Utomhusreklam, ja tack

StormvattenglasVänsterpartiet i Stockholms stadshus lämnade idag in en motion med huvudbudskapet ”Stockholm ska vara fritt från gatureklam”. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ställer sig nu kritisk mot förslaget i ett pressmeddelande med följande uttalanden.

I ett pressmeddelande skriver en ledamot i fullmäktige, Ann Mari Engel (V), bland annat att ett förbud för utomhusreklam skulle locka fler besökare till Stockholm och ge en signal om att man ”prioriterar människornas plats i stadsrummet”.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson ställer sig starkt kritisk till förslaget och menar att det är ogenomtänkt.

– När Vänsterpartiet säger att de vill förbjuda utomhusreklam utifrån ett medborgarperspektiv är det förmodligen behändigast att inte påpeka hur reklamen faktiskt bidrar till vår fina utomhusmiljö. Reklam bekostar nämligen väldigt mycket av den, som till exempel busskurer och lånecyklar. Dessutom skulle kollektivtrafiken bli mycket dyrare utan reklamen som finansierar den – och det är knappast positivt för invånare och besökare, menar Anders Ericson.

Anders Ericson anser även att det finns en stor risk med förslaget.

– Jag har precis återvänt från en rundresa i Nordkorea, där reklamen är obefintlig – om man bortser från den enorma politiska propagandan. Varför ska man förbjuda det kommersiella fria ordet när man lever i en demokratisk marknadsekonomi? Jag tror att försvinnande få vill att enbart statens röst ska vara hörd.

Vidare tror Anders Ericson inte att förslaget kommer att ha någon bäring hos invånarna i Stockholms stad.

– Det är ett urbota dumt förslag och jag är övertygad om att de flesta stockholmare kommer att göra tummen ner. Och vad vore Times Square utan reklam? Tänk vad härligt med neonskyltar som lyser upp vårt mörka land i höstrusk och vintermörker, avslutar Anders Ericson.

Foto: Matt and Kim Rudge

Nystartad grafisk koncern gör nytt förvärv – söker vd och fler bolag att köpa

Print group

Växer med ytterligare en grafisk verksamhet i samma koncern.

redaktionen@branschkoll.se

Lagom mix i marknadsföringen skapar bäst effekt – visar ny svensk forskningsrapport

100 watt 1800

Vilken typ av kommunikation driver bäst effekt? Här är svaret och marknadsföring offline står starkt. Mycket starkt.

redaktionen@branschkoll.se

Svensk bild-app med eget tryckeri i samarbete med telekombolag

Når 29 miljoner användare genom partnerskapet.

redaktionen@branschkoll.se

Detta är en fossilfri transport

Postnord leverans 1800
Ämnen i artikeln: Postnord

Branschöverenskommelse definierar konceptet – ska eliminera otydliga och missvisande miljöpåståenden.

Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se

Postnord först med Svanenmärkta e-handelstransporter

Postnord svanen
Ämnen i artikeln: Postnord
Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se

Pressbyråns affischer blev viral succé

Pressbyran Kanelkampanj 2023 1800

Pressbyråns senaste kampanj för kanelbullens dag blev en total succé. Först stals affischer på stan – nu säljs en kollektion på auktion.

Resumé skrev i förra veckan om kampanjen som ”utsatts för stöldvåg”.  Byrån Åkestam Holst hade gjort en pastisch av fransk parfymreklam och det gillades av passerande som helt enkelt tog med sig affischerna hem.

– Responsen har varit fantastisk, även med Pressbyrå-mått mätt. Många kunder har hört av sig och efterfrågat materialet eller de digitala filerna för att kunna skriva ut själva. Att våra utomhusaffischer är så här heta är ovanligt även för oss, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige till Resumé.

Säljs på Tradera

Nu säljs de fyra motiven på Tradera – tryckta exklusivt och inramade för att kunna hängas upp på väggen direkt. Pengarna från det vinnande budet doneras till Håll Sverige Rent.

Du hittar auktionen här.

Tomma ramar pa tunnelbanan 1800
Tomma ramar i rulltrapporna. Bild: Pressbyrån
redaktionen@branschkoll.se

Plockmatic anställer marknadschef

John Elliot 20230926 135851987 iOS 1800
Ämnen i artikeln: Plockmatic

Plockmatic Group har utsett John Elliot att ansvara för koncernens marknadsföring.

Rekryteringen sker i en viktig fas för företaget som fortsätter att expandera globalt, skriver man i ett pressmeddelande.

John Elliot har över 17 års erfarenhet av B2B-marknadsföring och kommer senast från en roll som marknadschef på 3nine AB.

– Jag ser fram emot att bidra till företagets globala expansion och stärka dess varierade varumärkesportfölj, säger John Elliot.

Ämnen i artikeln: Plockmatic
redaktionen@branschkoll.se

Visual Art tecknar avtal med Alko för digitala skärmar i butik

Visual art 1800
Ämnen i artikeln: Visual Art

Visual Art har ingått ett avtal med Alko, den finska statsägda alkoholförsäljaren, för att modernisera och förbättra företagets digitala medienätverk i butikerna. Avtalet, som har ett årligt värde på cirka 150 000 euro, kommer att se Visual Art konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland.

– På bara fyra veckor kunde vi konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland till Signage Player, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art Group i ett pressmeddelande.

Visual Art kommer att hantera underhållet av det digitala medienätverket och vidareutveckla mjukvaruplattformen Signage Player, medan Fite (som man vann upphandlingen tillsammans med) tar ansvar för utrustningsunderhåll och nya skärminstallationer.

Ämnen i artikeln: Visual Art
redaktionen@branschkoll.se

Zetadisplay förvärvar österrikiska Peakmedia

Malmö-baserade Zetadisplay har köpt Peakmedia, ett framstående digital signage-företag i Österrike. Affären, som finansieras genom Zetadisplays befintliga lånefaciliteter, syftar till att stärka företagets närvaro i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz).

Zetadisplays vd, Per Mandorf, framhåller att förvärvet kompletterar företagets tillväxtstrategi i DACH-regionen. Peakmedia, som har kunder även i södra och östra Europa samt på Balkan, tillför en attraktiv kundportfölj och möjligheter till gemensamma tillväxtinitiativ.

För Peakmedia är affären en del av deras tillväxtstrategi och en möjlighet att stärka sin marknadsposition. Företaget kommer initialt att fortsätta under sitt nuvarande varumärke som en del av ZetaDisplay.

Peakmedia grundades 2012 och har nu cirka 9.000 aktiva licensierade installationer. De erbjuder en rad tjänster som spänner från konceptdesign till installation och innehållsproduktion inom digitala skyltar enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Allt tuffare läge för nyhetstidningar på papper

Dagstidning

Kvällstidningarna slutar med söndagstidning på papper – och i glesbygden är den helt på väg bort. Slutet för nyheter på papper närmar sig. Vissa aktörer håller hårdare i papperet än andra.

redaktionen@branschkoll.se