Varumärkena vill in i hemmet – men inte genom produktmedia?
Nästan ingen har lyxen av att se sitt varumärke används som ett verb, det är ”googla” och ”fedexa” och några andra få förunnade aktörer. Nu ska en byrå hjälpa bolag att höja deras varumärken till top of mind, genom att infiltrera hemmet, som är den plats där nästa stora slag om exponering kommer stå enligt byrån.
Det smarta hemmet är snart här (kanske), och tar sig fram med hjälp av röststyrning, AI, kameror och augmented reality. När konsumenterna köper produkter via smarta ”hjälpredor” i hemmet istället för i butiken så kommer relationen till varumärket och/eller förpackningens inverkan i många fall sluta vara relevant.
Betydelse för produktmediabranschen?
Idag påverkar det här inte branschen i någon större utsträckning, produktmedia är fortfarande det bästa sättet för företag att nå sina kunder i hemmet och bygga positiva relationer med dem. Men i framtiden så kommer inte konkurrensen om att nå kunden i hemmet endast komma från banners och tv-reklam som ignoreras. Den kommer komma från digitala tjänster som används och som uppskattas av konsumenten, alltså samma roll som produktmedia har idag.
Vem väljer vad du köper i framtiden
Ifall du ska handla hem ketchup via exempelvis Amazons digitala assistent Alexa så kommer du förmodligen säga något i stil med ”Alexa beställ en stor flaska Heinz Ketchup”, eftersom de flesta med smaklökar är överens om att det är den godaste massproducerade ketchupen tillgänglig på marknaden.
Men om du ska köpa batterier, eller diskhandskar eller A4-papper? Så kommer du troligtvis inte specificera varumärket, utan istället nöja dig med ”Alexa köp diskhandskar och diskborste”. Det blir sedan upp till Alexa att välja, och hon väljer såklart Amazons egna produkter i de fall det är möjligt. Kanske är du lite mer specifik och säger ”Alexa köp den billigaste diskborsten”, men vid mindre inköp spelar det oftast inte dig som konsument så stor roll om du får betala 8 eller 11 kronor för borsten.
Det här menar Leo Bernard som är innovationschef på Unrulys, en stor marknadsföringsbyrå som främst sysslar med rörlig bild men som nu också fokuserar mycket på marknadsföring i det smarta hemmet.
En lägenhet som reklambyrå
Och för att ligga i framkant när det kommer till trendspaningar och analyser inför framtiden så har Unrulys tagit fram en lägenhet som ska representera framtidens smarta hem. Det här har de gjort tillsammans med stora aktörer som Amazon, Ebay och Unilever.
Till lägenheten kommer företag/varumärken för att få insikter om sina kunders beteende och komma på ideér kring hur de kan bli förstahandsvalet för människor som handlar från hemmet och inte påverkas av butikshyllan. Vidare så kan de enklare förstå var i hemmet deras produkter används och således vilken smart produkt de bör fokusera på att skapa funktioner för. I framtiden är det exempelvis troligt att smarta speglar blir en vanlig produkt.
Vad passar då bättre för ett modebolag än att ta fram en app för den smarta hallspegeln som exempelvis berättar vilket väder det är ute och informerar dig om att du saknar en varmare höstjacka och sedan föreslår en jacka till dig baserat på hur din övriga garderob ser ut.
Bernard menar att det den enklaste och kanske enda vägen för företagen att nå sina konsumenter i det smarta hemmet just är att utveckla tjänster åt dem som de har nytta av. Han själv ger exempel på ett spritvarumärke som tagit fram en röststyrd drink-databas där kan användaren alltså enkelt får inspiration och drinkrecept, skulle det sedan saknas någon ingrediens, ja då beställer tjänsten hem det som saknas från det egna varumärket, skriver Resumé.