v7 – Heidelberg försöker lugna svenska kunder, DR går bäst och positiv PR om branschen

Hej,
DR ökar kraftigt, 78%, i Mediebyråernas januarimätning. Näst mest efter radio faktiskt.
Positiv PR om branschen
Äntligen ger branschens PR-arbete lite effekt. DN skriver i veckan en artikel om tidskrifters miljöpåverkan.
Heidelberg försöker lugna sina svenska kunder
Med ett uttalande om att Sverige fortfarande är ”riktigt, riktigt viktigt”. Man ska också ut på Sverigeturné med sin mässtrailer under våren. Här kan du lyssna på intervjun med kommande vd Jens Cronval.
Mer om Xerox inkjetsatsning
Xerox avslöjar mer om sin inkjetmaskin för ”offset”-upplagor som man visade redan förra året. Men försäljningen startar först 2012.
Osäkert papperspris fram över
Flera signaler på ytterligare prishöjningar för papper har kommit i veckan. Södra Skogsägarna rapporterar om ett ”rekordår” samtidigt som man snart höjer massapriset med 30 dollar – cirka 3 procent. Papperstillverkarna följer efter (Sappi och M-real, Arctic).
Reklamskattemålet avslaget
JCDecaux försök att stämma staten för reklamskatten misslyckas när Stockholms tingsrätt lägger ned fallet utan prövning.
Mer konkursstatistik
Konkursstatistiken är uppdaterad med både reklambyråer och förlag. Januari var dessutom en bra månad för branschen med väldigt få konkurser.
Detta och annat hittar du på sidan Branschpuls. I vänsterspalten finns artiklar, i mittspalten ligger ”I korthet” och ”Pressmeddelanden”. Längst till höger på sidan ligger platsannonser och aktuella event.
Vi hörs
/Ola
070-566 09 52