v15: Momsseminarium, JMS första bokslut, Köper tryckeri för 1 miljard och McCann-topp till Elanders
Hej,
I går eftermiddags släpptes programmet tillTryckerimomsdagen den 21 maj. Skatteverket, branschorganisationerna, jurister och skattekonsulter ställer sig på scenen. Det lär bli intressanta möten för alla inblandade. (Det är Mediatrender som arrangerar i samarbete med ett par branschorganisationer. Som prenumerant på Branschkoll har du 500 kr i rabatt)
Kids News från danska Berlingske vänder sig till 6-12-åringar. Man säger att ”både föräldrar och barn vill ha något som är offline – något som ”står stilla” och som man kan fördjupa sig i”.
Heidelbergs digitalsatsning tar form
En ny hybridetikett-maskin i samarbete med Fujifilm och Gallus kommer först. Senare ska det också bli civiltryckpressar – men när säger man inget om. Testar också tryck på 3D-objekt i samarbete med Flyeralarm.
Tryckerimomsen
Sveriges Tidskrifter är extremt aktiva i debatten kring tryckerimomsen. Senast i en insändare i DI – där man i stort sett vädjar om förståelse för situationen för förlagen. För en tid sedan fick man också med sig tidningsförlaget Situation Stockholm i en intervju i Sveriges Radio. Sveriges Tidskrifter anlitar också en toppadvokat för tryckerimomsfrågor. Samtidigt återvisar HFD 38 tryckerimomsmål till kammarrätten.
Vistaprint köper tryckeri för 1,1 miljard
Italienska Pixartprinting köps för 127 miljoner Euro ochVistaprint stärker sig ytterligare på marknaden för mer professionella trycksaksköpare.
Får miljoner för tryckt elektronik på papper
Svenska Acreo belönas för sitt arbete med tryckt elektronik. En av professorerna får Marcus Wallenbergpriset för sitt arbete.
Annonsinvesteringarna vänder uppåt i Europa
Global prognos för medieinvesteringar har kommit från ZenithOptimedia. Europa som tappat 15 procent sedan 2007 vänder nu uppåt igen.
Engelsk tidningsjätte väljer tryckeri
Jätteförlaget IPC Media har valt att samla alla sina tryckuppdrag hos Polestar i ett sexårigt avtal.
Övrigt:
- Elanders tar in McCann-topp i styrelsen
- Lysande reklamflaggor med ny teknik
- Ricoh lanserar Clickable Paper i Sverige
- Xeikon arrangerar förpacknings- och etikettdagari Belgien
- Mediebyråbarometern: Uppåt i mars
- Alexandra Pascalidou blir konferencier för Svenska Publishing-Galan 2014
- Ipex-chef avgår
I Korthet
- ”En tryckt bok är ultimat content marketing”
- Gryningsräd mot norska bokförlag
- Stockholmsbyråerna Klirr och Cloud Agency går samman
- Charlotte Hansson ersätter Lars Callenfors somvd för MTD
- Byrån John Doe Worldwide blir Doe Blomberg Gottberg
Bokslut
- JustNu skyndar långsamt – växte till 75 miljoner
- Tryckfolket gjorde bra marginal förra året och delade ut 14 miljoner
- Bording i Borås och Pålsboda ökade på digitaltryck
- JMS (Nya) omsatte 77 miljoner kronor under de första fem månaderna
- Gigantprint förvärvade norskt och ska starta e-handel mot privatmarknaden
- Gävle Offset växte kraftigt
Avslutningsvis: Grundaren till Navii i Västerås (fd Print Works) Amir Kheirmand blev i förra veckan mästerkock i TV4. Satsar på att dra in ny livsmedels-business till företaget som idag till stor del är en reklambyrå.
Maila eller ring om du undrar något.
070-566 09 52