v46 – Nytt DR-patent, Dohrns storökar, Osant om Googles storlek och allt om Publishingpriset
Hej Ola,
Ny klimatkalkyl-standard är nu nära. Den kommer att innebära att CO2-beräkningar blir jämförbara – men viktigast att det i nästa steg kan gå att jämföra olika mediers klimatpåverkan. Laurel Brunner – som har drivit utvecklingen av standarden – skriver på Branschkoll om vad det kan innebära (på engelska).
Vill du sedan förstå mer av standarden så är det ett stort inslag på torsdagens Grafisk Miljödag. Flera personer som varit med och tagit fram standarden är på plats. Många andra viktiga frågor diskuteras också. Läs mer här.
Nytt DR-patent för kort-i-kort
Amerikanska Wowcards har fått patent på envykortslösning med ett integrerat och perforerat kort som ”överlever” postens sorteringsmaskiner.
Reklambyråernas produktivitet sjunker
Under 2011 hade man ”oväntat” stark tillväxt – men mananställde ännu mer.
POP12 visar hur tryckt och digital kommunikation samverkar
Power of Prints årliga rapport har kommit – Branschkoll har bidragit med artikel om innovation – bland annat om NFC- Near Field Communication.
Google inte alls större än amerikansk ”printindustri”
I veckan har flera medier påstått att Gooogle är större än amerikansk printindustri – det är inte sant och här är den verkliga bilden.
Karta över skyddad skog
Skogsindustrierna vill visa att skogsbolagen tar ansvar för att bevara skyddsvärd skog.
Publishing-priset har blivit en branschangelägenhet
Svenska Publishing-priset delades ut i onsdags och fler företag än tidigare i grafisk bransch blev uppmärksammade. Samtidigt har tävlingen i år blivit större än någonsin och mindre ”gala”-lik. Det gäller att man klarar av att hålla ihop det till ett event som skapar värde för alla parter. Det är ett viktigt event som visar upp trycksakens styrkor på ett bra sätt.
- Ark-tryckaren gjorde bästa informationstrycksaken
- Innovationspris till Elanders
- Elanders vann för bästa årsredovisning
- Ineko vann för tidning till Svenska Kyrkan
- Done hjälpte STF vinna
Här är alla Print-vinnare och alla digitala vinnare.
Sandvikens tryckeri lägger ner produktionen
Denna nyhet kom en timme efter förra veckans utskick – Bara 7 av 25 tjänster blir kvar i Sandviken.
Övriga nyheter
- Naviis Promobucket är en ”het medieuppstart” (mer om Promobucket från Branschkoll v44)
- Italienska Pixartprinting köper 4 HP Indigo-pressar
- Möt inhousebyråerna på 3, Stadium och Mackmyra – Cap&Design rapporterar
- En miljon hushåll har bredband via fiber
- Holmbergs trycker pekböcker för Lookibooki
- Inkclub köper kampanjhanteringssystemet Neolane
- Manroland Sverige och Danmark söker VD
- Edita köper återstående aktier i Klikki
- Musiktidningen Novell lägger ner – Ger ut samlingsvolym i bokform
- Mediebyråernas medieinvesteringarna fortsätter att falla
Bokslutsrapporter
- Dohrns Exhibitions & Events storökade med över 20 procent
- Flexokliché fortsätter leverera bra marginal
- Munkreklam norr om Uddevalla förbättrade marginalen rejält
- Salomonsson Grafiska i Göteborg växte inte alls som förväntat – Planerar kraftigt öka sin egen produktion
Detta och allt annat når du enklast på branschkoll.se/branschpuls.
/Ola
070-566 09 52