v34: 8 förvärv, 2 nya vd och viktig dag om IT

Hej,
Det blir allt tydligare att smarta it-lösningar är den viktigaste delen för att kunna bedriva en effektiv verksamhet – därför är det kul att se den intressanta uppslutningen till GrafKoms fördjupningsdag om IT den 9 september. Se deltagarlistan och anmäl dig på grafkom.se.

Mängden information fortsätter att öka och under hösten kommer du märka av en större aktivitet även i den grafiska branschen. Branschkoll ska fortsätta att sammanfatta det som är viktigast, hjälpa dig att spara tid och samtidigt inspirera med exempel och inspel för ditt företags utveckling. Hör gärna av dig och berätta vad som är viktigt för dig!

Här en sammanfattningen av sommarens aktiviteter i branschen:

Förvärv

  • Cimpress gör förvärv i Storbritannien
    Brittiska tryckeriet Tradeprint köps av Cimpress (Vistaprints ägare) bland annatför sina korta leveranstider.

Person- och namnförändringar

Konkurser

  • Distributionsföretaget Hallonbergen Distribution & Pack i Stockholm har, efter två namnbyten på kort tid, försatts i konkurs
  • Skansbro Teknik (Bergs Grafiska och XTAB i ägarkretsen påverkas inte), i Stockholm gick omkull
  • Firmatryck i Nynäshamn har på egen begäran försatts i konkurs

Nya trycksaksmäklare säljer på nätet och köper tryck globalt och lokalt
Två Norska företag, som båda agerar trycksaksförmedlare fast på olika sätt, porträtteras av Branschkolls samarbetspartner Media Monitor. I takt med att det blir lättare att köpa och sälja tjänster kommer antalet förmedlare att öka. Men det är fortfarande alldeles för stor manuell hantering och mycket kommer att hända kommande åren.

Har intresset för beräkning av koldioxidavtryck ebbat ut?
Laurel Brunner funderar kring hur företag ser på miljö- och klimatfrågor.

Att skapa marginaler i den grafiska branschen
Trycksaksköpare får förtroende för organisationer som har koll på sin verksamhet, skriver Laurel Brunner i en kommentar kring processtyrning.

Övrigt

Rapporter Q2

Bokslutsrapporterna är tillbaka i början av nästa vecka. Och som vanligt – ring eller maila om du funderar på något.
/Ola

070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons