Logga in

VD-byte på grafiskt produktionsbolag – hon ta över

10 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Ewa Jansson blir ny vd för Sweprod på Gotland. (Bild: Sweprod Graphics/Press)

Ny vd för Sweprod Graphics blir den 37-åriga Ewa Jansson som tidigare varit försäljningschef. Det här efter att ägaren och tidigare vd Henrik Svensson avgått från vd-posten.

Bolaget är bland annat produktionsenhet för kedjan Skyltstället där man också är en av ägaran sedan 2015. Senaste bokslutet ökade man sin omsättning med 29 procent upp till 84 miljoner kronor.

Ewa har jobbat på Sweprod i sex år och sägs ha varit drivande i ledningsgruppen under många år, och kommer alltså från rollen som försäljningschef.

Henrik kommer stanna kvar i bolaget och fokusera på utveckling, automatisering och digitalisering. Han säger så här om sin nya vd:

– Ewa är redo för utmaningen som vd och har hela personalens stöd, hon är en av dom som kan företaget absolut bäst, känner till dess historik och styrkor men framför allt är hon redo med energi och nya tankar att ta Sweprod Graphics in i framtiden tillsammans med övriga ledningsgruppen och mig som ägare, enligt ett Facebook-inlägg.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.