Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Göran Johansson startade Postemballage 2013.
Göran Johansson startade Postemballage 2013.

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster.

– Under kommande år kommer vi investera i flera maskiner, inom kort kommer vi även har möjlighet att hjälpa till att perfa/biga trycksaker. Eftersom flödet blir tajtare och ledtider blir kortare så behöver vi hjälpa tryckerierna göra mer efterarbete i vårt hus, säger Postemballage grundaren Göran Johansson (LinkedIn) till Branschkoll.

Under senaste bokslutsåret som avslutades i april nådde man en omsättning på 14,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på nästan 2 miljoner.

– Kundmassan har ökat med flera stora kunder under året. Mycket händer ju på marknaden, vi ser uppköp och nedläggningar och detta gör att det har varit lite rörelse på marknaden, säger Göran.

goran postemballage

Göran Johansson startade Postemballage 2013.

Man har också investerat och renoverat sin maskinpark. Göran nämner deras kuverteringsmaskin från Neopost som gett flera nya kunder. Den kan matcha flera inlagor med samma namn, säger Göran.

Annons

– Förra året var ju väldigt bra också för att vi hade mycket jobb som berodde på valet, det gör att det blir svårt att hålla samma siffror kommande år. Men det ser ändå positivt ut på marknaden trots att bolaget kommer åka på en smäll av Brandfactorys företagsrekonstruktion som är en av bolagets kunder.

Göran nämner att många bolag idag vill jobba med mindre aktörer som är mer flexibla och kan ge snabb service och en bra prisbild.

– Jämfört med stora aktörer kan vi lättare anpassa oss och göra unika lösningar mot varje kund.

Framtiden för kuvert och porto

Angående framtiden för kuvert och porto så menar Göran att marknaden självklart kommer fortsätta att minska.

– Vår inriktning har ju varit de små upplagorna och vi trycker 10 exemplar om kunden önskar detta och ser inte några problem med att köra småupplagor. Det som gäller är att inte overhead-kostnaden är för stor så det går att få några kronor över även på mindre jobb.

De allt högre priset på porto går ju att se från olika håll menar Göran. Man har många återkommande kunder som gör olika postala kampanjer och skulle det inte fungera så skulle man inte fortsätta att använda detta media att marknadsföra sig på, tänker Göran.

– Skickar du ett vanligt brev så kan ju 9 kronor tyckas dyrt. Men skall du marknadsföra dig med en DM-kampanj så är det jämfört med andra sätt att marknadsföra sig på förhållandevis kostnadseffektivt eftersom det ofta ger bra respons.

Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons