Vårmässa med slutkund i fokus

Arrangörerna från vänster: Simon Rosner Collection 12, Cecilia Dellham Exakt, Peter Persson FF Profilreklam, Malin Flodin Meri Textil och Reklam, Cecilia Lewenhagen Prendo och Claes-Göran Åberg Art4m
Arrangörerna från vänster: Simon Rosner Collection 12, Cecilia Dellham Exakt, Peter Persson FF Profilreklam, Malin Flodin Meri Textil och Reklam, Cecilia Lewenhagen Prendo och Claes-Göran Åberg Art4m

På Birger Jarl Hotel i Stockholm har sex återförsäljare samlat 23 leverantörer och tillsammans ska de möta över 200 slutkunder.

Det är tionde året i rad som Vårmässan anordnas och nionde året som den hålls på Birger Jarl Hotel, arrangörerna är FF Profilreklam, Art4m, MeriTextil och Reklam, Prendo, Exakt och Collection 12.

På vårmässan är slutkunden i fokus, och strax över 200 slutkunder väntas komma under dagen, inbjudna av arrangörerna.
– Lokalen klarar 25 utställare, så vi hade kunnat fått in någon till, men inte mer än så, säger Peter Persson som är vd på FF Profilreklam och medarrangör av Vårmässan.

Vårmässan har blivit allt mer populär och de senaste åren har leverantörerna börjat stå i kö för att få ställa ut, enligt Peter Persson. En av utställarna berättar att det märkts ett tydligt uppsving de senaste två åren i antalet besökare.

Från disktrasor till champangeglas

DSC08473 webb

Vi pratar med Johanna Olofsson på Tekotryck som visar upp deras disktrasor med tryck. De säljer sina disktrasor världen över och hon berättar om utmaningen med att ”lära konsumenten ett beteende”, de disktrasor vi är så vana vid hemma i Sverige är nämligen långt ifrån standard i många andra länder.

Hon berättar också hur marknadsföring skiljer sig från land till land, i Sydkorea är det tv-shop som gäller, där finns det sex kanaler som kör tv-shop dygnet runt och alla kämpar för att få visa upp sin produkt.
– Det går att sälja 100.000 disktrasor i timmen på tv-shop i Sydkorea, säger Johanna.

Annons

I USA är det istället Youtube-videos av karismatiska influencers som gäller, för att instruera och lära konsumenterna hur användbar disktrasan är.

Andra leverantörer som ställer ut är bland annat: Xinado, Orrefors, Headwear, Ingli Sweden, Jako Tryckeri, AD Company, Saga Form och Bregmos.

Vi pratar också med Joel Brick som jobbar som säljare på Orrefors, han är där och visar upp de mest populära produkterna från glasbruket. Främst är det dricksglas som gäller, till vin och andra alkoholhaltiga drycker.
– Gin & Tonic har börjat komma tillbaka och den ska drickas i ett glas med lång fot förklarar Joel, och håller upp ett lämpligt glas.

Vidare så berättar Joel om att han märkt en trend av ett litet ”nördigt” beteende när det kommer till glas.
– Folk vill ha lite finare och ändamålsenliga glas som de kan duka upp med när de ska bjuda på middag, även i den yngre generationen.

Framtiden & atmosfären

Det är en påtagligt god stämning på mässan, den lite mindre lokalen gör att alla ligger tätt bredvid varandra och det går fort att få en överblick av rummet. Och det är väl just det som är tanken, att slutkunderna ska kunna få åtminstone en liten inblick i det enorma utbud som branschen representerar och kunna hitta något som passar just dem.

Frågan man kan ställa sig är: om Vårmässan fortsätter att växa och i förlängningen växer sig för stor för det nuvarande formatet, vad händer då? Ska den fixeras i sin nuvarande storlek, som tycks vara ett fullgott koncept, eller kommer den omvandlas till något ännu större?

DSC08478 webb

Anders Öberg på Jako Tryckeri visade upp sitt breda sortiment av anteckningsböcker och pärmar.
Annons

Marbach expanderar till Skandinavien genom förvärv

Stallinjestans

Marbach har förvärvat Stållinjestans Laserform AB i Malmö.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith i europeiskt leverantörsavtal för e-handelspåsar

E-handelspåsar i papper från Jonsac
Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac

Svenska Jonsac och DS Smith har skrivit produktionsavtal för e-handelspåsar som ska vara 100 procent fiberbaserade och återvinningsbara.

Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gaia Biomaterials tar in 50 miljoner för global expansion

Gaia biomaterials
Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials

Ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar, vårdförkläden och matkassar.

Gaia Biomaterials i Helsingborg har avslutat en nyemission på femtio miljoner kronor. Almi Invest Greentech och andra internationella samt inhemska investerare stödde emissionen, enligt ett pressmeddelande.

Pengarna ska främja marknadssatsningar i USA och Indien. Företaget tillverkar ett hemkomposterbart material baserat på krita. Detta ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar och matkassar.

Gaias material användes nyligen i ölglas på Formel 1-finalen i Abu Dhabi. Det används också i en mängd engångsprodukter för att ersätta fossil plast; från vårdförkläden till sugrör, matbehållare och engångskrukor.

Företagets produktionskapacitet ligger på upp till 50 000 ton per år.

Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liplid gör sin första affär i Norge

Liplid 7500
Ämnen i artikeln: Liplid
Ämnen i artikeln: Liplid
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion stoppar finskt kartongbruk

metsae kemi

Riskerar att stå still i upp till tre månader.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperstillverkare genomför ytterligare prisökningar på papper

Siktar på att genomföra en prisökning på minst 10 procent senast den 1 maj 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith skjuter upp deadline för bud

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bryter ut försäljning och digitala tjänster – lanserar nytt varumärke

Delar

Nu ska tryckeriet helt fokusera på produktionen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget förstärker i ledningen

FotoJet
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Den forne försäljningschefen är tillbaka och går in en nyinrättad ledningsposition. En framåtlutad satsning för att bygga en starkare organisation, enligt företaget.

Patrick Söderberg har tidigare arbetat på Storbildsbolaget i Helsingborg mellan åren 2019 och 2021. Då i rollen som försäljningschef. Nu har han nyanställts. I februari började han på den nyinrättade tjänsten som vice vd med syftet att stärka företaget och ledningen för framtiden.

– Dels är jag tillbaka till något jag tror på. Det är ett väldigt starkt nischat företag i en stor grafisk marknad, säger han och tillägger att han känner stor uppbackning och ett förtroende från såväl anställda som vd:n Jonas Hellke.

Han säger att det var viktigt att tillsätta en ny roll för att axla framtiden.

– Dels för att få en översyn hur produktionen och kompetensen i företaget ser ut i dag, men också vad som behövs och hur den ska se ut i framtiden. Vart ska vi ta vägen i en framtid som fortsatt kommer att vara utmanande och om inte annat, omväxlande?, säger Patrick.

Operationellt och strategiskt arbete

I sin nya roll blir Patricks huvudsakliga uppgifter att leda företagets strategiska planer framåt, stärka ledningsgruppen samt ta ett operationellt ansvar för företagets teamledare.

– Det blir mycket strategiarbete och mycket kring det dagliga operationella. Det är det jag främst kommer att jobba med.

Patrick Storbildsbolaget
Patrick Söderberg ska jobba både stragiskt och operativt på sin nya position.

Jonas Hellke säger att företaget har mognat och växt och nu kommit till en punkt när det är dags att blicka in i framtiden mot att bli en större organisation. Det gör också att det blir en kontinuitet i mycket och att man ser saker som chef i en ledande person. Då går det inte att bygga allt som rör företaget kring en person.

Annons

– Nu bygger vi det hela mer kring de processer vi har och säkerställer det.

Investerat för framtiden

När Patrick Söderberg nu blivit vice vd säger Jonas Hellke att han nu än mer kommer att får möjlighet att fokusera på det han brinner för och tycker är roligt, bland annat försäljning och att utveckla kunder. Att det skulle vara tal om att trappa ner för egen del kommer inte på fråga.

Han säger att Storbildsbolagets strategiska arbete för framtiden tog höjd redan 2018 när de påbörjade investeringar i klimatsmarta och hållbara produktionsmetoder. Det var metoder som öppnade för nya möjligheter och en stark marknadsposition produktmässigt, men framförallt hållbara och effektivare produktionsflöden.

– I kombination med investeringar av automatiserade flöden, smarta verktyg, shop-lösningar och ett kliv framåt i vår digitala resa – står vi nu redo att ta nästa kliv framåt för att bygga företaget ytterligare starkare för kommande decennium.

”Fortsätta på inslagna banan”

Han ser ett stort värde i att fortsätta utveckla alla delar i produktionen och processer, från ax till limpa. Det är också något de förberett sig för senaste åren, inte minst sedan de flyttade in i sin nya fastighet med 3.500 kvadratmeter produktionsyta på Långeberga i södra Helsingborg i slutet av 2022, där de också tagit stora investeringar i automatiseringslösningar och maskiner inför framtiden. På företaget arbetar i dag 25 anställda.

– Vi ska fortsätta på den inslagna banan. Det finns ett behov att bli rationellare i produktionen av många olika anledningar. Dels för leveranssäkerheten, dels för att ha mindre handpåläggning på jobben för att det ska vara kostnadseffektivt, för vi agerar på en ganska utsatt marknad, säger han och tillägger att ur kundernas behov är det viktigt att fortsätta utveckla shop-lösningarna som är väldigt uppskattade.

Internt och externt arbete

Drygt en fjärdedel av Storbolagets ordrar kommer in via kundportaler i dag.

– En nyckelfaktor i den interna funktionen är att vara effektiva i produktionen och att vi jobbar rätt. Men givetvis handlar det om saker externt också. Alla de effektiviseringar vi gör internt kommer också behöva synas externt, alltså mot kund. Där har vi ett jobb att göra, framför allt konkretisera arbetet ut mot våra slutkunder vad nyttan är med våra webbshoppar som vi haft och arbetat med i sex år, säger Patrick Söderberg.

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stark försäljning i Norden för tillverkare av offsetpressar

Morten

Det blev ett tionde år i rad med vinst, och fjolåret gav tre gånger högre vinst än 2022. Starkt bidragande var fyra stora installationer av trycklinjer hos förpackningskunder i Sverige och Danmark under 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons