v19: Exakta delägare i trycka.se, Tar över Schneidler, Arkitektkopia nådde 300 och Starkt för sponsring och event
Hej,
Största nätverksträffen någonsin för GrafKom i förra veckan med massor av intressanta talare och diskussioner. Åtta.45 berättade om strategin och visade upp sin nya grafiska profil, Yaskawa berättade om robotar i produktionen – och i stort sett alla, med Gelato i spetsen, pratade om vikten av att allt ska fungera i mobilen. Under kommande dagar blir det löpande rapporter från det mest intressanta.
Exakta blir delägare i Trycka.se
Satsar på standardiserade trycksaker med försäljning via nätet när man går in som delägare i Printgruppen som äger trycka.se och internationella Printlit.com.
Digitaltryck och webbproduktion växer snabbt för Henrix
Investerar i tredje digitalpress i Huskvarna och webbproduktionen ökar.
Han tar över som vd för Schneidler Grafiska
Mattias Jaginder är sedan den 4 maj ny vd för maskin- och materialleverantören Schneidler Grafiska.
Ny dom ökar möjligheterna för reklam i brevlådan
Marknadsdomstolen gav The Wine Company rätt som nu får fortsätta med sin alkoholreklam – öppnar för andra att öka sina investeringar i DR.
Arkitektkopia är ”en värld av trycksaker”
Nya slogan rullas ut och ska visa företagets hela bredd från design och original hela vägen via produktion till leverans och lagerhållning med system och produktion. Samtidigt kommer en ny mobilanpassad webbplats.
Var tionde reklamkrona går till sponsring
2014 blev ett bra år för sponsring och event med ökande investeringarna enligt en ny rapport från IRM.
Surfplattorna har havererat i Ronneby kommun
Nu återgår man till papper – i alla fall tillfälligt. Detta är ingen seger för tryck men detvisar en av styrkorna som tryck har – säkerheten i leveransen.
Produktionsbyrån Done fokuserar på taktiska byråtjänster
Efter försäljningen av Ottoboni till Nordic Morning satsar Nordkom på att utveckla produktionsbyrån till taktisk byrå. Tar in två nya chefer.
Xeikon har ställt in siktet
Är mitt i ett teknikskifte – ger pressar som trycker snabbt, bra och till ett jämförelsebart lågt pris.
Nonbye skyltar om ny nordisk hårvårdskedja
Nonbye fick uppdraget att profilera om 30 svenska och norska butiker när Lyko och Bellbox gick samman.
Sveriges gröna guld
Den årliga tillväxten av svenska skogar är jämförbar med Norges årliga oljeproduktion.
Övrigt
- Ericsson återkallar momsstämning mot Elanders
- Scandbook bygger inköpsportal med mjukvara från Arifiq
- Fem nya etikettinvesteringar från Visutech
- ZetaDisplay tecknar avtal värt 5 miljoner kronor för system med digitala skyltar
- Elanders installerar fyra nya HP Indigo 7800 i Tyskland
- Ny EU-lagstiftning driver på skiftet från påsar i plast till papper
- Norska VG flyttar tryckning till Sverige
- Tre byråer startar nytt i Norrköping
- Qbnk får varning för felaktig rapportering
- Paperlinx Österrike i rekonstruktion
- Antalis tar över Paperlinx förpackningsverksamhet i Storbritannien
IDG lägger ner två papperstidningar
”Vi lägger inte ner några varumärken utan frångår bara en distributionsform som sett sina bästa dagar”
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade på branschkoll.se/bokslutsrapporter.
- Arkitektkopia nådde 300 miljoner
- Scandbook förbättrade resultatet – digitalsatsningen utvecklas väl
- Stabilt 2014 för Falk Graphic
- AM-Tryck köpte webbyrå och delade ut en miljon
- Nybildade Exakta Group gav bra marginal
- På Media ökade försäljningen med 16 procent men gav låg marginal
Till sist
Politikerna överens: Momsfrågan är en tragisk historia – som ska avgöras i domstol.
Ring eller maila om du funderar kring något.
/Ola
070-566 09 52