Logga in

Uppmärksammat promotionbolag bland årets UF-företag

12 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Det populära initiativet Ung Företagsamhet är i full gång och ett av bolagen som har uppmärksammats är ett promotionbolag som vill ta fram produktmedia baserad på nyfikenhet, ungdomlighet och kreativitet.

Fyra elever från Fridegårdsgymnasiet i Uppsala har dragit igång UF-företaget Creative Promotion deras vision är att ge produktmediabranchen ett nytt färgglatt ansikte och erbjuda ett koncept som följer dagens utveckling, berättar de för Svenskt Näringsliv.

Vi bokar kundmöten, arrangerar workshops där vi matchar kundens behov med vår identitet och tar till sist fram en skräddarsydd slutprodukt där både Creative Promotion och kunden finns representerad på ett nytänkande sätt. Slutprodukten kan bli allt från profilerade stressbollar till interna gåvor för våra företagskunder.

Branschkoll Promotion har varit i kontakt med UF-företaget för att få en bättre inblick i deras verksamhet

Hur kom det sig att ni valde just produktmedia, har ni någon tidigare erfarenhet?
Vi har ingen erfarenhet av produktmedia sedan innan, men vi har kontakter i branschen, det kombinerat med att det verkade som en spännande bransch som behövde förändring och fler unga ansikten, gjorde att vi valde just produktmedia.

Hur får ni tag på produkterna ni säljer?
Vi får våra produkter via ett samarbete med ett företag i branschen, tack vare detta kan vi erbjuda marknadsmässiga priser och produkter från välkända leverantörer.

Hur går det för er?
– Det går riktigt bra för oss, vilket är superkul! Vi letar ständigt efter nya kunder och produkter att jobba med.

Branschprofil agerar rådgivare

Varje start-up behöver råd och kunskap från människor med mer erfarenhet och Creative Promotion UFs rådgivare är ingen mindre än Sofie Källström, som grundat både Wedogolf och Wedopromotion. Dessutom har hon varit med och startat Sveriges första kvinnliga golfklubb.

I en intervju mellan Creative Promotion UF och Sofie Källström publicerad på UF-företagets Facebooksida får Sofie svara på bland annat hur hon känner inför att vara rågivare till företaget:

– Skitkul! Jag tänker att vi ska bygga något stort tillsammans!⁣⁣

Bakom Creative Promotion står gymnasieeleverna Julia Lindqvist, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Emil Törnsäter.


Kul, tycker Branschkoll, att unga vill satsa på produktmedia-branschen och extra kul att de så tydligt uttrycker att de har något att tillföra, ”nämligen ungdomlighet”, för att avsluta med företagets egna ord.

Svensk skog banar vägen för hållbarhetssatsningar – investeringarna skjuter i höjden

Billerudkorsnäs investerar 7 miljarder i en ny kartongmaskin – en av många investeringar i den svenska skogsindustrin. (Bild: Billerudkorsnäs)

Hållbarhet är mer aktuellt än någonsin och skogen är inblandad i många av de mest akuta miljösatsningarna. Det här har resulterat i flera tunga investeringar i den svenska skogen och bara 2017 så investerades 16,4 miljarder. (mer…)

Kodak lanserar sin första professionella 3D-skrivare – svenskt bolag ska sälja den i Norden

Kodaks senaste, och enligt återförsäljaren, första professionella 3D-skrivare har nyligen lanserats och det blir upp till en svenskt bolag att ta den till Norden. (mer…)

Skaffa koll på profilbranschen – här är tre stora kedjor och ”tio i topp”

Branschkoll Promotion har tagit fart ordentligt sedan starten i januari. Under året har vi bland mycket annat tittat på tre av de stora kedjorna i branschen och för att hjälpa dig hitta till dessa kommer här en kort sammanfattning och länkar till artiklarna.

Årets färg 2019 från Pantone är Living Coral – lanseras med produktmedia

Färgen som Pantone valt som 2019 års färg blir ”Living Coral” även känd som Pantone 16-1546. Färgen ligger i gränslandet mellan rosa och orange och sägs vara pulserande men ändå mogen och mjuk. (mer…)

Inleder nordiskt samarbete kring 3D-print

Nordic AM Group är ett nytt intiativ vars målsättning är att skapa en nordisk marknad och mötesplats för 3D-printing, eller som de själva kallar det, additiv tillverkning. (mer…)

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.