Uppmärksammat promotionbolag bland årets UF-företag

UF

Det populära initiativet Ung Företagsamhet är i full gång och ett av bolagen som har uppmärksammats är ett promotionbolag som vill ta fram produktmedia baserad på nyfikenhet, ungdomlighet och kreativitet.

Fyra elever från Fridegårdsgymnasiet i Uppsala har dragit igång UF-företaget Creative Promotion deras vision är att ge produktmediabranchen ett nytt färgglatt ansikte och erbjuda ett koncept som följer dagens utveckling, berättar de för Svenskt Näringsliv.

Vi bokar kundmöten, arrangerar workshops där vi matchar kundens behov med vår identitet och tar till sist fram en skräddarsydd slutprodukt där både Creative Promotion och kunden finns representerad på ett nytänkande sätt. Slutprodukten kan bli allt från profilerade stressbollar till interna gåvor för våra företagskunder.

Branschkoll Promotion har varit i kontakt med UF-företaget för att få en bättre inblick i deras verksamhet

Hur kom det sig att ni valde just produktmedia, har ni någon tidigare erfarenhet?
Vi har ingen erfarenhet av produktmedia sedan innan, men vi har kontakter i branschen, det kombinerat med att det verkade som en spännande bransch som behövde förändring och fler unga ansikten, gjorde att vi valde just produktmedia.

Hur får ni tag på produkterna ni säljer?
Vi får våra produkter via ett samarbete med ett företag i branschen, tack vare detta kan vi erbjuda marknadsmässiga priser och produkter från välkända leverantörer.

Hur går det för er?
– Det går riktigt bra för oss, vilket är superkul! Vi letar ständigt efter nya kunder och produkter att jobba med.

Branschprofil agerar rådgivare

Varje start-up behöver råd och kunskap från människor med mer erfarenhet och Creative Promotion UFs rådgivare är ingen mindre än Sofie Källström, som grundat både Wedogolf och Wedopromotion. Dessutom har hon varit med och startat Sveriges första kvinnliga golfklubb.

I en intervju mellan Creative Promotion UF och Sofie Källström publicerad på UF-företagets Facebooksida får Sofie svara på bland annat hur hon känner inför att vara rågivare till företaget:

– Skitkul! Jag tänker att vi ska bygga något stort tillsammans!⁣⁣

Bakom Creative Promotion står gymnasieeleverna Julia Lindqvist, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Emil Törnsäter.


Kul, tycker Branschkoll, att unga vill satsa på produktmedia-branschen och extra kul att de så tydligt uttrycker att de har något att tillföra, ”nämligen ungdomlighet”, för att avsluta med företagets egna ord.

Ännu ett år med minskande klimatpåverkan för Lessebo

redaktionen@branschkoll.se

Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

redaktionen@branschkoll.se

De upphandlar trycksaker för upp till 11 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat nätverk ska hjälpa företag med spårbarhetsfrågor

För alla som jobbar i värdekedjan med FSC- eller PEFC-märkta produkter.

Seose ska erbjuda expertis och rådgivning till ”virkesköpande” och ”träförädlande” företag för att säkerställa att man kommer rätt när det gäller spårbarhet och andra faktorer.

Företag som vill erbjuda produkter som är märkta med FSC och/eller PEFC behöver kunna visa att träråvaran har ett kontrollerat ursprung i certifierat skogsbruk. Men regelverket, det vill säga standarderna för spårbarhetscertifieringen uppfattas av de flesta som krångligt och svårt att tillämpa, skriver man på sin webbplats.

– Vi vet genom erfarenhet att många sitter ensamma med ansvaret för spårbarhetsfrågorna ute i industrin. Vi vill därför erbjuda expertstöd och ett nätverk av människor som också kan hjälpa varandra med tolkning av standardkrav, ”best practice” och ge varandra konkreta råd och tips på hur man kan undvika misstag och onödigt arbete, säger Emilia Bröms Axelsson, verksamhetsledare på Seose, i ett pressmeddelande.

Seose vänder sig till alla företag i kedjan, exempelvis: avverkningsorganisationer, sågverk, massabruk, bygghandlare, snickerier, leksakstillverkare, byggnadsentreprenörer, tryckerier och etikettillverkare.

Under sommaren och hösten kommer man hålla minst fyra nätverksträffar, flera av dem digitala. Mer information om dessa träffar hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se