Veckans Produkt: Studentmössan
Det är studenttider, sommartider och blomstertider som enligt sägnen har en stor lust och fägring. Om du har ett barn som tar studenten så har du säkerligen märkt att plånboken blivit lite lättare. Det är kavaj eller klänning, fest och presenter och så är det studentmössan.
ABC-Gruppen tycks vara den största aktören som 2017 omsatte en bit över 40 miljoner kronor. Förra året gick bolaget samman med C.L. Seifert med en omsättning på strax under 24 miljoner kronor. Förutom studentmössor så säljer de bland annat kläder, champagneglas, visselpipor och pennor.
En annan aktör är Crownstudent som enligt uppgifter från DI har 30 procent av marknaden. Det säljs cirka 100.000 studentmössor årligen i Sverige.
Dyra mössor och missnöjda kunder
Nuvarande leverantörer har satsat på helt personliga mössor där material, elevens namn och skola i brodyr utgör en del av en lång rad av valmöjligheter. Resultatet av detta är mössor som kostar så mycket som 2.000 kronor vidare så erbjuder de ett hav av merförsäljningsprodukter – från champagneglas och visselpipor till pins och flaggor. Allt avslutas med en mössförsäkring på 89 kronor.
Om kunderna är nöjda är såklart svårt att säga men efter en snabb titt på ABC-Gruppens Facebook-sida ser man att det haglar in dåliga recensioner av studenter som fått fel färger och fakturor/räkningar som inte stämmer överens med avtalat pris. Dessutom verkar många uppleva att kvaliteten på mössan inte alls är vad de hade förväntat sig utan att den känns “billig”. Vidare så uppger många att företaget är “oseriöst” och ger dålig service.
Går det att göra bättre?
När man läser recensionerna så måste man ta i beaktning att det är stressade studenter det rör sig om och att det är tiotusentals studentmössor som ska levereras. Men en tanke som dyker upp är ändå: Skulle inte ett promotionbolag kunna ta fram en smidig och billigare helhetslösning till det lokala gymnasiet med både bättre service/kvalitet och ett för kunden bättre pris – eller är det här den bästa lösningen?