Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)
Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.
Investeringar i reklam som går via mediebyråer minskade med 9,3 procent i januari 2018 jämfört med samma period förra året.
Utomhusreklamen utvecklas urstarkt och har sedan lägstanivån 2007 ökat från 521 miljoner kronor till 1,22 miljarder kronor 2017 (se diagram). Och 2018 inleds med ytterligare ökning på hela 30,4 procent.
- Utomhusreklamen växte med 30,4 procent under januari 2018.
- Populärpress backade mest under januari med en negativ tillväxt på 36,1 procent. Även dagspress storstad och fackpress backade kraftigt under månaden.
- Radio gjorde sin starkaste januari någonsin med en ökning på 2, 2 procent.
- Januari 2018 är trots tappet den näst starkaste månaden i Mediebyråbarometerns historia.
- Mellan 2016 och 2017 har kategorierna online video och sociala medier ökat med 58 procent respektive 38 procent.
– nedgången är främst ett tecken på mycket starka jämförelsesiffror och inte en avmattning av annonsmarknaden som fortsatt går mycket starkt, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Alla siffror finns på sverigesmediebyraer.se