Veckans produkt: Den ödmjuka tandborsten

Veckans produkt är en tandborste av bambu som hjälper jordklotet och mänskligheten på flera fronter.

The Humble CO är ett svenskt bolag som grundades för fyra år sedan av tandläkaren Noel Abdayem, idéen kläcktes när han gjorde volontärarbete och såg tandborstar av plast driva upp på stränder runt om i världen.

Material: Tandborstens skaft är tillverkat av Moso-bambu som är naturligt nedbrytbart. Bambu är lätt och starkare än trä och samtidigt naturligt fläckresistent och antibakteriell.
Borststråna är tillverkade av BPA-fri nylon. Tandborsten säljs för 30-36 kronor i affären och vart de extra kronorna går kan du läsa mer om lite längre ner.

Jag har själv använt Humble-tandborstar i mer än ett år och jag tycker det är en fantastiskt tandborste, vidare har jag svårt att tänka mig en bättre giwe-away i den prisklassen. Dessutom har bolaget nyligen börjat sälja vegansk och miljövänlig tandkräm, det perfekta paret.

Humanitära värderingar

I början så skänkte Humble en tandborste till behövande för varje såld tandborste, men med över sex miljoner sålda tandborstar så har man fått tänka om lite kring den modellen rent logistiskt. De delar fortfarande ut tandborstar men har också börjat ge tillbaka på andra sätt, exempelvis genom utbildning och preventivt arbete. Vidare så skänker de 3-5 procent av sin omsättning varje år till behövande barn via The Humble Smile Foundation

Växer så de knakar

Enligt en artikel publicerad av Breakit så har Humble i dagsläget 25.000 återförsäljare i 30 länder och bolaget ska enligt uppgift omsatt 23 miljoner 2017. De omsatte strax under 7 miljoner 2016 och räknar med att omsätta 50 miljoner 2018.

Den här veckans produkt får avslutas med en citat från Humbles försäljningschef Oskar Holmblad som väl sammanfattar produkten och filosofin bakom:

– Vi tänkte steget längre och valde att tillverka en produkt som inte tummar på funktionaliteten, men som slår ett stort slag för miljön och våra medmänniskor.


Veckans produkt på Branschkoll Promotion är tänkt att inspirera branschen och ge uppslag åt nya idéer. Varje vecka kommer vi utse en ny produkt som på något sätt utmärker sig. Om ditt företag har en produkt som ni vill visa upp för andra aktörer så är veckans produkt en ypperlig annonsplats där ni får chansen att synas för en relevant publik centralt på sajten och i fredagsutskicket. Kontakta david@branschkoll.se vid intresse.

Annons

Podd: Grafkom om 2021 – återstartar Print Next och hjälper branschen klimatkompensera

Målsättningen är att genomföra Print Next den 28 oktober.

Nätverket Grafkom planerar nu för fullt med förhoppningen att återstarta eventverksamheten för branschen i höst.

Under pandemin, när inga event varit möjliga att genomföra har Grafkom jobbat med flera olika projekt. Man har bland annat startat en marknadsplats för utrustning och dragit igång ett projekt för klimatkompensering.

I senaste Branschkollpodden ger man en uppdatering av vad som sker i nätverket. Lyssna nedan eller på Spotify.

Branschkoll är med och driver Grafkom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslut: Så här går det för Billes under pandemin

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreels vd berättar om bolagets planer – nya marknader och produkter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Slutkundsmässan skjuts upp igen

Vi får väl se om fjärde gången gillt gäller för den nystartade mässan Profil & Promotion som lockat stort intresse från branschen. För nu skjuts den upp igen och de nya datumen är 23-24 februari 2022, ganska exakt ett år efter att mässan ursprungligen var tänkt att äga rum.

LÄS OCKSÅ: SBPR inleder samarbete med den nystartade Profil & Promotion-mässan

Bland de branschföretag som ska ställa ut på mässan återfinns bland annat: Master Design, WDP, Swagg, ACG Nyström, Neh, FF Profilreklam och Wackes.

Coronaviruset har fått konsekvenser i en utsträckning som få kunnat föreställa sig, regeringen meddelande nyligen att vaccinationsmålet blir försenat till den 15 augusti och många företag och organisationer har fortsatta restriktioner. För att vi tillsammans med våra utställare och partners ska kunna arrangera en högklassig och komplett mötesplats så säkert och kvalitativt som möjligt agerar vi proaktivt och flyttar fram mässan, skriver mässarrangören Live expo i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons