Uppstickaren Depalma Workwear storsatsar och vill öka distributionen i profilbranschen

Branschkoll har varit i kontakt med Jonas Skommevik som är medgrundare till Depalma Workwear. I en intervju berättar han om Depalmas resa – ”nu har det verkligen släppt på riktigt”. Och om hur han ser på profilbranschen som potentiell återförsäljare – ”våra produkter passar som handen i handsken där”. Lär känna en relativt ny, ambitiös och modern aktör på den svenska arbetskläds-marknaden.
Depalma Workwear grundades 2015 och har sedan dess kämpat hårt med att etablera sig på marknaden. Med hjälp av en modern design, ett hälsosamt mått av djärv kommunikation och samarbeten med stora varumärken. Så har man nu drygt fyra år senare lyckats få bra fart i verksamheten med stora planer på ytterligare tillväxt. Den primära marknaden är B2B men, via främst deras webbplats, sker en betydande försäljning även till privatpersoner.
– Efter våra första 3,5 år är det nu som allt verkligen har släppt på riktigt. Att komma in på marknaden för arbetskläder som en ny leverantör, och gå upp emot ”drakarna”, är ingen lätt uppgift och det är väldigt få som har lyckats. Men när man väl lyckats komma igenom ”muren” så visar sig skalbarheten på bästa möjliga sätt med enorma möjligheter. Vi är numera en etablerad leverantör, som förser marknaden med arbetskläder för den nya generationen av hantverkare, berättar Jonas Skommevik.
Vill samarbete med fler återförsäljare i profilbranschen
– Specifikt i profilbranschen är vi idag relativt under-distribuerade, men det är något vi vill ändra på. Våra produkter passar ju egentligen som handen i handsken där – en oerhört naturlig brygga mellan faktiska och funktionella arbetskläder och mer lifestyle/modeinspirerade produkter, berättar Skommevik.
Och just begreppet ”lifestyle” är återkommande i Depalmas designprocess och övergripande koncept. När de designar sina kläder så försöker de, menar Skommevik, förena klassiska arbetskläder med en ren design-estetisk. Inspirationen till dessa designer kommer till stor del från det de kallar för ”lifestyle-världen”. Vidare lägger de även stort fokus på att fusionera in tekniska innovationer i sina plagg, något som sägs vara både svårt och belönande.
Till och med Namnet Depalma har starka kopplingar till lifestyle-kläder. Rötter till namnet finns i den kaliforniska garagekulturen där märket ”Depalma Clothing”, som man har rättigheterna till, gör kläder till personer aktiva inom bil- och motorcykelkulturen
Fyrdubblat omsättningen jämfört med 2018
Att etablera ett nytt varumärke är ingen lätt sak och vid sitt senaste bokslut 2018-12 såg Depalma en omsättning på 4,6 miljoner kronor samtidigt som man gjorde en förlust på -6,8 miljoner kronor. Men i år har man alltså ökat sin omsättning med nästan 400 procent menar Skommevik, något som i så fall betyder att omsättning för 2019 kommer hamna någonstans mellan 16 och 17 miljoner kronor.
– Med en ökad omsättning blir även resultatet bättre, men vi har hela tiden haft siktet inställt på en snabb tillväxt och det kostar pengar i början. Målet nästa år är att minst dubbla omsättningen igen och vi tror att vi har alla förutsättningar i världen att överträffa det, och då ska vi också bli lönsamma, berättar Skommevik.
Vad är er målsättning kommande tre år? Hur stor del av marknaden tror ni att ni kan ta?
– Vi tittar mest på oss själva och hur vi vill utvecklas, och har mindre fokus på hur stor del av marknaden vi ska ta. Det som står klart är att marknaden och användningsområdet för vårt varumärke och produkter är gigantiskt – så där finns absolut inga gränser. Vi är inne i en kraftig tillväxtfas just nu och vi tror att det är fullt möjligt med fortsatt tresiffrig tillväxt i många år framöver. Vi har bara börjat!
Depalma har gjort kapitalrundor för att fortsätta kunna hålla en hög tillväxttakt, dock endast interna rundor i den befintliga aktieägargruppen.
Smygstartat i Finland
Expansionsplanerna är inte begränsade till hemmamarknaden Sverige utan innefattar även övriga Norden och redan nu har de smugit igång en satsning i Finland. Försäljningen ska dock gå via återförsäljare och kedjor som de redan samarbetar med.
– Det är helt enkelt för att bygga vidare på våra redan starka samarbeten. Och redan idag kan man handla våra produkter från alla världens hörn via vår egen online-kanal, berättar Skommevik.
Tillverkning sker i Kina och Portugal och förädling görs i huset eller via underleverantörer
Depalma har tillverkning både i Kina och Portugal och förädlingen görs antingen av anställda i Stockholm eller av underleverantörer.
– Profilering är en service som ökar kraftigt när vår direktförsäljning till företag har ökat. Detta är delat mellan egen service som görs av vår egen personal i Stockholm, och för de mer komplexa appliceringarna använder vi oss av underleverantörer. Sedan har vi även gjort mer fullskaliga samarbeten, till exempel för Alcro, där vi designade, utvecklade, producerade samt marknadsförde en helt ny kollektion, i helt nya material, som de nu säljer exklusivt via deras kanaler.
Förutom det ovan nämnda samarbetet med Alcro så har Depalma även samarbeten med företag som Hotel At Six (Petter Stordalens hotell på Brunkebergstorg i Stockholm) och Gasoline Magazine som är en av Sveriges största biltidningar.
– Vi gör samarbeten med en flera olika aktörer och den gemensamma nämnaren är att de alla är ute efter ett nytt omtag på arbetskläder.
”Miljöfokus på användarsidan är minst lika viktigt som vid produktionen”
När Depalma drog igång för fyra år sedan var det för att fylla en lucka de såg kring mjuka värden. Och för att addera stil och mode till arbetsläder som den yngre generationen efterfrågar. Jonas Skommevik har tidigare arbetat med företag verksamma inom den mer klassiska modebranschen, så som Wesc och Happy Socks.
– Vi såg att ingen fokuserade på de mjuka värden (design, passion, attityd, tillhörighet), det här är något som jag och min partner byggt hela bolag på inom den mer klassiska modebranschen. Åtminstone så syntes inte detta fokus hos de andra leverantörerna. Vi ville addera stil till en klassisk behovsprodukt som arbetskläder är – för att tillgodose efterfrågan från en allt yngre samt växande kundgrupp, som är ute efter något nytt och spännande.
Ett viktigt led i att tilltala en yngre målgrupp är också ett tydligt fokus på hållbarhet, något som Depalma har integrerat i sin verksamhet.
– Vi jobbar konsekvent med hållbarhet, både på specifika produkter men även mer generellt. Från och med nästa år kommer samtliga av våra produkter där det är möjligt göras av 100 procent ekologisk bomull och vi har påbörjat ett omfattande CSR arbete. Vi ser även över hela vår logistiklösning. Dock kommer vi även fokusera på användarsidan, inte bara på produktionen – något som jag tycker alldeles för få gör. Det är ett faktum att två tredjedelar av den negativa miljöaspekten med kläder sker vid användandet, inte vid produktionen och detta är något man måste fokusera mycket mer på. Detta åstadkommer vi genom att börja skapa produkter som kräver färre tvättar, kan tvättas i lägre gradantal och kan användas längre, avslutar Jonas Skommevik.