Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

pulpac förpackning skedar kartong papper
Linus Larsson vd på Pulpac.

Branschkoll har besökt Pulpac – ett göteborgsbaserat innovationsföretag i förpackningsbranschen.

Pulpac har utvecklat ett sätt att tillverka plastliknande material och produkter med papper som råvara. Och detta i en process som kräver betydligt mindre vatten än tidigare metoder.

Läs mer: Pulpac visar upp första produktionslinjen – ”Dry molded fiber är redo för marknaden”

Vi träffade Linus Larsson, Pulpacs vd, som berättade om sin produktionsmetod, ”dry molded fiber”, och om Pulpacs affärsmodell och framtidsplaner.

Hej Linus, hur började det här?

– Det började egentligen med en vision om att vi ville befria världen från plast. Och att göra det med en metod som har liten negativ inverkan på miljön. 2018 bildade vi företaget Pulpac, enbart runt idén om att kunna göra exempelvis engångsartiklar i ett plastliknande material.

Då var vi fem stycken i företaget och hade lokaler i centrala Göteborg men väldigt snart så fick vi titta efter större lokaler. Då hittade vi denna som vi är i nu, där det tidigare legat ett tryckeri (Zetterqvist reds. anm.) så det fanns stabila golv och elförsörjning tillräckligt för att klara vår prototypmaskin som vi snart började bygga.

Nu 2021 är vi 34 stycken anställda och har en första maskin som är klar för att tillverka produkter. Denna är tänkt som en pilotmaskin, för att visa produktion, vi ska inte själva producera för försäljning.

Innan 2018 så jobbade jag tillsammans med min far som konsult, och så småningom blev det mycket inom förpackning med design, utveckling och liknande. Det var mycket rena plast- eller kompositmaterial, papper och plast, som var svåra att återvinna och det var inte bra så det ville vi ändra på.

Mattan på väg mot pressning.

Varför inte använda papper som råvara? Så vi funderade och kom fram till att det gick att göra exempelvis en plastliknande sked av papper men de blev väldigt dyra så vi måste hitta på en metod att göra det billigare. Det blev torrformning.

Ni har ett lite annorlunda tänk kring er affär, berätta!

Vi tillhandahåller teknologin, sedan har vi ett nätverk av leverantörer. Våra primära kunder är konverterarna, de köper tekniken av oss, som en tjänst, och betalar för licensen. Sedan erbjuder vi vårat nätverk där de kan köpa allt de behöver för att kunna använda vår teknik.

Inom nätverket har vi konkurrerande leverantörer så att det ska bli bästa pris och/eller snabbaste leveransen. Vår högsta prioritet är att det ska gå snabbt från det att en kund bestämmer sig för vår teknik till att skarp produktion kan börja.

Efter pressningen i hög värme så kommer den orensade kakan ut på detta sätt. Det överblivna materialet går tillbaka till processens början.

Hur ser en typisk produkt ut?

Just nu har vi testproducerat teskedar, lämpliga att äta glass med exempelvis. Men några utmanande produkter vi siktar på i framtiden är flaskor och konservburkar. Då blir det viktigt med bra partners för att kunna stärka upp materialet och det kan vi erbjuda på ett bra sätt bland annat med Organoklick och Nordic Barriar Coating.

Vad händer just nu hos er?

Vi har nu några maskiner som monteras upp hos våra kunder så utrullningen har börjat.

Vi satsar först och främst på Europa men vi räknar med att inom kort ha anläggningar på plats även i Nordamerika. På sikt är förstås Asien den största marknaden, det är där som i stort sett alla engångsprodukter av plast tillverkas, och som vi ska ersätta.

Pulpac ägs av det brittiska kommunikationsbolaget WPP, PPI – ett konsortium av västsvenska affärsänglar samt av ett personalbolag.

Annons

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons