Logga in

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

31 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver som när det trycks ger en effekt som liknar traditionell foliering men utan folien. Teknologin köptes upp av Actega Metal Print som bytte namn på den till Ecoleaf. Nu presenterar bolaget sin första beta-kund.

Tryckeriet som ska prova tekniken heter Kolbe-Coloco och är en del av den Hamburg-baserade tryckerigruppen H.O.Persiehl som har över 550 anställda. Kolbe-Coloco började testa Ecoleaf på sin Gallus etikettpress, enligt ett pressmeddelande.

Tekniken kan användas var som helst

Ecoleaf beskrivs som en teknik med en bas av silverpigment som när man trycker färg på det ska kunna skapa valfri metallfärg, inklusive guld. Tekniken kan integreras inline på analoga pressar, till digitalpressar eller köras separat. Bara exakt så mycket metall som behövs används för att skapa effekten.

– Att få bort folier är en stor och viktig milstolpe i vår industri, och den här tekniken ser ut att kunna underlätta det målet. Därför är vi övertygad om att kunderna kommer ta emot Ecoleaf med öppna armar, vidare så vet vi att kunderna kommer gilla möjligheten att skapa metall-effekter på ett kostnadseffektivt sätt. Den här lösningen kan bli en riktig ”game changer”, säger Michael Leon, vd på Kolbe-Coloco.

Ecoleaf kommer vara kommersiellt tillgänglig från och med sommaren 2020.

Michael Leon, vd på Kolbe-Coloco och Jan-Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)