Uppstickaren Depalma Workwear storsatsar och vill öka distributionen i profilbranschen

Jonas Skommevik och Thomas Flinn som tillsammans grundat Depalma Workwear.
Jonas Skommevik och Thomas Flinn som tillsammans grundat Depalma Workwear.

Branschkoll har varit i kontakt med Jonas Skommevik som är medgrundare till Depalma Workwear. I en intervju berättar han om Depalmas resa – ”nu har det verkligen släppt på riktigt”. Och om hur han ser på profilbranschen som potentiell återförsäljare – ”våra produkter passar som handen i handsken där”. Lär känna en relativt ny, ambitiös och modern aktör på den svenska arbetskläds-marknaden.

Depalma Workwear grundades 2015 och har sedan dess kämpat hårt med att etablera sig på marknaden. Med hjälp av en modern design, ett hälsosamt mått av djärv kommunikation och samarbeten med stora varumärken. Så har man nu drygt fyra år senare lyckats få bra fart i verksamheten med stora planer på ytterligare tillväxt. Den primära marknaden är B2B men, via främst deras webbplats, sker en betydande försäljning även till privatpersoner.

– Efter våra första 3,5 år är det nu som allt verkligen har släppt på riktigt. Att komma in på marknaden för arbetskläder som en ny leverantör, och gå upp emot ”drakarna”, är ingen lätt uppgift och det är väldigt få som har lyckats. Men när man väl lyckats komma igenom ”muren” så visar sig skalbarheten på bästa möjliga sätt med enorma möjligheter. Vi är numera en etablerad leverantör, som förser marknaden med arbetskläder för den nya generationen av hantverkare, berättar Jonas Skommevik.

Vill samarbete med fler återförsäljare i profilbranschen

– Specifikt i profilbranschen är vi idag relativt under-distribuerade, men det är något vi vill ändra på. Våra produkter passar ju egentligen som handen i handsken där – en oerhört naturlig brygga mellan faktiska och funktionella arbetskläder och mer lifestyle/modeinspirerade produkter, berättar Skommevik.

Och just begreppet ”lifestyle” är återkommande i Depalmas designprocess och övergripande koncept. När de designar sina kläder så försöker de, menar Skommevik, förena klassiska arbetskläder med en ren design-estetisk. Inspirationen till dessa designer kommer till stor del från det de kallar för ”lifestyle-världen”. Vidare lägger de även stort fokus på att fusionera in tekniska innovationer i sina plagg, något som sägs vara både svårt och belönande.

Till och med Namnet Depalma har starka kopplingar till lifestyle-kläder. Rötter till namnet finns i den kaliforniska garagekulturen där märket ”Depalma Clothing”, som man har rättigheterna till, gör kläder till personer aktiva inom bil- och motorcykelkulturen

Depalmas Anchorage Fleecejacka i tobacco-färg framtagen i samarbete med Polartec. Bild: Depalma

Fyrdubblat omsättningen jämfört med 2018

Att etablera ett nytt varumärke är ingen lätt sak och vid sitt senaste bokslut 2018-12 såg Depalma en omsättning på 4,6 miljoner kronor samtidigt som man gjorde en förlust på -6,8 miljoner kronor. Men i år har man alltså ökat sin omsättning med nästan 400 procent menar Skommevik, något som i så fall betyder att omsättning för 2019 kommer hamna någonstans mellan 16 och 17 miljoner kronor.

– Med en ökad omsättning blir även resultatet bättre, men vi har hela tiden haft siktet inställt på en snabb tillväxt och det kostar pengar i början. Målet nästa år är att minst dubbla omsättningen igen och vi tror att vi har alla förutsättningar i världen att överträffa det, och då ska vi också bli lönsamma, berättar Skommevik.

Vad är er målsättning kommande tre år? Hur stor del av marknaden tror ni att ni kan ta?

– Vi tittar mest på oss själva och hur vi vill utvecklas, och har mindre fokus på hur stor del av marknaden vi ska ta. Det som står klart är att marknaden och användningsområdet för vårt varumärke och produkter är gigantiskt – så där finns absolut inga gränser. Vi är inne i en kraftig tillväxtfas just nu och vi tror att det är fullt möjligt med fortsatt tresiffrig tillväxt i många år framöver. Vi har bara börjat!

Depalma har gjort kapitalrundor för att fortsätta kunna hålla en hög tillväxttakt, dock endast interna rundor i den befintliga aktieägargruppen.

Smygstartat i Finland

Expansionsplanerna är inte begränsade till hemmamarknaden Sverige utan innefattar även övriga Norden och redan nu har de smugit igång en satsning i Finland. Försäljningen ska dock gå via återförsäljare och kedjor som de redan samarbetar med.

– Det är helt enkelt för att bygga vidare på våra redan starka samarbeten. Och redan idag kan man handla våra produkter från alla världens hörn via vår egen online-kanal, berättar Skommevik.

Tillverkning sker i Kina och Portugal och förädling görs i huset eller via underleverantörer

Depalma har tillverkning både i Kina och Portugal och förädlingen görs antingen av anställda i Stockholm eller av underleverantörer.

– Profilering är en service som ökar kraftigt när vår direktförsäljning till företag har ökat. Detta är delat mellan egen service som görs av vår egen personal i Stockholm, och för de mer komplexa appliceringarna använder vi oss av underleverantörer. Sedan har vi även gjort mer fullskaliga samarbeten, till exempel för Alcro, där vi designade, utvecklade, producerade samt marknadsförde en helt ny kollektion, i helt nya material, som de nu säljer exklusivt via deras kanaler.

Förutom det ovan nämnda samarbetet med Alcro så har Depalma även samarbeten med företag som Hotel At Six (Petter Stordalens hotell på Brunkebergstorg i Stockholm) och Gasoline Magazine som är en av Sveriges största biltidningar.

– Vi gör samarbeten med en flera olika aktörer och den gemensamma nämnaren är att de alla är ute efter ett nytt omtag på arbetskläder.

”Miljöfokus på användarsidan är minst lika viktigt som vid produktionen”

Jonas Skommevik, medgrundare av Depalma Workwear.

När Depalma drog igång för fyra år sedan var det för att fylla en lucka de såg kring mjuka värden. Och för att addera stil och mode till arbetsläder som den yngre generationen efterfrågar. Jonas Skommevik har tidigare arbetat med företag verksamma inom den mer klassiska modebranschen, så som Wesc och Happy Socks.

– Vi såg att ingen fokuserade på de mjuka värden (design, passion, attityd, tillhörighet), det här är något som jag och min partner byggt hela bolag på inom den mer klassiska modebranschen. Åtminstone så syntes inte detta fokus hos de andra leverantörerna. Vi ville addera stil till en klassisk behovsprodukt som arbetskläder är – för att tillgodose efterfrågan från en allt yngre samt växande kundgrupp, som är ute efter något nytt och spännande.

Ett viktigt led i att tilltala en yngre målgrupp är också ett tydligt fokus på hållbarhet, något som Depalma har integrerat i sin verksamhet.

– Vi jobbar konsekvent med hållbarhet, både på specifika produkter men även mer generellt. Från och med nästa år kommer samtliga av våra produkter där det är möjligt göras av 100 procent ekologisk bomull och vi har påbörjat ett omfattande CSR arbete. Vi ser även över hela vår logistiklösning. Dock kommer vi även fokusera på användarsidan, inte bara på produktionen – något som jag tycker alldeles för få gör. Det är ett faktum att två tredjedelar av den negativa miljöaspekten med kläder sker vid användandet, inte vid produktionen och detta är något man måste fokusera mycket mer på. Detta åstadkommer vi genom att börja skapa produkter som kräver färre tvättar, kan tvättas i lägre gradantal och kan användas längre, avslutar Jonas Skommevik.

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]