Logga in

Veckans produkt: Den ödmjuka tandborsten

12 april, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Veckans produkt är en tandborste av bambu som hjälper jordklotet och mänskligheten på flera fronter.

The Humble CO är ett svenskt bolag som grundades för fyra år sedan av tandläkaren Noel Abdayem, idéen kläcktes när han gjorde volontärarbete och såg tandborstar av plast driva upp på stränder runt om i världen.

Material: Tandborstens skaft är tillverkat av Moso-bambu som är naturligt nedbrytbart. Bambu är lätt och starkare än trä och samtidigt naturligt fläckresistent och antibakteriell.
Borststråna är tillverkade av BPA-fri nylon. Tandborsten säljs för 30-36 kronor i affären och vart de extra kronorna går kan du läsa mer om lite längre ner.

Jag har själv använt Humble-tandborstar i mer än ett år och jag tycker det är en fantastiskt tandborste, vidare har jag svårt att tänka mig en bättre giwe-away i den prisklassen. Dessutom har bolaget nyligen börjat sälja vegansk och miljövänlig tandkräm, det perfekta paret.

Humanitära värderingar

I början så skänkte Humble en tandborste till behövande för varje såld tandborste, men med över sex miljoner sålda tandborstar så har man fått tänka om lite kring den modellen rent logistiskt. De delar fortfarande ut tandborstar men har också börjat ge tillbaka på andra sätt, exempelvis genom utbildning och preventivt arbete. Vidare så skänker de 3-5 procent av sin omsättning varje år till behövande barn via The Humble Smile Foundation

Växer så de knakar

Enligt en artikel publicerad av Breakit så har Humble i dagsläget 25.000 återförsäljare i 30 länder och bolaget ska enligt uppgift omsatt 23 miljoner 2017. De omsatte strax under 7 miljoner 2016 och räknar med att omsätta 50 miljoner 2018.

Den här veckans produkt får avslutas med en citat från Humbles försäljningschef Oskar Holmblad som väl sammanfattar produkten och filosofin bakom:

– Vi tänkte steget längre och valde att tillverka en produkt som inte tummar på funktionaliteten, men som slår ett stort slag för miljön och våra medmänniskor.


Veckans produkt på Branschkoll Promotion är tänkt att inspirera branschen och ge uppslag åt nya idéer. Varje vecka kommer vi utse en ny produkt som på något sätt utmärker sig. Om ditt företag har en produkt som ni vill visa upp för andra aktörer så är veckans produkt en ypperlig annonsplats där ni får chansen att synas för en relevant publik centralt på sajten och i fredagsutskicket. Kontakta david@branschkoll.se vid intresse.

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.