V-tab har lagt dagstidningstrycket bakom sig

Dan Eriksson V-tab

Efter den omvälvande omstruktureringen är man nu en mycket mindre aktör – men med en plan för framtiden. ”Vi har förändrat vår kostnadskostym brutalt.”

Tryckerikoncernen V-tab har minst sagt genomgått en betydande omstrukturering under de senaste åren. När avvecklingen av dagstidningstrycket nu är slutfört tittar man framåt och man har en strategi för tillväxt både organiskt och genom förvärv.

Branschkoll har pratat med Dan Eriksson som är vd för V-tab sedan i våras. Han har en stor tro på V-tabs framtid och såklart det tryckta mediet.

– Det handlar ofta om att göra intryck på en kund och här är det tryckta mediet starkt idag, säger Dan Eriksson.

Men det har inte varit, och är inte, en lätt resa.

LÄS OCKSÅ: Sista året med coldset för V-tab – nu är man ett reklam- och magasinstryckeri med ny ledning

– Tidigare omsatte vi två miljarder och ingick i en av de största mediekoncernerna, hade hög svansföring som gav stora kostnader. Och nu står vi helt ensamma och omsätter några hundra miljoner och har förändrat vår kostnadskostym brutalt, säger Dan Eriksson. 

Det är marknaden som har styrt utvecklingen och det har gått ungefär på det sätt som man förutspådde berättar Dan. 

– Vi hade en plan redan för 15 år sedan med olika scenarier hur tryckeri-Sverige skulle se ut och det har vi ganska krasst följt, berättar Dan. Vi kunde redan då extrapolera ut kurvorna och se vilken kapacitet vi skulle behöva.

Att man har klarat av den här resan har, enligt Dan Eriksson, gjort att man nu har hög kompetens för att fortsätta utveckla V-tab, som till exempel att jobba med sin kostnadsbild.

– Vi har alla möjligheter att göra något riktigt bra om vi tar vara på all den kompetensen som finns i bolaget på rätt sätt.

Ny ägare

Sedan en tid har en ny ägare klivit in och det finns idag inga ägarkopplingar kvar till mediebolaget Stampen.

– Vår nya huvudägare ger oss en trygghet inför framtiden, säger Dan Eriksson.

Dan Eriksson har varit på V-tab sedan bolaget bildades och har haft uppdrag som spänner över flera nyckelroller inom företaget, från teknisk chef till platschef och nu vd. 

LÄS OCKSÅ: KB Media i Halmstad blir en del av V-tab

– Jag har bland annat haft hand om alla nedläggningar och tekniska projekt att flytta utrustningar och så vidare. 

Idag består V-tab av tre affärsområden – magasinstryck, skylt och reklam samt affärstryck.

I Jönköping finns det man kallar för Skylt & Reklam där man producerar skyltar för både inomhus- och utomhusbruk. Där finns också lager- och logistiktjänster med koppling till print-on-demand. 

Det är en form av avropslager för retailbranschen och exempel på produkter är hållare för skyltar, dekaler, trycksaker men det kan också vara lagföring av kundernas egna produkter. 

– Här finns en stor möjlighet att bredda oss i framtiden och erbjuda nya tjänster för olika segment inom retail och dagligvaruhandeln.

Magasinstrycket med heatset i Vimmerby är den största delen. Trenden är inom denna del tydlig enligt Dan.

– Vi ser att det inom magasin blir fler titlar men mindre upplagor.

För den stora fabriken i Vimmerby ser man inga direkta behov av investeringar i ny tryckpress men däremot för man olika dialoger med kunder om att kunna köra exempelvis hybridtryck där digitala tryckenheter monteras in i den befintliga pressen.

– Vi ser att den här delen av branschen bromsar in mer än vad vi gör, säger Dan.

Affärstryck växer med förvärv

Den minsta delen finns inom affärstryck där man nyligen förvärvade tryckeriet KB Media i Halmstad.

– Här handlar det om produkter som företag och organisationer behöver ha för att driva sin verksamhet. 

Exempel är visitkort, flyers, småupplagor som ska printas och mindre förpackningar. Här har man också en portal för att avropa.

Enligt Dan så glider de olika segmenten samman i och med att verksamhetens systemstöd blir viktigare. Om denna del fungerar bra så är det enklare att vara kund till tryckeriet. Det ska vara enkelt att både bli och vara kund hos V-tab och där har man en egen avdelning som jobbar med denna utveckling.

– Inom system för print så har vi ett gäng som sitter i Västerås, den tidigare prepress-avdelningen för V-tab-koncernen. En avdelning med kompetens i världsklass, säger Dan.

Framåt så ser man att fler kunder kopplar upp sig mot tryckeriet både via API och skräddarsydda webbportaler.

Coldset-trycket är nu helt borta förutom i systerbolaget Markbladet där man är minoritetsägare.

Det tryckta mediet

Dan berättar att man hela tiden får positiva signaler från marknaden om att det tryckta mediet fungerar bra.

V-tab har också lösningar för digitala skyltar i storformat men enligt Dan så handlar det om att göra intryck på en kund och här är det tryckta mediet starkt.

– Vi ser ett större intresse för att ha de tryckta medierna som en kanal – det är inget man lämnar bakom sig eftersom man ser att det får kunden att komma till ett beslut. Oavsett om det är DR, flyers, skyltar eller annat tryck.

Ibland kan det faktiskt vara effektivare att nå kunderna via det tryckta mediet helt enkelt.

– Det är mycket lätt att förlora kunderna i det digitala landskapet.

Den oadresserade direktreklamen är på nedgång men V-tab tror istället att adresserad direktreklam har en bättre möjlighet framöver och det är ett område som man kommer att vara aktiv inom.

De ökande kostnaderna som man sett på papper, aluminium och andra förbrukningsvaror den senaste tiden hanterar man på lite olika sätt ur kundens perspektiv.

– Vi ser att kunderna reagerar på det och att man förstår att man får tänka om lite – man satsar på kvalitet, kanske en tunnare produkt för att hantera utvecklingen.

Förvärv ger kompetens

Nyligen förvärvade V-tab tryckeriet KB Media i Halmstad och frågan är om det kommer att bli fler affärer framöver. 

 – Jag tror mer på organiskt tillväxt men vi säger inte nej till förvärv som ger oss nya kompetenser inom exempelvis tekniska områden eller nya kundkategorier.

V-tab ska bli mycket större än vad det är idag men det är ingen panik för Dan Eriksson. I ”lugn och ro” ska man växa organiskt men också med strategiska förvärv där man hela tiden skannar marknaden.

– Det handlar nog om lite mindre affärer som ger oss skalfördelar snarare än några jättehopp. 

Att vara nära marknaden

Dan kommer tillbaka till affären, kunden och utvecklingen för det tryckta mediet.

– Det är affärer det handlar om och för oss är det kanske den största förändringen. Vi kan inte vänta på att någon frågar oss vad som ska göras.

På en marknad som förändras snabbt, i digitalisering, konjunktur och andra samhällstrender så måste man hela tiden både gasa och bromsa i olika delar av verksamheten.

– Det gäller för oss att ligga nära marknaden. Hur ser utvecklingen ut för våra produkter och hur kan vi locka kunderna att se oss som en partner för framtiden, avslutar Dan.

Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group har varit till salu – men planerna är skrinlagda och man tittar på nya förvärv

esben mols kabell

Det har varit färre förvärv än vanligt för danska Scandinavian Print Group (Lasertryk) den senaste tiden. Nu förklarar vd Esben Mols Kabell varför i en intervju med den danska tidningen Signprintpack.

– Det sista stora förvärvet var Cool Gray, men det gångna året har präglats av att våra ägare har övervägt en vidareförsäljning av SPG. Det är nu avfärdat och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i ökande grad också att se mot Nordtyskland, speciellt området från Hamburg och upp till gränsen. Det ligger bra till i förhållande till vår logistiklinje mellan Århus och Szczecin (Polen), säger Esben Mols Kabell.

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Print Group köper stort Köpenhamnstryckeri

I intervjun berättar Esben Mols Kabell också att han har avsatt en vecka för att vara på Drupa och titta på nya lösningar för effektiv produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mackmyras Whisky i PET-flaska för miljöns skull

Mackmyra

Från glas till plast.

Mackmyra Svensk Whisky tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid genom att låta sin storsäljare Mack by Mackmyra transformeras till en PET-flaska.

”Genom att erbjuda högkvalitativ svensk hantverkssprit till en lägre prispunkt i en miljövänligare förpackning, strävar företaget efter att göra sina produkter tillgängliga för en bredare publik utan att kompromissa med vare sig kvalitet eller hållbarhet”, skriver man i ett meddelande.

När ”Mack” övergår till PET-flaska erbjuds en kombination av lättvikt, hållbarhet och lägre pris samtidigt som whiskyns ursprungliga kvalitet och smak förblir opåverkad.

Relanseringen av Mack som PET-flaska finns tillgänglig på Systembolaget från och med den 4 mars 2024 och är en del av Mackmyras bredare hållbarhetsstrategi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Installerar ny etikettpress

GallusDCS340

Kombinerar traditionell och digital tryckteknik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tankarna bakom investeringen i digitaltryck för wellpapp

Sutherland HP Pagewide

Amerikanska Sutherland Packaging har sedan en tid tillbaka en HP PageWide C550 för stora volymer digitaltryckta well-förpackningar och displaymaterial.

I en intervju på inkish.tv berättar man om tankarna bakom investeringen och vilka steg man tog för att våga ta klivet att investera.

Genom investeringen har man utvecklat nya tjänster som ska ta företaget in i framtiden.

De som berättar om satsningen är Jake Sutherland (tredje generationen i företaget) och Manny De Barros.

redaktionen@branschkoll.se
Annons