Uppvakta kunden – ett effektivt sätt att bygga relationer
Födelsedagsgratulationer är ett utmärkt sätt att bygga långvariga relationer. Hjälp dina kunder att bygga relationer genom att ta fram en smart födelsedagshälsning. Varför inte ge en penna, en godisbit eller någon annan promotionprodukt?
Som leverantör av produkter bör du fundera på hur du kan hjälpa dina kunder att bygga bra relationer med sina kunder – då kommer du att sälja mer och får trognare kunder.
Väck känslor
Forskning visar att vårt känslomässiga minne är det som sitter kvar längst, vi minns helt enkelt väldigt tydligt när någon gjort oss extra glad eller extra ledsen. Och vem blir inte glad av att bli rejält uppvaktad på sin födelsedag? Men ska man uppvakta någon är det viktigt att man gör det på rätt sätt. Att skicka ut ett mejl med ett tråkigt erbjudande eller något som kräver en för stor motprestation av kunden kan få motsatt effekt. Skräddarsy gåvan efter kundens behov och snåla inte. Ifall du lyckas med konststycket att positivt överraska kunden kommer denne troligtvis komma ihåg dig nästa gång dina tjänster behövs.
Nuförtiden har alla företag ett kundregister, och i detta register går det ofta enkelt att se när en kund fyller år. Många företag har automatiserat processen av att uppmärksamma sina kunders födelsedagar och skickar automatiskt ut ett mejl med en grattishälsning och eventuellt ett litet erbjudande eller en present.
En bra uppvaktning kräver lite finess
Ett exempel på en lyckad och uppskattad födelsedagskampanj är ICAs som dagligen skickar ut presentkort på tårtor till trogna kunder som som fyller jämnt.
Ta vara på tillfället! Att uppmärksamma en kunds födelsedag är ett utmärkt tillfälle att bygga relationer. Skräddarsy uppvaktningen efter vem din kund är. Och var generös – kombinera rabatterbjudanden med konkreta gåvor utan krav på motprestation.