Logga in

Uppsala Universitet söker Grafisk formgivare

27 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 46.000 studenter, 7.300 anställda och en omsättning på 7,3 miljarder kronor.

Kommunikationsavdelningen är Uppsala universitets resurs för strategiskt och operativt stöd vad gäller intern och extern kommunikation, varumärkesfrågor, webbutveckling, studentrekrytering och kriskommunikation.

Avdelningen svarar för universitetets presstjänst och producerar innehållet i universitetsövergripande informationskanaler. I ansvarsområdet ingår även att arrangera akademiska högtider, koordinera högprofilerade besök och administrera vetenskapliga konferenser på uppdrag av universitetets institutioner.

Arbetsuppgifter:

Den enhetliga grafiska profilen är en strategiskt viktig faktor för att Uppsala universitet ska uppfattas som en tydlig aktör vid intern och extern kommunikation. Därför söker vi nu en erfaren grafisk formgivare. Du ska på uppdrag av kommunikationsdirektören förvalta men även utveckla Uppsala universitets grafiska profil i tryckta och digitala medier. Vid behov ska du även kunna producera såväl enkla som komplicerade tryckfärdiga original till av universitetet upphandlade tryckerier och leverantörer av skyltar, profilartiklar, arbetskläder med mera. Ibland ska du snabbt kunna göra snygga powerpointpresentationer med utgångspunkt från den grafiska profilen vid universitetet. I arbetsuppgifterna ingår även att stödja institutioner/motsvarande med strategisk rådgivning i frågor som rör den visuella profilen.

Kvalifikationskrav:

– Du har teoretisk utbildning i grafisk formgivning och kommunikation.
– Du ska ha arbetat med motsvarande arbetsuppgifter vid ett företag, myndighet eller reklambyrå under minst tre år.
– Vi förutsätter mycket god vana vid till exempel Indesign, Powerpoint och Photoshop.
– Du har erfarenhet av att tillgänglighetsanpassa digitalt och tryckt material så att personer med funktionsvariationer kan ta del av information från Uppsala universitet
– Du är lyssnande, idérik, lösningsinriktad som trygg i din roll som sakkunnig och ”internkonsult” i Uppsala universitets grafiska profil.
– Du besitter mycket god samarbetsförmåga, förmåga att kunna hantera arbetstoppar och ett strukturerat arbetssätt. Med strukturerat arbetssätt menar vi bland annat att du vet hur man systematiskt och regelmässigt ska spara filer och färdigt material i ett digitalt arkiv som fler än du ska kunna ta del av.
– Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Önskvärt/meriterande i övrigt: Grundläggande kunskaper i engelska i tal och skrift. Erfarenhet av fotografering.

Lön: Individuell lönesättning.

Tillträde: enligt överenskommelse.

Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas.

Anställningens omfattning: 100 %

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.