Gå till innehållet

Vårmässa med slutkund i fokus

Puls

På Birger Jarl Hotel i Stockholm har sex återförsäljare samlat 23 leverantörer och tillsammans ska de möta över 200 slutkunder.

Det är tionde året i rad som Vårmässan anordnas och nionde året som den hålls på Birger Jarl Hotel, arrangörerna är FF Profilreklam, Art4m, MeriTextil och Reklam, Prendo, Exakt och Collection 12.

På vårmässan är slutkunden i fokus, och strax över 200 slutkunder väntas komma under dagen, inbjudna av arrangörerna.
– Lokalen klarar 25 utställare, så vi hade kunnat fått in någon till, men inte mer än så, säger Peter Persson som är vd på FF Profilreklam och medarrangör av Vårmässan.

Vårmässan har blivit allt mer populär och de senaste åren har leverantörerna börjat stå i kö för att få ställa ut, enligt Peter Persson. En av utställarna berättar att det märkts ett tydligt uppsving de senaste två åren i antalet besökare.

Från disktrasor till champangeglas

Vi pratar med Johanna Olofsson på Tekotryck som visar upp deras disktrasor med tryck. De säljer sina disktrasor världen över och hon berättar om utmaningen med att ”lära konsumenten ett beteende”, de disktrasor vi är så vana vid hemma i Sverige är nämligen långt ifrån standard i många andra länder.

Hon berättar också hur marknadsföring skiljer sig från land till land, i Sydkorea är det tv-shop som gäller, där finns det sex kanaler som kör tv-shop dygnet runt och alla kämpar för att få visa upp sin produkt.
– Det går att sälja 100.000 disktrasor i timmen på tv-shop i Sydkorea, säger Johanna.

I USA är det istället Youtube-videos av karismatiska influencers som gäller, för att instruera och lära konsumenterna hur användbar disktrasan är.

Andra leverantörer som ställer ut är bland annat: Xinado, Orrefors, Headwear, Ingli Sweden, Jako Tryckeri, AD Company, Saga Form och Bregmos.

Vi pratar också med Joel Brick som jobbar som säljare på Orrefors, han är där och visar upp de mest populära produkterna från glasbruket. Främst är det dricksglas som gäller, till vin och andra alkoholhaltiga drycker.
– Gin & Tonic har börjat komma tillbaka och den ska drickas i ett glas med lång fot förklarar Joel, och håller upp ett lämpligt glas.

Vidare så berättar Joel om att han märkt en trend av ett litet ”nördigt” beteende när det kommer till glas.
– Folk vill ha lite finare och ändamålsenliga glas som de kan duka upp med när de ska bjuda på middag, även i den yngre generationen.

Framtiden & atmosfären

Det är en påtagligt god stämning på mässan, den lite mindre lokalen gör att alla ligger tätt bredvid varandra och det går fort att få en överblick av rummet. Och det är väl just det som är tanken, att slutkunderna ska kunna få åtminstone en liten inblick i det enorma utbud som branschen representerar och kunna hitta något som passar just dem.

Frågan man kan ställa sig är: om Vårmässan fortsätter att växa och i förlängningen växer sig för stor för det nuvarande formatet, vad händer då? Ska den fixeras i sin nuvarande storlek, som tycks vara ett fullgott koncept, eller kommer den omvandlas till något ännu större?

Anders Öberg på Jako Tryckeri visade upp sitt breda sortiment av anteckningsböcker och pärmar.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll