Veckans Produkt: Studentmössan

Det är studenttider, sommartider och blomstertider som enligt sägnen har en stor lust och fägring. Om du har ett barn som tar studenten så har du säkerligen märkt att plånboken blivit lite lättare. Det är kavaj eller klänning, fest och presenter och så är det studentmössan.

ABC-Gruppen tycks vara den största aktören som 2017 omsatte en bit över 40 miljoner kronor. Förra året gick bolaget samman med C.L. Seifert med en omsättning på strax under 24 miljoner kronor. Förutom studentmössor så säljer de bland annat kläder, champagneglas, visselpipor och pennor.

En annan aktör är Crownstudent som enligt uppgifter från DI har 30 procent av marknaden. Det säljs cirka 100.000 studentmössor årligen i Sverige.

Dyra mössor och missnöjda kunder

Nuvarande leverantörer har satsat på helt personliga mössor där material, elevens namn och skola i brodyr utgör en del av en lång rad av valmöjligheter. Resultatet av detta är mössor som kostar så mycket som 2.000 kronor vidare så erbjuder de ett hav av merförsäljningsprodukter – från champagneglas och visselpipor till pins och flaggor. Allt avslutas med en mössförsäkring på 89 kronor.

Om kunderna är nöjda är såklart svårt att säga men efter en snabb titt på ABC-Gruppens Facebook-sida ser man att det haglar in dåliga recensioner av studenter som fått fel färger och fakturor/räkningar som inte stämmer överens med avtalat pris. Dessutom verkar många uppleva att kvaliteten på mössan inte alls är vad de hade förväntat sig utan att den känns “billig”. Vidare så uppger många att företaget är “oseriöst” och ger dålig service.

Går det att göra bättre?

När man läser recensionerna så måste man ta i beaktning att det är stressade studenter det rör sig om och att det är tiotusentals studentmössor som ska levereras. Men en tanke som dyker upp är ändå: Skulle inte ett promotionbolag kunna ta fram en smidig och billigare helhetslösning till det lokala gymnasiet med både bättre service/kvalitet och ett för kunden bättre pris – eller är det här den bästa lösningen?

Annons

YP Yrkesbutiker söker säljande platschef

YP Yrkeskläder flyttar till ny butik och nytt kontor i Västberga söder om Stockholm. Nu söker vi efter en ny driven och erfaren ledare med säljerfarenhet! Vi söker dig som trivs i ett företag med korta beslutsvägar, hög service och med goda framtidsutsikter! 

YP- YRKESKLÄDER SÖKER:

SÄLJANDE PLATSCHEF
VÄSTBERGA, SÖDRA STOCKHOLM 

Vilka är YP Yrkesbutiker?
YP Yrkesbutiker är en rikstäckande kedja som idag består av 12 butiker över hela Sverige. YP Yrkesbutikers mål är att vara den bästa leverantören av arbetskläder och personligt skydd på den lokala marknaden. I våra butiker finner du Blåkläders produktsortiment såväl som andra varumärken och vi levererar ett komplett sortiment inom kategorierna: yrkes- och profilkläder, samt personligt skydd så som; skor, handskar, andningsskydd, hörselskydd mm.

Om ledarrollen
Du ansvarar för att våra kunder bearbetas både från vår butik och ute på fältet, i ditt team finns både butikssäljare och hungriga fältsäljare. Som platschef på YP Yrkesbutiker driver du även din egen försäljning på fältet och ansvarar för en egen kundportfölj, detta innebär att du trivs och hämtar energi i kundmöten.
Du har alltid ett övergripande verksamhetsfokus och i egenskap av ledare är du en viktig kulturbärare som visar vägen för dina medarbetare.
Vi har stora planer för vår nya butik i Västberga som innebär att du tar höjd för både expansion och utveckling samt får dina medarbetare att växa med framtiden.

Vi söker dig som har:

  • B2B-erfarenhet
  • Säljerfarenhet som ledare
  • Tidigare framgångsrik erfarenhet av att leda och utveckla andra människor
  • En hög affärsmässighet
  • Goda kunskaper från affärssystem och Officepaketet
  • Branschvana är meriterande

Vi erbjuder
Ett mycket intressant och omväxlande arbete där det finns stora möjligheter till personlig utveckling och möjlighet att påverka då ditt arbete kommer att vara avgörande för tillväxten i butikerna. Du blir en del av en koncern i tillväxt som expanderar både nationellt och internationellt vilket öppnar upp för goda utvecklingsmöjligheter!

Är detta är rätt utmaning för dig?
Vänta inte, vi arbetar med löpande urval, skicka därför din ansökan redan idag!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt nätverk för förpackningsföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordiska förpackningstävlingen Scanstar öppnar årets tävling

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tetra Pak lanserar förpackningslösningar för mindre nedskräpning

”Över 1.000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras under de närmaste tre åren”

Enligt ett pressmeddelande lanserar Tetra Pak i dagarna ett nytt utbud av förpackningslösningar med korkar som är fastsatta på förpackningen. Eftersom korken är fastsatt i förpackningen hoppas man att detta ska leda till mindre nedskräpning

Samtidigt jobbar Tetra Pak vidare med att lansera sugrör av papp. Syftet är att tillmötesgå kundönskemål om större hållbarhetstänk.

Lars Holmquist, Vice vd för Packaging Solutions & Commercial Operations på Tetra Pak, säger: ”Detta är viktiga milstolpar i vår resa mot att utveckla världens mest hållbara livsmedelsförpackningar som är tillverkade helt av förnybara eller återvunna material. ”

Dessa två utvecklingssteg är centrala för att säkerställa att Tetra Paks kunder i Europa ska kunna följa Engångsplastdirektivet (SUP) som ingår i EU:s plaststrategi och är en viktig del av EU:s åtgärder för cirkulär ekonomi. Tetra Pak säger sig därför, med detta i åtanke, ökat takten inom utvecklingen av korkar.

Lars Holmquist: ”Den största utmaningen med fastsatta korkar är den betydande förändring som detta medför för hela värdekedjan. I Europa betyder det att över 1.000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras under de närmaste tre åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons