Välkommen till nya Branschkoll – det finns bara en hemlighet att ha koll på

nya_brko

Nu har vi lanserat vår nya sajt som vi jobbat med under 2020.

Förhoppningen är att det ska bli enklare för dig som läsare att ha koll på vad som händer i din bransch.

Hemligheten först

Klicka på ”Inställningar” uppe till höger för att bestämma vad du ser på Branschkoll.

Hemligheten är vårt nya innehållsfilter där du själv bestämmer vad som ska visas för dig. Inledningsvis finns det två delar att välja på – Print och Promotion. Välj båda eller bara det ena – det är du som väljer!

Längst upp i högra hörnet ställer du in ditt filter – klicka bara på ”Inställningar”. För dig som prenumererar så sparas ditt val om du har loggat in. Har du ingen prenumeration lagras ditt val i en ”kaka” i din webbläsare.

Så här gör du

Kolla det här korta klippet så ser du hur enkelt det är att ställa in filtret.

För alla som jobba med fysisk kommunikation

Branschkoll hjälper alla som driver företag inom visuell och fysisk kommunikation att ha koll på branschens utveckling. Det är en stor och bred bransch som på många sätt också hänger ihop – men varje nisch har sina egna behov. Det är detta som vi löser med nya Branschkoll och innehållsfiltret.

Utmaningen med delbranscher

Eftersom vi vänder oss till flera olika delar av branschen – just nu både till produktmedia/promotion och till den grafiska branschen – har vi en unik utmaning. Det finns de artiklar som är viktiga för alla – men också artiklar som bara ena eller andra gruppen vill läsa.

Det finns två delar av branschkoll – men som också överlappar där det är relevant. Print och Promotion.

Det här har vi nu löst genom ett filter som du hittar uppe i högra hörnet. Där ställer du själv in om du vill se promotion, print eller båda. Om du väljer att visa båda, tänk på att det inte är säkert att alla artiklar ingår i din prenumeration.

Förutom filtret så har vi också uppdaterat designen som du ser, och förhoppningsvis gjort det enklare att navigera på sajten. Vi har moderniserat och tagit fram ett så kallat ”vattenfall”, så när du läst en artikel kommer nästa direkt under. Vi har också gjort om designen på löpsedeln för att du ska få en tydligare överblick av innehållet som finns.

Annonsmöjligheter

För dig som annonsör har vi också starkt vässat dina möjligheter, banners finns nu att tillgå i två olika storlekar. Den bredare som också finns i vissa av våra veckobrev samt det tidigare lite mindre formatet.

Det går att välja vilken målgrupp en annons visas för och nu ligger det annonser även mellan artiklar. Fortsatt tydligt uppmärkt. Under 2020 hade hela Branschkoll nästan 500.000 sidvisningar och du som annonsör kan nu visas antingen för promotion/produktmedia/workwear eller för print, eller för båda.

Det finns också fantastiska möjligheter att hitta nya kollegor på vår uppdaterade jobb-undersida i kombination med vårt nya jobbmejl med platsannonser och nyheter.

Annons

Profilbutiken börjar med arbetskläder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han blir ny vd för SBPR

Nu är det klart vem som tar över Kjell Harboms roll som vd för SBPR.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya gratisverktyg för att få koll på dina PDF-filer

Kvalitetssäkra dina PDF-filer för tryck, publicering och långtidsarkivering.

Callas software, leverantör av automatiserade PDF-lösningar för kvalitetssäkring av arbetsflöden för tryck, publicering och långtidsarkivering, släpper nya gratis-verktyg för hantering av PDF-filer.

Man har nu lagt till åtta gratisverktyg till desktop-versionerna av sina produkter PdfaPilot och PdfToolbox.

”Nu kan man utan kostnad praktiskt utforska och implementera användandet av de allra senaste PDF- standarderna i arbetsflöden inom prepress, tryckproduktion, förpacknings- produktion, digital publicering och digital arkivering”.

Kent Åberg, vd för Newformat som är återförsäljare för Callas software.

Dessa verktyg ger professionella användare och utvecklare detaljerad insikt i PDF-filers tekniska status, inklusive filernas interna struktur, teckensnitt och metadata som används, samt eventuella ingående DPart- eller taggningsstrukturer.

– Användare kan till och med extrahera streckkoder och QR-koder, och testläget ”Test Mode” gör det möjligt att validera jobbprofiler, säger Kent Åberg på Newformat.

”Våra nya desktop-verktyg ger professionella användare och utvecklare detaljerad insikt i PDF-filers tekniska status vilket väsentligt underlättar bearbetningen”.

Dietrich von Seggern, vd för Callas software

Följande desktop-verktyg ingår utan kostnad:

  • Undersök PDF – Denna funktion ger en inblick i den interna strukturen i en fil, erbjuder en mängd olika vyer som avslöjar funktioner som aktuell innehålls- ström eller andra resurser såsom teckensnitt, ICC-profiler och mer. Verktyget är även mycket användbart för att finna ogiltiga PDF-filer.
  • Undersök teckensnitt – Kompleterar ”Undersök PDF”.
    Detta verktyg låter användare analysera inbäddade teckensnitt, inklusive deras interna kodning eller glyfer.
  • Undersök metadata – Detta verktyg kan användas för att extrahera eller exportera både metadata i ett PDF-dokument och metadata relaterade till bilder i dokumentet.
  • Undersök lager – Lagerutforskaren visar en lista över alla lager i dokumentet
    samt deras synlighetsinställning. Stöder även metadata enligt ISO- standarden för bearbetningssteg (processing steps).
  • Undersök taggning – Detta verktyg visualiserar en fils interna taggningsstruktur och ingående element såsom rubriker, stycken eller bildtexter.
  • Visa DPart metadata – Denna förhandsgranskare identifierar all DPart-information som gäller sidor eller sidregioner, vilket gör det enklare att konfigurera automatiska DPart-baserade processer.
  • Extrahera streckkoder och QR-koder – Genom att analysera streckkoder och QR-koder, levererar detta verktyg både kodade data och alla parametrar som är relevanta för utskrift, såsom reduktion av streckkodsbredd och modulbredd.
  • Testmod – Detta verktyg låter användare testa, förbättra och exportera vilken profil som helst med valfri testfil. Dock, om användaren inte har någon licens, kommer utdatafilen/PDF-filen inte längre att finnas tillgänglig när testläget är avslutat.

newformat.se kan man läsa mer och hitta nedladdningslänkar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Byråerna som ska hjälpa svensk besöksnäring med återhämtningen efter Corona

OTW blir produktions- och contentbyrå åt Visit Sweden.

Under år 2020 har Visit Sweden genomfört bolagets största byråupphandling någonsin. OTW är den sista ”pusselbiten” som nu är på plats.

Övriga nya byråpartners är Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst, INGO, Mindshare och AQKA. Processen med att staka ut den nya riktningen för Sverige som resmål är redo att påbörjas, skriver OTW i ett meddelande.

”Det är oerhört glädjande att vi nu slutit ramavtal med några av Sveriges absolut vassaste byråer inom sina respektive specialistområden”.

Susanne Andersson, vd för Visit Sweden

– Nu drar vi igång vårt viktiga utvecklingsarbete med målet att stödja återhämtningen för svensk besöksnäring så mycket vi bara kan både internationellt och i Sverige, fortsätter Susanne.

”Det känns fantastiskt att vi har fortsatt förtroende att få jobba med ett av Sveriges mest spännande varumärken. Vi ser fram emot att tillsammans med Visit Sweden och övriga partners få vara en del av att marknadsföra Sverige som ett progressivt, hållbart och, framförallt, vackert land. Och det i en tid då det kanske behövs mer än någonsin”.

Samin Krijestarac, Account director OTW

Visit Swedens nya byråpartners:

  • Content & Produktionsbyrå: OTW
  • Digital byrå: AKQA
  • Mediebyrå: Mindshare
  • Strategisk Kommunikationsbyrå: Forsman & Bodenfors som preferred partner, med Åkestam Holst som kompletterande byrå 1 och INGO som kompletterande byrå 2.
redaktionen@branschkoll.se
Annons