Varumärkena vill in i hemmet – men inte genom produktmedia?

klocka

Nästan ingen har lyxen av att se sitt varumärke används som ett verb, det är ”googla” och ”fedexa” och några andra få förunnade aktörer. Nu ska en byrå hjälpa bolag att höja deras varumärken till top of mind, genom att infiltrera hemmet, som är den plats där nästa stora slag om exponering kommer stå enligt byrån.

Det smarta hemmet är snart här (kanske), och tar sig fram med hjälp av röststyrning, AI, kameror och augmented reality. När konsumenterna köper produkter via smarta ”hjälpredor” i hemmet istället för i butiken så kommer relationen till varumärket och/eller förpackningens inverkan i många fall sluta vara relevant.

Betydelse för produktmediabranschen?

Idag påverkar det här inte branschen i någon större utsträckning, produktmedia är fortfarande det bästa sättet för företag att nå sina kunder i hemmet och bygga positiva relationer med dem. Men i framtiden så kommer inte konkurrensen om att nå kunden i hemmet endast komma från banners och tv-reklam som ignoreras. Den kommer komma från digitala tjänster som används och som uppskattas av konsumenten, alltså samma roll som produktmedia har idag.

Vem väljer vad du köper i framtiden

Ifall du ska handla hem ketchup via exempelvis Amazons digitala assistent Alexa så kommer du förmodligen säga något i stil med ”Alexa beställ en stor flaska Heinz Ketchup”, eftersom de flesta med smaklökar är överens om att det är den godaste massproducerade ketchupen tillgänglig på marknaden.

Men om du ska köpa batterier, eller diskhandskar eller A4-papper? Så kommer du troligtvis inte specificera varumärket, utan istället nöja dig med ”Alexa köp diskhandskar och diskborste”. Det blir sedan upp till Alexa att välja, och hon väljer såklart Amazons egna produkter i de fall det är möjligt. Kanske är du lite mer specifik och säger ”Alexa köp den billigaste diskborsten”, men vid mindre inköp spelar det oftast inte dig som konsument så stor roll om du får betala 8 eller 11 kronor för borsten.

Annons

Det här menar Leo Bernard som är innovationschef på Unrulys, en stor marknadsföringsbyrå som främst sysslar med rörlig bild men som nu också fokuserar mycket på marknadsföring i det smarta hemmet.

En lägenhet som reklambyrå

Och för att ligga i framkant när det kommer till trendspaningar och analyser inför framtiden så har Unrulys tagit fram en lägenhet som ska representera framtidens smarta hem. Det här har de gjort tillsammans med stora aktörer som Amazon, Ebay och Unilever.

Till lägenheten kommer företag/varumärken för att få insikter om sina kunders beteende och komma på ideér kring hur de kan bli förstahandsvalet för människor som handlar från hemmet och inte påverkas av butikshyllan. Vidare så kan de enklare förstå var i hemmet deras produkter används och således vilken smart produkt de bör fokusera på att skapa funktioner för. I framtiden är det exempelvis troligt att smarta speglar blir en vanlig produkt.

Vad passar då bättre för ett modebolag än att ta fram en app för den smarta hallspegeln som exempelvis berättar vilket väder det är ute och informerar dig om att du saknar en varmare höstjacka och sedan föreslår en jacka till dig baserat på hur din övriga garderob ser ut.

Bernard menar att det den enklaste och kanske enda vägen för företagen att nå sina konsumenter i det smarta hemmet just är att utveckla tjänster åt dem som de har nytta av. Han själv ger exempel på ett spritvarumärke som tagit fram en röststyrd drink-databas där kan användaren alltså enkelt får inspiration och drinkrecept, skulle det sedan saknas någon ingrediens, ja då beställer tjänsten hem det som saknas från det egna varumärket, skriver Resumé.

Annons

Marbach expanderar till Skandinavien genom förvärv

Stallinjestans

Marbach har förvärvat Stållinjestans Laserform AB i Malmö.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith i europeiskt leverantörsavtal för e-handelspåsar

E-handelspåsar i papper från Jonsac
Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac

Svenska Jonsac och DS Smith har skrivit produktionsavtal för e-handelspåsar som ska vara 100 procent fiberbaserade och återvinningsbara.

Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gaia Biomaterials tar in 50 miljoner för global expansion

Gaia biomaterials
Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials

Ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar, vårdförkläden och matkassar.

Gaia Biomaterials i Helsingborg har avslutat en nyemission på femtio miljoner kronor. Almi Invest Greentech och andra internationella samt inhemska investerare stödde emissionen, enligt ett pressmeddelande.

Pengarna ska främja marknadssatsningar i USA och Indien. Företaget tillverkar ett hemkomposterbart material baserat på krita. Detta ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar och matkassar.

Gaias material användes nyligen i ölglas på Formel 1-finalen i Abu Dhabi. Det används också i en mängd engångsprodukter för att ersätta fossil plast; från vårdförkläden till sugrör, matbehållare och engångskrukor.

Företagets produktionskapacitet ligger på upp till 50 000 ton per år.

Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liplid gör sin första affär i Norge

Liplid 7500
Ämnen i artikeln: Liplid
Ämnen i artikeln: Liplid
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion stoppar finskt kartongbruk

metsae kemi

Riskerar att stå still i upp till tre månader.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperstillverkare genomför ytterligare prisökningar på papper

Siktar på att genomföra en prisökning på minst 10 procent senast den 1 maj 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith skjuter upp deadline för bud

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bryter ut försäljning och digitala tjänster – lanserar nytt varumärke

Delar

Nu ska tryckeriet helt fokusera på produktionen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget förstärker i ledningen

FotoJet
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Den forne försäljningschefen är tillbaka och går in en nyinrättad ledningsposition. En framåtlutad satsning för att bygga en starkare organisation, enligt företaget.

Patrick Söderberg har tidigare arbetat på Storbildsbolaget i Helsingborg mellan åren 2019 och 2021. Då i rollen som försäljningschef. Nu har han nyanställts. I februari började han på den nyinrättade tjänsten som vice vd med syftet att stärka företaget och ledningen för framtiden.

– Dels är jag tillbaka till något jag tror på. Det är ett väldigt starkt nischat företag i en stor grafisk marknad, säger han och tillägger att han känner stor uppbackning och ett förtroende från såväl anställda som vd:n Jonas Hellke.

Han säger att det var viktigt att tillsätta en ny roll för att axla framtiden.

– Dels för att få en översyn hur produktionen och kompetensen i företaget ser ut i dag, men också vad som behövs och hur den ska se ut i framtiden. Vart ska vi ta vägen i en framtid som fortsatt kommer att vara utmanande och om inte annat, omväxlande?, säger Patrick.

Operationellt och strategiskt arbete

I sin nya roll blir Patricks huvudsakliga uppgifter att leda företagets strategiska planer framåt, stärka ledningsgruppen samt ta ett operationellt ansvar för företagets teamledare.

– Det blir mycket strategiarbete och mycket kring det dagliga operationella. Det är det jag främst kommer att jobba med.

Patrick Storbildsbolaget
Patrick Söderberg ska jobba både stragiskt och operativt på sin nya position.

Jonas Hellke säger att företaget har mognat och växt och nu kommit till en punkt när det är dags att blicka in i framtiden mot att bli en större organisation. Det gör också att det blir en kontinuitet i mycket och att man ser saker som chef i en ledande person. Då går det inte att bygga allt som rör företaget kring en person.

Annons

– Nu bygger vi det hela mer kring de processer vi har och säkerställer det.

Investerat för framtiden

När Patrick Söderberg nu blivit vice vd säger Jonas Hellke att han nu än mer kommer att får möjlighet att fokusera på det han brinner för och tycker är roligt, bland annat försäljning och att utveckla kunder. Att det skulle vara tal om att trappa ner för egen del kommer inte på fråga.

Han säger att Storbildsbolagets strategiska arbete för framtiden tog höjd redan 2018 när de påbörjade investeringar i klimatsmarta och hållbara produktionsmetoder. Det var metoder som öppnade för nya möjligheter och en stark marknadsposition produktmässigt, men framförallt hållbara och effektivare produktionsflöden.

– I kombination med investeringar av automatiserade flöden, smarta verktyg, shop-lösningar och ett kliv framåt i vår digitala resa – står vi nu redo att ta nästa kliv framåt för att bygga företaget ytterligare starkare för kommande decennium.

”Fortsätta på inslagna banan”

Han ser ett stort värde i att fortsätta utveckla alla delar i produktionen och processer, från ax till limpa. Det är också något de förberett sig för senaste åren, inte minst sedan de flyttade in i sin nya fastighet med 3.500 kvadratmeter produktionsyta på Långeberga i södra Helsingborg i slutet av 2022, där de också tagit stora investeringar i automatiseringslösningar och maskiner inför framtiden. På företaget arbetar i dag 25 anställda.

– Vi ska fortsätta på den inslagna banan. Det finns ett behov att bli rationellare i produktionen av många olika anledningar. Dels för leveranssäkerheten, dels för att ha mindre handpåläggning på jobben för att det ska vara kostnadseffektivt, för vi agerar på en ganska utsatt marknad, säger han och tillägger att ur kundernas behov är det viktigt att fortsätta utveckla shop-lösningarna som är väldigt uppskattade.

Internt och externt arbete

Drygt en fjärdedel av Storbolagets ordrar kommer in via kundportaler i dag.

– En nyckelfaktor i den interna funktionen är att vara effektiva i produktionen och att vi jobbar rätt. Men givetvis handlar det om saker externt också. Alla de effektiviseringar vi gör internt kommer också behöva synas externt, alltså mot kund. Där har vi ett jobb att göra, framför allt konkretisera arbetet ut mot våra slutkunder vad nyttan är med våra webbshoppar som vi haft och arbetat med i sex år, säger Patrick Söderberg.

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stark försäljning i Norden för tillverkare av offsetpressar

Morten

Det blev ett tionde år i rad med vinst, och fjolåret gav tre gånger högre vinst än 2022. Starkt bidragande var fyra stora installationer av trycklinjer hos förpackningskunder i Sverige och Danmark under 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons