v6-7: Realtidsanalys av retailreklam, Vitt till Norrland, Viktigast med e-handel och CA samlar allt

Hej,
Digitaliseringen av retail- och utomhusreklam går långsamt men med realtidsanalys och en gemensam mätstandard ska utvecklingen kunna få fart. Nu har 600 nya skärmar och kameror satts upp på Kastrup i Köpenhanm – som kan läsa av ålder, kön och var förbipasserande tittar. Syftet är att, i nästa fas, anpassa innehållet på skärmarna i realtid. Samtidigt rapporteras trög start för digitala stortavlor.

Viktigast för de som köper via nätet
Starkt år för e-handeln – och i en ny rapport finns mycket att lära för alla som säljer på nätet – eller borde göra det.

Specialtryck: Världens största tryckta konstverk
Tryckte konstverk på 4.000 aluminiumplattor.

CA Andersson samlar allt under samma varumärke
Ny logga och alla bolag samlas under samma namn. Marknadsför sig under begreppet ”Premium Print & Media Partner”. Läs också om det nyförpackade erbjudandet.

Drupa byter intervall till 3 år
Befäster ledande global position.

Mediebyråbarometern: Svagaste januari sedan 2010
TV och print-annonsering minskar kraftigt – ”varningsklocka för medierna.

Varannan svensk på Facebook varje dag
I genomsnitt spenderar de svenska internetanvändarna 3,8 timmar per vecka på sociala nätverk som Facebook.

Övrigt

Internationellt

Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns på branschkoll.se/resultatborsen

Övriga rapporter

Scandbook avslutade året med ökning – skippar utdelning
Svenska marknaden reagerade positivt på den återtagna av momsåtervinningen.

Stabilt resultat för Holmen som fortsätter omställning
Satsar bland annat på tillväxt inom magasinpapper.

Bonniers bok- och tidningsverksamheter stabila
Bokverksamheten ökade och magasin-delen tappade 300 miljoner i omsättning men behöll resultatet från året innan.

Uppehåll förra veckan på grund av mässan – nu är det vanlig takt igen. Ring eller maila om du funderar kring något.
/Ola
070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons