Usla kundklubbar, Storformatskonkurs, Billes över 200 och Årets grafiska leverantör

Hej,
FSC-märkt papper och förnybar el – det lyfter Linas matkasse fram när man kommunicerar om sitt tryckeri Danagårdlitho – ”Det känns bra i magen”.
Olsson & Co är Nordic Choice Hotels ”Supplier of the year”
Man levererar all produktmedia och alla trycksaker till Nordic Choice Hotels i Sverige och Norge – nu stärker man relationen genom att bli utsedd till årets leverantör av användarna/kunderna på hotellen runt om i länderna.
Lågt betyg till kundklubbarna – men här är de som är bäst
Svenska kundklubbar är enkla att gå med i – men levererar lågt värde. Fundera nu på hur trycksaker kan hjälpa klubbarna att höja sitt värde. Det handlar om att ha tilltalande och individanpassade erbjudanden som ger medlemmarna nytta vid butiksbesök och att inspirera till att prova nya produkter.
Oviss framtid för VF Tryck i Karlstad
Värmlands Folkblad går upp i NWT men tryckeriet i Karlstad ingår inte i affären. Andelen civiltryck är antagligen inte tillräcklig för att rädda kvar tryckeriet? ”Vi kommer att fortsätta trycka tills vidare”, säger styrelseordföranden.
INTERNATIONELLT
Norskt storformatstryckeri i konkurs
Indergaard & Svenil i Trondheim omsatte 57 miljoner norska kronor 2015. Nu har man gått i konkurs.
Ricoh Tyskland omstrukturerar – minskar personalstyrkan med 16 procent
Cimpress omstrukturerar kraftigt – Decentraliserar organisationen
3.000 personer flyttas från koncernnivå ut i organisationen, 160 personer och fyra höga chefer lämnar företaget. Omstruktureringen beräknas kosta 30 miljoner dollar. Samtidigtväxer man vidare under senaste kvartalet då också marginalen halverades.
PÅ NYTT JOBB
- Flemming Olesen är ny affärsutvecklingschef för AMS – ska sprida led-uv i Europa
- Två nya produktchefer till Signcom
- Han är Müller Martinis nya svenska säljare
- Lars Bomgren ansvarar för Nize Equipments sälj i Norge och Sverige
- Från Bonnier till Postnord – Charlotte Svensson blir ansvarig för affärsområdet Communication Services
MEDIER & KOMMUNIKATION
- Sänkt moms på digitala medier allt närmare
Digitala tidningar, tidskrifter, e-böcker och tidningssajter ska få sänkt moms från 25 till 6 procent. Processen är inledd – och fördelen för tryckta medier kommer att försvinna - 26 procent av storbyråernas kunder vill byta byrå
De större byråerna (över 50 mkr) måste lyssna bättre på kunderna, enligt en ny kundundersökning från Regi. - Open Studio Garbergs – konceptet med nischbyrå inom storbyrån växer fram med fokus på butikskommunikation
- Startar nytt förlag för finanslitteratur
- Ny tidning från Egmont
DAGSPRESS
Dagspressen är kraftigt under press. Men det sägs vara distributionsmodellen som utmanas – inte journalistiken. Fem gratistidningar läggs ner i södra Sverige och ”Tidningarnasdistributionsmodell är döende”.
ÖVRIGT
– Amerikanska Verso lanserar nytt obestruket inkjetpapper
– Arctic Paper har årets bästa branschblogg
– Led uv-specialister går samman när Baldwin köper AMS
BOKSLUTSRAPPORTER
- Elanders större än någonsin – förbättrade marginalen på tryck
Elanders växte kraftigt under 2016 med anledning av förvärv – men också organsikt. Under kvartalet löste man en tvist i USA (som nog bara kan uppstå i just USA) som kostar Elanders 30 miljoner kronor. Läs mer
- Billes växer vidare – gick över 200 miljoner
- Peas and Understandning gjorde rekordutdelning – ökade redan mycket god marginal
- Grafika i Falkenberg fortsatt lönsamt
BRANSCHTORGET
Sedan nyligen kan den som vill annonsera på Branschtorget. Här är två aktuella annonser från OnPrintShop som bjuder in till seminarium i Malmö om web-to-print och Visutech som har satt ihop ett mycket intressant seminarieprogram till Sign&Print-mässan nästa vecka.
Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52