v26: Öppnar i Norge, Ny miljonaffär, Mailertryckeri växte kraftigt och Trydells stämmer staten

Hej,
Finska Printmotor.io, med ett öppet API till sina tryckpressar, står för tryck och distribution när svenska tjänsten Mapiful under sitt första kvartal levererade trycksaker till 50 länder – helt utan egen hårdvara. Nu satsar man på att sälja 50.000 affischer per år.
Fokusdag om IT och affärssystem samlar branschen
Grafkom samlar branschen den 9 september för kunskapsutbyte kring hur man effektivisera verksamheten med hjälp av it. Det blir ett unikt tillfälle att träffa grafiska producenter, konsulter och leverantörer inom området. Se vilka som kommer – och anmäl dig – på grafkom.se. Undertecknad är moderator tillsammans med Grafkoms Ulf Sunnberg.
Lasertryk ska fortsätta den ”vilda” tillväxten genom fler uppköp
Satsar på öka omsättningen med 100 miljoner danska kronor under 2015
Danagårdlitho bygger nytt Stockhomskoncept
Magnus Petterson är ny regionchef för Stockholm på Danagårdlitho som satsar på Mälardalen tillsammans med nyköpta reklambyrån.
Coop Sverige investerar i central mediabank
Coop Sverige har skrivit ett avtal med mediadatabasföretaget Qbnk (tidigare en del av Kaigan) om att hantera matvarujättens bilder och filmer i en central DAM-lösning.
Ineko storsatsar på storformat
Lokalerna är utökade med 1.000 kvadratmeter och nya maskiner är installerade.
Mediaköket satsar på förädling
Investerar i konverteringslösning för att skapa exklusiva etiketter och förpackningar.
Skyltstället fusionerar och flyttar tillverkningen till Gotland
Skyltstället – med tiotal återförsäljare i landet – och Sweprod graphics slås samman och skapar en ny skylt- och märkningsgrupp där Sweprod Graphics går in som stor delägare i Skyltstället. Franchisemodellen ska nu växa snabbt och tillverkningen flyttar till Gotland.
Mediekonsumtionen ökar – nu mer än åtta timmar varje dag
Mer fritid, bättre ekonomi, urbanisering och att allt fler får tillgång till internet i mobilen driver ökningen av mediekonsumtionen globalt.
Reklamköp 2014: Sverige bäst i Norden
De samlade reklamköpen i nordisk media uppgick till 9,1 miljarder euro under 2014 och Sverige var enda landet med tillväxt enligt en rapport från IRM.
Övrigt
- Navii vann Mälardalens högskola i byråupphandling
- Trydells tryckeri går, med hjälp av SGM, vidare med stämning av staten
- 11 nya faktablad som ska bekämpa missuppfattningar kring miljö, papper och tryck
- New Wave vill utmana textilindustrin med ny CSR-kollektion
- Första PEFC-certifieringarna i Indonesien
- Trycksaksförmedlaren AFP i Göteborg gick omkull
I Korthet
- Strands Grafiska registrerar filial i Oslo
- Brand Factory invigde nytt showroom
- Ricoh förlänger samarbetet med Svenska Fotbollförbundet
- Xeikon släpper nya metallic-färger
- UPM stänger pappersmaskin i Frankrike
- Bonnier lanserar digital boktjänst i höst
- Ännu en prenumerationstjänst för magasin till Sverige
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade på branschkoll.se/bokslutsrapporter.
- Dekaltryckeriet Prnt i Malmö ökade kraftigt – stor utlandsförsäljning via e-handel
- Temo Mailer växte kraftigt med god marginal – delade ut 8 miljoner
- Trycksaksgrossisten Kuvertteamet fortsatte lönsam tillväxt
- KEPA Tryck fortsatte växa – men långsammare
- Tidningstryckeriet VF Tryck tappade storkund men behöll marginalen
- Miller Graphics ökade kraftigt och delade ut mångmiljonbelopp
- Jenå Reklam i Linköping backade och tappade marginal
- HS Copy i Luleå gick back
- Minskad marginal för Linjepunkt i Falun – men fortsatt lönsamt
- Navii i Västerås bildade nytt affärsområde – ska öka i Stockholm under 2015
- Cela Grafiska i Vänersborg ökade och vände till vinst
Avslutningsvis
För den som skulle vilja ha ett fysiskt uppslagsverk i form av en tryckt Wikipedia –kan nu köpa det för endast fyra miljoner kronor.
Större händelser bevakas hela sommaren på branschkoll.se men utskicken tar en paus. Ring eller maila om du funderar kring något.
/Ola
070-566 09 52