v24 – Koll på Taberg Media Group, Svanenlicenserna ökar och Trycksaken får nytt liv

Hej,
Samtliga bolag i Taberg Media Group har släppt sina bokslut för 2010 och även om det är svåranalyserat med så många bolag kan man konstatera att fokus har varit omorganisation istället för tillväxt. Här får du koll på TMG.
Antalet Svanenlicenser ökar
25 företag har tillkommit sedan förra sommaren och nu har170 tryckerier en certifiering.
Trycksaken får nytt liv
Flera exempel där trycksaken utvecklas med kopplingar till smarta telefoner med augmented reality och annorlunda ”inserts” som till exempel en airbag.
Säljare sökes (igen)
Branschen skriker efter säljare. Normalt annonseras dessa tjänster inte ut men nu finns det gott om platsannonseräven för säljare.
Kunddialog i sociala medier – men inte försäljning
Man använder sociala medier för att hitta nya kunder och för att prata med befintliga. Åtta av tio nordiska företag anser att marknadskommunikation måste innehålla sociala medier för att vara framgångsrik. Men köpbeslutet tas någon annan stans – bara två procent interagerade med sociala medier precis innan köp. Och nu minskar Facebbok(men inte sociala medier).
Konkurserna ökar men inte i branschen
Fortsatt låg andel konkurser i grafisk bransch.Konkurssiffrorna för maj.
Tillväxtmarknader räddar Heidelberg
Förra året förlorade man ”bara” 129 miljoner euro. Det är Kina och andra tillväxtmarknader som växer. Men inte ett ord om samarbetet med Ricoh.
Detta och annat hittar du på sidan Branschpuls. I vänsterspalten finns artiklar, i mittspalten ligger ”I korthet” och ”Pressmeddelanden”. Längst till höger på sidan ligger platsannonser och aktuella event. På Resultatbörsen finns de senaste boksluten.
Ring eller maila om du funderar på något!
Trevlig helg.
/Ola
070-566 09 52