v37 – Momsfrågan i DN, Spotify för böcker, Tryck är INTE dyrt och Elanders köper NRS

Hej,
Momsfrågan blir allt mer offentlig när DN idag skriver om tryckerierna och deras kunder – Staten ger tryckerier 1,5 miljarder tillbaka. Förlagens branschorganisationer börjar agera på allvar.

I veckan meddelades att NRS Tryckeri läggs ned och att Elanders tar över delar av bolaget.

Tryck är INTE dyrt
ODR har ”enorm räckvidd till ett lågt pris” säger Elgigantens marknadschef. Detta har också en kampanj för tryck i USA förstått – Choose Print är bra.

Spotify för böcker
Tjänsten Platify ska bli böckernas Spotify.

Medieinvesteringarnas utveckling
Ingen vet vad som händer kommande år – men det är många som försöker gissa. Flera olika undersökningar har kommit i veckan.

Växande nischer
Två nischer som spås växa kommande år är event och digitalt förpackningstryck.

Enklare affärer
Betydelsen av effektivare gränssnittet (e-handel) mot kunden diskuteras.

Månadens bästa DR
StroedeRalton skickade 20.000 tändsticksaskar.

Ipad-fiaskot?
Enligt Dagens Media i veckan är surfplattan ännu bara en nischprodukt och förlagens satsningar alldeles för tidiga. Men i veckan släpptes Ikea-katalogen i Ipad. Mer om detta nästa vecka.

Det finns mer på sajten och du når det enklast på branschkoll.se/branschpuls.

Trevlig helg.
/Ola
070-566 09 52

Dansk print- och profilaktör startar i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rise anordnar kostnadsfri kurs – ta reda på vad dina produkter innehåller

Den 8 december håller Rise en kostnadsfri grundkurs för dig som vill lära dig mer om kemikalier i dina varor/produkter.

Kursen är digital och är 3,5 timmar.

Som företag är det ditt ansvar att veta om de produkter du sätter på marknaden innehåller skadliga kemikalier. Men hur vet du om en vara innehåller farliga ämnen? Vilka kemikalier är det egentligen som ska fasas ut? Substitutionscentrums grundkurs är till för dig som vill komma igång och arbeta med kemikalier i dina varor

Läs mer och anmäl dig här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nydesignad vinkartong för e-handel från Smurfit

Smurfit Kappa har lanserat en ny förpackningslösning som är speciellt anpassad för vin, för att hjälpa företag att dra nytta av den fortsatta tillväxten av vinförsäljning via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finat Label Competition – öppet för anmälan

Ämnen i artikeln: Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Investerar i e-handelsförpackningar – ”lösningen är till sin natur hållbar”

Investeringen ska serva hela Europa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rätt förpackning kan minska matsvinnet – 30 års forskning sammanfattas i ny bok

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Paper skärper sina klimatmål

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hylte Kommun ska sälja mark till Stora Enso

Ämnen i artikeln: Formed FiberStora Enso
Ämnen i artikeln: Formed FiberStora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur påverkar förpackningen försäljningen – halvdagsseminarium

Hur kan du paketera, presentera och prissätta dina förpackningar för att synas bättre och öka försäljningen?

redaktionen@branschkoll.se
Annons