VD för Stora Enso Re-board blir teknikdirektör på Setra

Andreas Hörnfeldt, idag vd för Stora Enso Re-board, har utsetts till teknikdirektör på träindustriföretaget Setra. Andreas tillträder sin nya tjänst i december och kommer att ingå i Setras koncernledning. (Källa: Pressmeddelande)

IRM: Negativt 2013 men i slutet vänder det

Ämnen i artikeln: IRMReklammarknaden
Ämnen i artikeln: IRMReklammarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Om trädplantering som klimatkompensation

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny Göteborgsbyrå bildas genom sammanslagning

Byråerna Essoell och d.t.r.t. bildar Right Thing united och man kallar sig för en ”resultatorienterad kommunikationsbyrå”.

Från start har Right Thing united 17 medarbetare och man skriver att man räknar med att ”snabbt bredda sitt erbjudande med fler kompetenser och därigenom växa även personellt.

VD för nystartade Right Thing united, Henrik Björklund, tidigare vd för Essoell säger i ett meddelande:
– Båda byråerna har redan i dag väl fungerande verksamheter. Och jag brukar förespråka evolution framför revolution. Men i en värld där förutsättningarna snabbt och så gott som hela tiden ändras vill vi hellre ligga före än riskera att komma efter. Därför tar vi nu ett stort kliv och skapar något helt nytt tillsammans.

Syftet med sammanslagningen är att man vill skapa en byrå som klarar av att jobba i alla kanaler. Från traditionell reklam och PR till sociala medier och webb.

Bland kunderna finns Göteborgs Spårvägar, Astrid Lindgrens Värld, Black & Decker och Tibrokök.

Right Thing united finns i Göteborg och på rightthing.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Fyra nya momsdomar

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Det finns hundratals fall i den så kallade momsfrågan runt om på landets förvaltnings- och kammarrätter. I väntan på att Högsta förvaltningsrätten ska ta upp ett av dem så är det intressant att se hur olika fall bedöms på olika sätt. I förra veckan kom fyra nya domar från Förvaltningsrätten.

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Océ lanserar bredare och snabbare inkjet

Ämnen i artikeln: Océ
Ämnen i artikeln: Océ
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Osäker optimism bland Sveriges reklamköpare

Ämnen i artikeln: Marknadschefsindex
Ämnen i artikeln: Marknadschefsindex
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex av tio kopplar upp sig mobilt – Täckningen är ett problem

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska annonsörer satsar på DR och internetmedier

Ämnen i artikeln: ADRSveriges Annonsörer
Klicka på bilden för att förstora

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer. Resultat från undersökningen i korthet Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla…

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer.

Resultat från undersökningen i korthet

  • Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla eller öka sina investeringar i marknadskommunikation 2013.
  • Den största ökningen kommer att ske inom internetmedier där 6 av 10 kommer att öka sina investeringar, och den näst största ökningen sker inom mobilmarknadsföring med 42 procent ökning.
  • Av de 64 procent som anger att de använder adresserad direktreklam (ADR) kommer 25 procent öka sina investeringar och nio procent kommer att minska.
  • Oadresserad DR minskar – men bara knappt.
  • Förlorarna är dagspress och tidskrifter där drygt en fjärdedel planerar att minska annonseringen inför 2013.

– Resultaten visar på en större optimism bland annonsörer än förväntat och vi ser en tydlig trend att medieinvesteringarna går från annonsering i tryckt press till internetannonsering och specifikt inom sociala medier, säger Erik Huss, kommunikationschef för Sveriges Annonsörer.

Med marknadskommunikation avses annonsering i dagspress, tidskrifter, bioreklam, butikspromotion, direktreklam, eventmarknadsföring, internetreklam, kataloger och andra vägledande medier, mobilmarknadsföring, mässor, pr, presentreklam, radioreklam, sponsring, tv­‐reklam, utomhusreklam samt byråarvoden.

Ämnen i artikeln: ADRSveriges Annonsörer
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt stort förvärv i Skåne

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia köper franchisetagare i Borås

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Borås Copyprint har varit Arkitektkopias franchisetagare i Borås sedan slutet av 80-talet och nu köper man bolaget för att, som man skriver i ett meddelande, ytterligare bredda utbudet av service till både lokala kunder i Borås och de som har verksamhet över hela regionen.

– Vi kommer genom förvärvet att kunna satsa ännu mer i Borås och expandera med regionen, säger Lars Franzén som är vd för Arkitektkopia.

Borås Copyprint omsatte 1,4 miljoner kronor under 2011. Arkitektkopia tar över verksamheten den 1 december när företagets ägare går i pension.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons