling, säger Mattias Jaginder, VD för Schneidler Grafiska.

Schneidler har till exempel sedan 2009 sålt HPs miljövänliga latexskrivare med mycket stor framgång. Nyligen introducerade Schneidler dessutom en helt ny serie textilier för sublimering, latex och UV på den svenska marknaden där samtliga material är godkända enligt OEKO-TEX

Nya SeeMee Frontlit Ultra Matt har i övrigt samma goda egenskaper som Verseidags SeeMee Frontlit Extra Plus som nu utgår ur Schneidlers sortiment.

Verseidag har distribuerats av Schneidler i Skandinavien sedan 1998.

OEKO-TEX är ett oberoende test- och certifieringssystem för textila rå-, mellan- och slutprodukter i alla produktionsled. I sin helhet är kraven betydligt strängare än befintliga nationella lagstiftningar.

**Syntetisk mjukgörare (B7613) – är varken en kemikalie av typen ftalater eller innehåller ftalater som tillsatts vid tillverkning. Den ftalatfria syntetiska mjukgöraren (B7613) har bevisats vara mindre farlig både för hälsa och miljö.

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Komori i startgroparna att beta-testa sin Landapress

Japanska Komori ska börja testa Impremia NS40 – Komoris Landapress – ”ute på fältet” under våren 2019.

De gör bästa kartongen – enligt varumärkesägarna och konverterarna

The Origin Box är gjord av tre sorters pappersmaterial varav två, Invercote och Incada, tillverkas av Iggesund Paperboard som har ett av branschens mest värdefulla varumärken enligt en ny undersökning. (Bild: Iggesund Paperboard)

Iggesund och Stora Enso – med Billerudkorsnäs som utmanare – det är företagen som har de mest värdefulla varumärkena inom kartongförpackningar i Europa.

Mediebyråbarometern: Tufft för fackpress och direktreklam i september

Siffrorna visar en extra tuff månad för fackpress, direktreklam, dagspress och bio.

Därför skall du som arbetar med prepress och produktion komma till Grafkom Workflow Summit

För många som jobbar nära eller i grafisk produktion är det en utmaning att hitta tid att lära sig nya sätt att jobba. När nätverket Grafkom nu arrangerar Workflow Summit är det ett av problemen man vill lösa – och därför finns ett eget spår med föredrag fyllt av tips och idéer för att få till smartare arbetsflöden med både befintliga och nya verktyg. (mer…)