Uppmärksammat promotionbolag bland årets UF-företag

UF-företag
UF-företaget ska sälja produktmedia

Det populära initiativet Ung Företagsamhet är i full gång och ett av bolagen som har uppmärksammats är ett promotionbolag som vill ta fram produktmedia baserad på nyfikenhet, ungdomlighet och kreativitet.

Fyra elever från Fridegårdsgymnasiet i Uppsala har dragit igång UF-företaget Creative Promotion deras vision är att ge produktmediabranchen ett nytt färgglatt ansikte och erbjuda ett koncept som följer dagens utveckling, berättar de för Svenskt Näringsliv.

Vi bokar kundmöten, arrangerar workshops där vi matchar kundens behov med vår identitet och tar till sist fram en skräddarsydd slutprodukt där både Creative Promotion och kunden finns representerad på ett nytänkande sätt. Slutprodukten kan bli allt från profilerade stressbollar till interna gåvor för våra företagskunder.

Branschkoll Promotion har varit i kontakt med UF-företaget för att få en bättre inblick i deras verksamhet

Hur kom det sig att ni valde just produktmedia, har ni någon tidigare erfarenhet?
Vi har ingen erfarenhet av produktmedia sedan innan, men vi har kontakter i branschen, det kombinerat med att det verkade som en spännande bransch som behövde förändring och fler unga ansikten, gjorde att vi valde just produktmedia.

Hur får ni tag på produkterna ni säljer?
Vi får våra produkter via ett samarbete med ett företag i branschen, tack vare detta kan vi erbjuda marknadsmässiga priser och produkter från välkända leverantörer.

Hur går det för er?
– Det går riktigt bra för oss, vilket är superkul! Vi letar ständigt efter nya kunder och produkter att jobba med.

Branschprofil agerar rådgivare

Varje start-up behöver råd och kunskap från människor med mer erfarenhet och Creative Promotion UFs rådgivare är ingen mindre än Sofie Källström, som grundat både Wedogolf och Wedopromotion. Dessutom har hon varit med och startat Sveriges första kvinnliga golfklubb.

I en intervju mellan Creative Promotion UF och Sofie Källström publicerad på UF-företagets Facebooksida får Sofie svara på bland annat hur hon känner inför att vara rågivare till företaget:

– Skitkul! Jag tänker att vi ska bygga något stort tillsammans!⁣⁣

Bakom Creative Promotion står gymnasieeleverna Julia Lindqvist, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Emil Törnsäter.


Kul, tycker Branschkoll, att unga vill satsa på produktmedia-branschen och extra kul att de så tydligt uttrycker att de har något att tillföra, ”nämligen ungdomlighet”, för att avsluta med företagets egna ord.

Teko går med i Euratex

Teko har nu anslutit sig till Euratex som är det förbund som representerar den europeiska textil- och klädindustrins intressen i EU.

– Det kommer många lagstiftningar framöver som berör oss och våra medlemsföretag så det är viktigt att vi kan vara med och påverka så tidigt som möjligt på europeisk nivå. Till exempel The Green Deal som är EU:s färdplan för hållbar ekonomi där flera delar påverkar textil- och modeindustrin, säger Anne Ludvigson, styrelseordförande i Teko, i ett pressmeddelande.

EU är enligt uppgift världens näst största exportör av textilier och kläder. 2019 kom 24 respektive 29 procent av världens försäljning Från EU.

Euratex representerar omkring 160.000 företag med en omsättning på 162 miljarder euro och 1,5 miljoner arbetstagare. Mer information hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se

Leverantör öppnar nytt showroom i centrala Stockholm tillsammans med två andra varumärken

redaktionen@branschkoll.se

Profilservice-bröderna utsedda till årets unga företagare

profilservice

Adam och Johan Zollner som tillsammans driver WDP Profilserivce har utsetts till årets unga företagare i Linköping, i den årliga tävlingen som Företgarna anordnar.

Delar av motiveringen lyder så här:

Kunderna är allt från enmansföretag till globala verksamheter och oavsett omfattning kan företaget leverera varor efter varje kunds förutsättningar. Detta tack vare att organisationen är skalbar och smart uppbyggd. Allt från egen tryckproduktion in-house till ansvarsfull handel med lokal närvaro i Asien. Man satsar hårt på, att så långt det är möjligt, arbeta med cirkulär ekonomi och leverantörerna måste arbeta med justa villkor och hållbarhet. 
År 2015 bildades koncernbolaget Zollner Group där Profilservice ingår tillsammans med systerföretaget Nordic Souvenir och som de också driver flera projekt och löpande samarbeten med.
.. läs mer här.

I och med det här går man nu vidare till regionfinalen.

I videon nedan kan du se en 2 minuter lång intervju med bröderna Zollner som Företagarna gjort.

redaktionen@branschkoll.se

Team Workwear fortsätter värva medlemmar – ny yrkesbutik hoppar på

yrkeskläder

Senaste medlemmen i Team Workwear är Total Skydd & Underhåll, en yrkesbutik med bas i Flen som anslöt sig nu i början av juni.

– Det känns väldigt kul och spännande. Att kunna driva kedjan tillsammans mot nya gemensamma mål ger en otrolig möjlighet till utveckling för oss alla. Och med en gemensam plattform för inköp och marknadsföring blir vi otroligt starka tillsammans, säger Anders Karlsson, vd på Total Skydd & Underhåll i ett pressmeddelande.

Total Skydd & Underhåll grundades år 2000 och 2019 tog de nuvarande ägarna Sandra Åslund och Anders Karlsson över, efter att dåvarande ägare gick i pension.

Företaget jobbar med försäljning av arbetskläder och hygienprodukter under eget varumärke samt skyddsutrustning. Och den största delen av försäljningen sägs ske till företag, stat och kommuner.

– Vi är mycket glada över att ha Total Skydd & Underhåll med som nya medlemmar i kedjan. Anders och Sandra har mycket energi, lång erfarenhet från branschen och av att driva butik. Det ska bli kul att jobba med dem i deras och våra gemensamma satsningar framöver, säger Per Spett, kedjeledare på Team Workwear.

LÄS OCKSÅ: Team Workwear knyter till sig tre nya butiker

Den som räknar vet att det här blir den fjärde nya butiken som ansluter sig till Team Workwear-kedjan i år. Intresset för medlemskap i kedjan är stort berättar kedjeledare Per Spett:

– Intresset är stort och det finns ett tydligt behov av en frivilligkedja inom workwear idag – en marknad med många fristående butiker som drivs av duktiga entreprenörer som vill fortsätta att driva och utveckla sitt företag. För dem är vi en perfekt partner för att kunna stärka affären gentemot de centralägda kedjorna.

redaktionen@branschkoll.se