Logga in

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

06 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster.

– Under kommande år kommer vi investera i flera maskiner, inom kort kommer vi även har möjlighet att hjälpa till att perfa/biga trycksaker. Eftersom flödet blir tajtare och ledtider blir kortare så behöver vi hjälpa tryckerierna göra mer efterarbete i vårt hus, säger Postemballage grundaren Göran Johansson (LinkedIn) till Branschkoll.

Under senaste bokslutsåret som avslutades i april nådde man en omsättning på 14,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på nästan 2 miljoner.

– Kundmassan har ökat med flera stora kunder under året. Mycket händer ju på marknaden, vi ser uppköp och nedläggningar och detta gör att det har varit lite rörelse på marknaden, säger Göran.

Göran Johansson grundade Postemballage 2013.

Man har också investerat och renoverat sin maskinpark. Göran nämner deras kuverteringsmaskin från Neopost som gett flera nya kunder. Den kan matcha flera inlagor med samma namn, säger Göran.

– Förra året var ju väldigt bra också för att vi hade mycket jobb som berodde på valet, det gör att det blir svårt att hålla samma siffror kommande år. Men det ser ändå positivt ut på marknaden trots att bolaget kommer åka på en smäll av Brandfactorys företagsrekonstruktion som är en av bolagets kunder.

Göran nämner att många bolag idag vill jobba med mindre aktörer som är mer flexibla och kan ge snabb service och en bra prisbild.

– Jämfört med stora aktörer kan vi lättare anpassa oss och göra unika lösningar mot varje kund.

Framtiden för kuvert och porto

Angående framtiden för kuvert och porto så menar Göran att marknaden självklart kommer fortsätta att minska.

– Vår inriktning har ju varit de små upplagorna och vi trycker 10 exemplar om kunden önskar detta och ser inte några problem med att köra småupplagor. Det som gäller är att inte overhead-kostnaden är för stor så det går att få några kronor över även på mindre jobb.

De allt högre priset på porto går ju att se från olika håll menar Göran. Man har många återkommande kunder som gör olika postala kampanjer och skulle det inte fungera så skulle man inte fortsätta att använda detta media att marknadsföra sig på, tänker Göran.

– Skickar du ett vanligt brev så kan ju 9 kronor tyckas dyrt. Men skall du marknadsföra dig med en DM-kampanj så är det jämfört med andra sätt att marknadsföra sig på förhållandevis kostnadseffektivt eftersom det ofta ger bra respons.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.