Veckans Produkt: Bambutextil

Det går tydligen att göra mer än tandborstar och mat till pandor av bambu, det går att göra textil också! Det har bland annat textilleverantören The Cotton Textile Company (TCTC) visat, som i ett blogginlägg introducerar sina nya handdukar och strumpor gjorde av bambu. Bambun har många positiva effekter och i blogginlägget så jämför TCTC de olika materialen. Bland annat går det att läsa att:

  • Bambu behöver 30 procent mindre vatten än bomull.
  • Bambu är mjukare och noppar sig inte som bomull.
  • Bambu är 40 procent bättre på att absorbera vatten (perfekt för handdukar).
  • Bambu innehåller naturliga ämnen som motverkar bakterier och svamp.
  • Bambu går att skörda oftare och sliter inte lika mycket på miljön när det skördas.
  • Bambu absorberar mer koldioxid än bomullsträd.

Samtliga fördelar kan du läsa om i blogginlägget. Användningen av bambu kan helt klart vara ett intressant tillskott till textilprodukterna. Kanske får bambuhandduken sitt stora genombrott i sommar?

Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons