V-tab växer och omstrukturerar – marginalen sjunker

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Voky landar en tung upphandling till

Ämnen i artikeln: Voky

”Ett ärofyllt och strategiskt viktigt uppdrag”.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft i två nya somriga samarbeten

simning landslag
Ämnen i artikeln: CraftNWG

Craft har nyligen inlett två nya ”beach”-relaterade samarbeten, nämligen med Svensk Simidrott och Svensk Volleyboll.

Samarbete medSvensk Simidrott inleds nu i juni och sträcker sig tre år framöver, dit blir man officiell leverantör av landslagskläder och merchandise. Mer specifikt kommer man ta fram en unik landslagskollektion och utveckla förbundets merch-affär, enligt ett pressmeddelande.

Samma visa med Svensk Volleyboll

Det andra samarbetet är medSvensk Volleyboll därCraft tecknat ett fyraårigt samarbetsavtal inom vilket man bland annat ska leverera förbundets match-, tränings- och fritidskläder, det här framgår av ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNWG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Påhlsons Daylight och Åbro släpper ännu en sommarkollektion

Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight
Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för Södras trätextil-massa en miljon plagg ska tillverkas i nytt samarbete

Nya typer av fibrer blir allt vanligare vid klädtillverkning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk leverantör i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Summa köper italienska skärbordstillverkaren Valiani

Ämnen i artikeln: EfterbehandlingSummaValiani

Italienska Valiani, som tillverkar skärbord för små och medelstora format, blir en del av Summa.

Summa som har lösningar för att skära både skivor och vinyl, på plana ytor och på rulle, säger att produktsortimenten de två bolagen har ”kompletterar varandra extremt bra”.

Båda bolagen jobbar vidare var för sig under egna varumärken, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: EfterbehandlingSummaValiani
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh köper nordisk grafisk verksamhet av Quadient

Det handlar om verksamheten i de nordiska länderna och Ricoh utökar personalen med 25 personer.

Quadients grafiska verksamhet i Danmark, Sverige, Finland och Norge flyttar nu över till Ricoh. I köpet ingår förutom personal också kundkontrakt, lager, serviceavtal samt distributionsavtal i Norden.

Det gäller lösningar för efterbehandling, inklusive fals- och häftmaskiner, skärmaskiner, utrustning för laminering och inbindning, lösningar för storformat, tillbehör och förbrukningsvaror samt supporttjänster.

Quadient har sålt maskiner från bland annat Duplo, Multigraf, Polar-Mohr och CP Bourg vilka nu Ricoh tar över.

Tidigare i år ingick bolagen ett samarbete kring mjukvara, som bland annat ger Ricoh rätt att sälja mjukvaran Inspire.

Quadient, som är ett globalt bolag, fokuserar därmed på mjuk- och hårdvara för att optimera kommunikationen inom post, e-post, online och paket.

I ett pressmeddelande skriver man att ”förvärvet kommer att utveckla Ricohs utbud för efterbehandlingsutrustning och ge betydande tillväxt inom affärsområdet i hela regionen”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norska Brectus satsar i Sverige – ansluter sig till Unitedprofile

profilmaterial exponering
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Gör en nysatsning i Sverige.

Norska Brectus, som har funnits med bolag i Sverige sedan ett par år tillbaka, gör en nysatsning på Sverige. Man ansluter sig nu tillUnitedprofile där man kommer erbjuda reklammaterial, mäss- och profileringslösningar.

Man finns sedan tidigare på Unitedprofiles norska del, vilket du kan läsa mer om här.

– Efter stora framgångar i Norge har vi nu bestämt oss att erbjuda våra produkter och tjänster även till svenska återförsäljare i Unitedprofile. På den svenska marknaden tror vi att våra uppblåsbara produkter och logomattor kommer att vara väldigt intressanta, vi kan till exempel leverera logomattor på några dagar. Vi ser fram emot att stifta bekantskap med många nya svenska kunder den närmaste tiden, säger Thomas Måwe, KAM, Brectus Sweden, i ett nyhetsinlägg.

Till norska Media Monitor säger Brectus vd Heidi Hoen att ”Det händer mycket i Brectus om dagarna. Vi kommer att fokusera mer på Sverige, vi kommer att flytta till större lokaler under sommaren i Moss och är fulla av optimism”.

2021 hade Brectus en omsättning på 16 miljoner norska kronor.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snart dags för profilbranschens första hybridmässa – med bland annat live-sändning

Den 17-18 augusti arrangeras Nordic Profile Fair Hybrid av PWA i samarbete med Elmia och Onlinemassan.com. C-hallen är fullbokad med över 90 utställare och besökarna kommer även kunna träffa PWA, SBPR och några av leverantörerna redan i Lobby Syd på väg in.

– Under mässan får besökare och utställare chansen att delta aktivt på Nordic Profile Fair Hybrid då vi sänder LIVE på plats under mässans två dagar på Elmia. PWA kommer göra reportage från utställarnas montrar och intervjua både inbjudna gäster i studiosoffan och branschfolk som deltar fysiskt på mässan. Sändningen går ut live under mässans dagar och utvalda programpunkter kommer sen även presenteras digitalt 14 dagar efter mässan på vår webbplats, säger Maria Olsson till Branschkoll.

Så funkar den digitala delen av Nordic Profile Fair hybrid mässan?

Du som vill besöka mässan digitalt registrerar dig som vanligt på www.nordicprofilefaironline.com och loggar in under mässans öppetdagar 17 augusti till 2 september.

Branschfest 17 augusti

På onsdagen den 17 augusti bjuder PWA in till en kväll med BBQ grillbuffé i Elmias trädgård och coverbandet Haaks underhåller!

Passa på att träffa branschfolk; kunder och kollegor och sväng loss tillsammans med Haaks! Det finns 300 platser och vid biljettsläppet den 30 maj såldes ca 100 biljetter direkt på samma dag. Om ditt företag inte bokat kan ni boka biljett via https://www.elmia.se/nordic-profile-fair/branschfest/, skriver PWA i ett nyhetsmeddelande.

Delta på dina villkor

Som besökare väljer du själv om du deltar fysiskt på plats i Jönköping eller digitalt via mobil, dator eller surfplatta. Nordic Profile Fair Hybrid erbjuder alla chansen att delta på mässan oavsett var man befinner sig.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny utbildning för ledare som vill lära sig mer om hållbarhet

Ämnen i artikeln: Hållbarhet

”Hållbarhetsarbete kan inte läggas på en speciell avdelning eller styras utifrån en specifik person.”

Sydsvenska handelskammaren och IHM Business School drar igång en ny utbildning under namnet Sustainable Business & Leadership och som namnet avslöjar handlar det om att utbilda vd:ar och ledningsgrupper i hållbarhet.

– Inget företag kommer undan hållbarhetsfrågan som nu genomsyrar samhället och världen, ändå finns det ett kunskapsgap om hur man omsätter hållbarhet i praktiken. Det kan gälla allt från strategi, prioriteringar, till implementeringar och uppföljning. Med den här utbildningen vill vi säkra så att hållbarhetsarbetet omfamnas på ledningsnivå och sedan integreras i hela bolaget, säger Elisabeth Axelson, hållbarhetsstrateg vid Sydsvenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.

Fyra heldagar

Utbildningen kommer handledas av Patrik Andersson som beskrivs som en meriterad organisationskonsult och styrelseordförande för Social Venture Network. Första starten planeras i höst i Sydsvenska Handelskammarens lokaler i Malmö Börshus och studieomfattningen är satt till fyra heldagar.

Utbildningen riktar sig då främst till Sydsvenskt näringsliv där Handelskammaren har drygt 2.500 medlemsföretag i Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronobergs och södra Hallands län.

Hållbarhetsarbete går inte att lägga på en person

– Vi märker att tron lever kvar på att hållbarhetsarbete kan läggas på en speciell avdelning eller styras utifrån en specifik person. Så fungerar inte effektivt arbete när det kommer till hållbarhet – det måste i stället processas ut på alla nivåer, och för det krävs förståelse för komplexiteten kring hållbarhet och förändringsarbete, avslutar Elisabeth Axelson.

Ämnen i artikeln: Hållbarhet
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]