v50/51: Åkessons köper, Lessebo i kk, Förbrukade kapitalet, Parajett i MRM-avtal och Tryckeri-moder i kk
Hej
Veckans sensation får nog sägas vara att fjärde Millennium-boken kommer 2015. Stor lycka för alla som förser Norstedts och bokhandlare med tryck- och marknadsföringstjänster. Stieg Larssons Millennium-trilogi har hittills sålts i 76 miljoner exemplar världen över.
Bergs-koncenens moderbolag i konkurs
Efter lång tids rekonstruktion har man nu sålt delar av koncernens verksamheten till Åkessons tryckeri – med plan att på sikt helt tas över av Åkessons. Moderbolaget har försatts i konkurs.
Lessebo i konkurs igen
Men det finns fortsatt hopp för bruket – och de omtyckta papperskvaliteterna – bruket ska drivas vidare i separata bolag.
Parajett ny partner på Printnext-konferensen
Genom att investera i konferensen får man också plats på scen och tänker visa upp nya kundcase för deltagarna från arrangören Wednesday Relations nätverk av marknadsförare.
Bokens framtid: 60 procent av köpta e-böcker läses aldrig
I en ny undersökning framkommer bra argument för den tryckta boken – nya affärsmodeller och konsumentbeteenden och statistik.
Xeikon tillbaka till Ipex
Mässan som tidigare var nere för räkning vinner tillbaka en viktig digital aktör.
Reklambyråkonkurserna fortsätter att öka
Konkursstatistiken är uppdaterad med novembersiffror.
Parajett i avtal med MRM-leverantör
Har skrivit avtal om att erbjuda det norska MRM-systemet från Brandmaster till sina kunder.
Klart: Talentum outsourcar
TT Nyhetsbyrån tar över redigeringen och annonshantering läggs på Picapoint
19 miljoner i produktionsstöd till tidningar
Kulturrådet delar ut 19 miljoner kronor i produktionsstöd till 91 tidskrifter . Här är hela listan.
Bring Citymail tar över tidningsdistribution i storstockholm
Ska satsa på att utveckla nya disributionstjänster för till exempel e-handlare.
Så här används mobilen – 150 gånger per dag
Nyheter, väder och sociala medier – så här ser veckan ut med mobilen.
Kivra tar in 50 miljoner genom nyemission
Den digitala brevlådan får förnyad kraft genom en nyemission.
Övrigt
- Egmont är V-tab Vimmerbys största kund – utökar med ny titel
- Systemtext avslutar företagsrekonstruktion
- Wackes har uppdraget att driva Unicefs webbutik
- Stema tar över Stansmakar’n
- Itella Information har bytt namn till OpusCapita
- Upp till 1.500 jobb försvinner på KBA i omstrukturering
- Fullsatt när Visutech höll workshop i affärsutveckling
- Holmens kortfilmer om hållbarhet – och med bra argument för att det inte är dåligt att använda skogen som råvara.
- Patenttvister ökar lavinartat i amerikansk grafisk industri
- Nystartade Square Media tar över fem tidningar
- Frida Förlags nya tidning heter Shape Up – kommer ut sex gånger per år
- Mia Lund Hanusek blir ny marknadschef på Media Markt
- Renault omorganiserar marknadsorganisationensom blir starkare i Sverige
- Contentbyrå gör kompletterande webbmagasin för Kappahl
Bokslut
Branschkolls bokslutsrapporter sammanfattar bokslut för många av branschens företag. För att inte ge en missvisande bild tittar vi så långt det är möjligt på samband mellan företag i koncerner – vilket blir mer och mer vanligt. Det finns flera exempel på det i veckans rapporter. Vill du se alla rapporter samlade på en sida finns det här: branschkoll.se/resultatborsen.
- Prinfo Vårgårda förbrukade kapitalet i moderbolaget – stuvar om kraftigt
- Ljungbergs tryckeri delades i två
- Rolf i Skövde räddades av momsen och gjorde utdelning
- Kartongbolaget i Helsingborg gav tvåsiffrig marginal
- Svenskt Tryck-ägda Wire-o-Bindaren vände till nollresultat
- Grafika i Falkenberg fortsätter gå back
- Göteborgs Relief & Offset tjänar bra på visitkort
- Grizzly Jemtreklam såg resultatet falla till noll
- Frontline Expo i Stockholm tappade men delade ut
- Trio tryck i Örebro tuffade på med minskad marginal
Till slut: Appropå julkort från den grafiska branschen (Krönika) så har Iggesund ett bra anslag här – Exklusiva julkort i sju lager
Branschkoll är tillbaka i januari igen.
God Jul önskar
/Ola
070-566 09 52