Logga in

Uppsala Universitet söker Grafisk formgivare

27 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 46.000 studenter, 7.300 anställda och en omsättning på 7,3 miljarder kronor.

Kommunikationsavdelningen är Uppsala universitets resurs för strategiskt och operativt stöd vad gäller intern och extern kommunikation, varumärkesfrågor, webbutveckling, studentrekrytering och kriskommunikation.

Avdelningen svarar för universitetets presstjänst och producerar innehållet i universitetsövergripande informationskanaler. I ansvarsområdet ingår även att arrangera akademiska högtider, koordinera högprofilerade besök och administrera vetenskapliga konferenser på uppdrag av universitetets institutioner.

Arbetsuppgifter:

Den enhetliga grafiska profilen är en strategiskt viktig faktor för att Uppsala universitet ska uppfattas som en tydlig aktör vid intern och extern kommunikation. Därför söker vi nu en erfaren grafisk formgivare. Du ska på uppdrag av kommunikationsdirektören förvalta men även utveckla Uppsala universitets grafiska profil i tryckta och digitala medier. Vid behov ska du även kunna producera såväl enkla som komplicerade tryckfärdiga original till av universitetet upphandlade tryckerier och leverantörer av skyltar, profilartiklar, arbetskläder med mera. Ibland ska du snabbt kunna göra snygga powerpointpresentationer med utgångspunkt från den grafiska profilen vid universitetet. I arbetsuppgifterna ingår även att stödja institutioner/motsvarande med strategisk rådgivning i frågor som rör den visuella profilen.

Kvalifikationskrav:

– Du har teoretisk utbildning i grafisk formgivning och kommunikation.
– Du ska ha arbetat med motsvarande arbetsuppgifter vid ett företag, myndighet eller reklambyrå under minst tre år.
– Vi förutsätter mycket god vana vid till exempel Indesign, Powerpoint och Photoshop.
– Du har erfarenhet av att tillgänglighetsanpassa digitalt och tryckt material så att personer med funktionsvariationer kan ta del av information från Uppsala universitet
– Du är lyssnande, idérik, lösningsinriktad som trygg i din roll som sakkunnig och ”internkonsult” i Uppsala universitets grafiska profil.
– Du besitter mycket god samarbetsförmåga, förmåga att kunna hantera arbetstoppar och ett strukturerat arbetssätt. Med strukturerat arbetssätt menar vi bland annat att du vet hur man systematiskt och regelmässigt ska spara filer och färdigt material i ett digitalt arkiv som fler än du ska kunna ta del av.
– Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Önskvärt/meriterande i övrigt: Grundläggande kunskaper i engelska i tal och skrift. Erfarenhet av fotografering.

Lön: Individuell lönesättning.

Tillträde: enligt överenskommelse.

Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas.

Anställningens omfattning: 100 %

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)