Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

pulpac förpackning skedar kartong papper
Linus Larsson vd på Pulpac.

Branschkoll har besökt Pulpac – ett göteborgsbaserat innovationsföretag i förpackningsbranschen.

Pulpac har utvecklat ett sätt att tillverka plastliknande material och produkter med papper som råvara. Och detta i en process som kräver betydligt mindre vatten än tidigare metoder.

Läs mer: Pulpac visar upp första produktionslinjen – ”Dry molded fiber är redo för marknaden”

Vi träffade Linus Larsson, Pulpacs vd, som berättade om sin produktionsmetod, ”dry molded fiber”, och om Pulpacs affärsmodell och framtidsplaner.

Hej Linus, hur började det här?

– Det började egentligen med en vision om att vi ville befria världen från plast. Och att göra det med en metod som har liten negativ inverkan på miljön. 2018 bildade vi företaget Pulpac, enbart runt idén om att kunna göra exempelvis engångsartiklar i ett plastliknande material.

Då var vi fem stycken i företaget och hade lokaler i centrala Göteborg men väldigt snart så fick vi titta efter större lokaler. Då hittade vi denna som vi är i nu, där det tidigare legat ett tryckeri (Zetterqvist reds. anm.) så det fanns stabila golv och elförsörjning tillräckligt för att klara vår prototypmaskin som vi snart började bygga.

Nu 2021 är vi 34 stycken anställda och har en första maskin som är klar för att tillverka produkter. Denna är tänkt som en pilotmaskin, för att visa produktion, vi ska inte själva producera för försäljning.

Innan 2018 så jobbade jag tillsammans med min far som konsult, och så småningom blev det mycket inom förpackning med design, utveckling och liknande. Det var mycket rena plast- eller kompositmaterial, papper och plast, som var svåra att återvinna och det var inte bra så det ville vi ändra på.

Mattan på väg mot pressning.

Varför inte använda papper som råvara? Så vi funderade och kom fram till att det gick att göra exempelvis en plastliknande sked av papper men de blev väldigt dyra så vi måste hitta på en metod att göra det billigare. Det blev torrformning.

Ni har ett lite annorlunda tänk kring er affär, berätta!

Vi tillhandahåller teknologin, sedan har vi ett nätverk av leverantörer. Våra primära kunder är konverterarna, de köper tekniken av oss, som en tjänst, och betalar för licensen. Sedan erbjuder vi vårat nätverk där de kan köpa allt de behöver för att kunna använda vår teknik.

Inom nätverket har vi konkurrerande leverantörer så att det ska bli bästa pris och/eller snabbaste leveransen. Vår högsta prioritet är att det ska gå snabbt från det att en kund bestämmer sig för vår teknik till att skarp produktion kan börja.

Efter pressningen i hög värme så kommer den orensade kakan ut på detta sätt. Det överblivna materialet går tillbaka till processens början.

Hur ser en typisk produkt ut?

Just nu har vi testproducerat teskedar, lämpliga att äta glass med exempelvis. Men några utmanande produkter vi siktar på i framtiden är flaskor och konservburkar. Då blir det viktigt med bra partners för att kunna stärka upp materialet och det kan vi erbjuda på ett bra sätt bland annat med Organoklick och Nordic Barriar Coating.

Vad händer just nu hos er?

Vi har nu några maskiner som monteras upp hos våra kunder så utrullningen har börjat.

Vi satsar först och främst på Europa men vi räknar med att inom kort ha anläggningar på plats även i Nordamerika. På sikt är förstås Asien den största marknaden, det är där som i stort sett alla engångsprodukter av plast tillverkas, och som vi ska ersätta.

Pulpac ägs av det brittiska kommunikationsbolaget WPP, PPI – ett konsortium av västsvenska affärsänglar samt av ett personalbolag.

Annons

Lessebo expanderar inom lyxförpackningar – han ska leda satsningen

Lessebo Paper gör en strategisk satsning på den skandinaviska marknaden genom att rekrytera Christofer de la Motte som ny Key Account Manager.

Fokus kommer att ligga på att expandera Lessebo Papers marknadsandelar inom lyxförpackning i Skandinavien.

Det svenska pappersbruket producerar och säljer papper under varumärkena Scandia 2000, Lessebo Luxury Packaging, Kaskad och Colorit.

Christofer kommer närmast från OnePartnerGroup där han arbetade som försäljningschef.

”Det känns mycket bra att börja arbeta för Lessebo Paper med tanke på deras hårda arbete när det gäller miljö och har nu positionerat sig som en av de mest miljövänligaste pappersproducenterna. Det är dessutom ett attraktivt varumärke med en stark produktmix som ligger helt rätt i tiden.”

Christofer de la Motte
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Ett lyckligt slut” säger Petter Stordalen när han lämnar bokbranschen

Norska förlaget Strawberry Publishing, som Petter Stordalen drog igång 2018, ägs nu till 83 procent av Bonnier efter att Stordalen sålt sina sista andelar till det svenska storförlaget. För ett år sedan köpte Bonnier 70 procent av aktierna och nu har man tagit över de sista delarna från Stordalen.

– Det här är bara slutet på början för ett förlag som ska fortsätta skriva historia, säger Petter Stordalen.

Nu byter man också namn till Bonnier Norsk Forlag AS. 2020 låg omsättningen på 150 miljoner norska kronor.

Ett lyckligt slut säger hotellmagnaten i pressmeddelandet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Arctic Papers pappersproduktion i Sverige

Arctic Paper tillsätter Kent Blom som ny vd för koncernens pappersproduktion i Sverige som omfattar de båda bruken i Grycksbo och Munkedal.

Nuvarande vd för Arctic Paper Grycksbo går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens finanschef som är vd för bruket i Munkedal. 

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Senast kommer Kent Blom från rollen som vd i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir än viktigare i framtiden”.

Michal Jarczyński, CEO i Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs ska tillbaka till kärnverksamheten – varit för mycket förändringar på senaste tiden

Billerudkorsnäs nya vd säger att man tappat lite fokus och nu ska tillbaka till sina rötter och huvudverksamheter. I en ny strategi, med namn ”Hållbar Tillväxt” presenterar Billerudskorsnäs sin väg fram till 2030.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Biobaserat tråg uppfyller livsmedelsindustrins hårda krav

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppgraderad plastfilm nu komposterbar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny krympfilm ger lägre miljöpåverkan

Zoégas intensifierar sitt arbete med hållbara plastalternativ och introducerar en tunnare krympfilm vilket innebär en minskning med 7,25 ton plast varje år.

2015 bytte Zoégas ut den plast man använder till en tunnare krympfilm bestående av ett minimum av 50 procent återvunnen plast. En till synes liten åtgärd som gav stor effekt då den resulterade i en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 33 ton och som även inspirerade flera fabriker inom Nestlékoncernen att gå över till det nya materialet.

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på krympfilmen med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

– Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Dessutom drog vi lärdom från andra Nestlé-fabriker som redan hade testat det nya materialet med goda resultat, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig på Zoégas i ett pressmeddelande.

– Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhet i fokus på Scanpacks Popup – ”Fördelar med samarbeten över materialgränser”

Nu är det bara ett år kvar till Scanpack i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons