v44: Unikt tryckuppdrag, Hårt momstryck, Bästa fotoboken, Case: Tjänsteförpackning

Hej,
Starkaste tillväxten på 3 år för reklammarknaden. Femte kvartalet i rad med positiv tillväxt och både utomhusmarknadsföring och butiksmedia uppvisar 
tvåsiffriga tillväxttal.

Tryckeritjänst till hotell i snygg förpackning
”Hotel Print” är ett bra exempel på hur man kan anpassa en standard-tjänst mot en specifik bransch.

Hårt tryck på domstolarna kring tryckerimomsmålen
Nu gör tryckerikunderna med hjälp av sina branschorganisationer allt man kan för att bromsa skattemålen samtidigt som tvisterna med tryckerierna i förvaltningsdomstolarna ska snabbas på.

”Unikt” tryckuppdrag till Digaloo
Det blir allt fler projekt av riktigt stora upplagor med variabelt digitaltryck. Digaloo tryckte 22.000 unika omslag till Iggesunds tidning Inspire.

Ny storsatsning på grafisk mässa i England
The Print Show arrangeras för första gången i oktober nästa år – på klassisk grafisk mark i Birmingham. Ett försök att strukturera upp den brittiska grafiska mässmarknaden.

Funktionen ”centrumutvecklare” allt vanligare
För alla som jobbar med butikskommunikation kan nätverketcentrumutvecklare.se vara en bra ingång.

Statlig digital brevlåda öppnar för kommersiella aktörer
Digital post har inte tagit fart på samma sätt som i tex Danmark men nu faller en viktig bit på plats när statliga Mina Meddelanden öppnar upp för externa aktörer. Kommer att påverka volymerna av administrativ post.

Förpackningsutställning med workshoppar hos Antalis
Vitt Grafiska och Trosa Tryckeri flyttar under november in i Antalis showroom i Stockholm.

Bakslag och utmaning för data-driven marknadsföring
Den engelska matdetaljisten Tesco, som under många år stått som frontaktör inom individanpassad kommunikation, har det tufft och kundklubben kritiseras och utmanas.

Så jobbar Sveriges yngsta reklambyrå
Göteborgsbyrån Cordovan driver projektet tillsammans med Kunskapsförbundet. En kampanj för tre gymnasieskolor är av framtagen av fem 16-20 åringar.

Bäst i test: 10 fotobokstjänster testade
Svenska Crimson blev bäst i test för den genomgående höga kvalitén i både bilder och utförande. Se alla 10 testade.

Digitaliserar fast-food-kedja för 20 miljoner
ZetaDisplay fortsätter att digitalisera butiker och restauranger. Denna gång är det finska snabbmatskedjan Hesburger som byter ut tryckta skyltar mot digitala.

Klart: Aller stänger tryckeriet i Norge
Från och med september 2015 flyttas tryckjobben till Danmark

Övrigt

Bokslut

Avslutningsvis:
Efter 3D-print kommer 4D-print: En fjärde dimension i tryckger material självmonterande egenskaper

Idag och imorgon har GrafKom nätverksträff i Borås med rekordmånga deltagare. kanske ses vi där. Ring eller maila om du funderar kring något.

/Ola
070-566 09 52

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Stor svensk organisation upphandlar tryck

150 tryckuppdrag per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra genomför nya prishöjningar på massaved

Sodra massa
Ämnen i artikeln: Södra

”Ett historiskt utbudsöverskott har övergått till ett strukturellt råvaruunderskott”.

Ämnen i artikeln: Södra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons