v21: Flera tryckerier satsar på digitala skyltar, Storaffär skapar stark trycksaksgrossist och Utomhus går starkt
Hej,
Skärmar i butiker och andra offentliga miljöer gör att digital information blir ”push” istället för ”pull” – det kan överraska mottagarna och hjälpa varumärkes- och informationsägare i kommunikationen. I takt med att denna marknad ökar tar sig flera grafiska företag nu in i segmentet.
Billes i Göteborg startar bolag som erbjuder digitala skyltlösningar och Ineko hjälper kunderna förstå hur mixen mellan tryckta och digitala skyltbudskap kan se ut – läs mer om detta nedan.
Billes redo för en digital resa
Satsar på kraftig tillväxt, startar bolag inom digital signage och vill öka på Stockholmsmarknaden. Bröderna Bille delar med sig av sina tanker om framtiden.
Ineko visar upp digitala skyltlösningar
Förutsättningarna förändras när tryckta budskap i butiksmiljö mixas med digitala skärmar. Ineko, ett av Sveriges största tryckerier, hjälper nu sina kunder förstå hur mixen mellan tryck och digitalt kan se ut och fungera.
Kuvertteamet växer som kombinationsleverantör av trycksaker och papper
Omsätter över 200 miljoner när man går samman med norska Lyche och ska växa med nya produkter – som kan säljas både med och utan tryck. Kuvert står ”bara” för halva omsättningen och man säljer endast till återförsäljare som tryckerier och kontorsvaruleverantörer.
Utomhusreklam står starkare
Utomhusreklamen ökade med 27 procent under första kvartalet jämfört med samma period 2014.
Strålfors byter vd
Annemarie Gardshol blir i väntan på att PostNord ska sälja Strålfors, ny tillfällig vd efter Per Samuelson som blir vd för Beijer Electronics.
Danagårdlitho köper 75 procent av stockholmsbyrå
Bergström & Sund med en handfull anställda blir en del av Danagårdlitho.
E-handel: Konsumenten vill ha mer makt över leveransen vid e-handel
En ny undersökning (från Posten) visar att de som handlar vill ha ännu mer kontroll över hur varorna levereras.
Uppåt för bokförsäljningen
Bokförsäljningen pekar uppåt för de första första fyra månaderna av 2015
3,5 kg kreativitet från Antalis
En helt ny provbok innehåller alla kreativa papper från Arjowiggins.
Mohawk och ArjoWiggins byter tillverkningskapacitet över Atlanten
Tar Mohawks baspapper Superfine närmare den Europeiska marknaden. Lansering sker på HPs DScoop i juni.
Övrigt
- Storformatstryckeriet Pixmill söker ny landschef till Sverige
- Studio Hemtex är Årets kundklubb
- Tidningshusen tar var tredje reklamkrona
- Billes outsourcar transporterna till Logent
- Förra ägarna till konkursade Kungsbacka Graphic behåller 47 momsmiljoner
- Ricoh visar hur tryck fungerar med digital marknadsföring – tryckte unika omslag för Forbes
I Korthet:
- ST Tryckeri & Reklam i Storuman köper BV Guiden
- Ranhammar utvidgar tjänsteportföljen med falsning
- Jonas Carlsson, som varit affärsutvecklare på Arctic Paper sedan 14 år går vidare till tryckeriet Åtta.45.
- Paperlinx säljer verksamheten i Polen
- Nyemission i Qbnk gav 7,7 miljoner kronor – nådde inte målet på 11 mkr
- Storbildsfabriken i Linköping förbereder för flytt till nybyggt i sommar
- Försäljning av surfplattor minskade under Q1
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade på branschkoll.se/bokslutsrapporter.
- Stampen Q1: Vände till vinst och ökade fokus på den industriella tryckeriverksamheten
- Lari Tryck renodlade verksamheten och ökade försäljningen
- Zetterqvist Tryckeri betalade tillbaka miljon i moms
- Marginalen minskade kraftigt för Gigantprint
- Ökad systemförsäljning för Tryckserviceägda Notitium
Till sist
Danska Grafisk Arbejdsgiverforening byter namn till Grakom
vill signalera att man nu vänder sig till hela värdekedjan för kommunikation.
Ring eller maila om du funderar kring något.
/Ola
070-566 09 52