Logga in

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

06 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster.

– Under kommande år kommer vi investera i flera maskiner, inom kort kommer vi även har möjlighet att hjälpa till att perfa/biga trycksaker. Eftersom flödet blir tajtare och ledtider blir kortare så behöver vi hjälpa tryckerierna göra mer efterarbete i vårt hus, säger Postemballage grundaren Göran Johansson (LinkedIn) till Branschkoll.

Under senaste bokslutsåret som avslutades i april nådde man en omsättning på 14,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på nästan 2 miljoner.

– Kundmassan har ökat med flera stora kunder under året. Mycket händer ju på marknaden, vi ser uppköp och nedläggningar och detta gör att det har varit lite rörelse på marknaden, säger Göran.

Göran Johansson grundade Postemballage 2013.

Man har också investerat och renoverat sin maskinpark. Göran nämner deras kuverteringsmaskin från Neopost som gett flera nya kunder. Den kan matcha flera inlagor med samma namn, säger Göran.

– Förra året var ju väldigt bra också för att vi hade mycket jobb som berodde på valet, det gör att det blir svårt att hålla samma siffror kommande år. Men det ser ändå positivt ut på marknaden trots att bolaget kommer åka på en smäll av Brandfactorys företagsrekonstruktion som är en av bolagets kunder.

Göran nämner att många bolag idag vill jobba med mindre aktörer som är mer flexibla och kan ge snabb service och en bra prisbild.

– Jämfört med stora aktörer kan vi lättare anpassa oss och göra unika lösningar mot varje kund.

Framtiden för kuvert och porto

Angående framtiden för kuvert och porto så menar Göran att marknaden självklart kommer fortsätta att minska.

– Vår inriktning har ju varit de små upplagorna och vi trycker 10 exemplar om kunden önskar detta och ser inte några problem med att köra småupplagor. Det som gäller är att inte overhead-kostnaden är för stor så det går att få några kronor över även på mindre jobb.

De allt högre priset på porto går ju att se från olika håll menar Göran. Man har många återkommande kunder som gör olika postala kampanjer och skulle det inte fungera så skulle man inte fortsätta att använda detta media att marknadsföra sig på, tänker Göran.

– Skickar du ett vanligt brev så kan ju 9 kronor tyckas dyrt. Men skall du marknadsföra dig med en DM-kampanj så är det jämfört med andra sätt att marknadsföra sig på förhållandevis kostnadseffektivt eftersom det ofta ger bra respons.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)