Logga in

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

31 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver som när det trycks ger en effekt som liknar traditionell foliering men utan folien. Teknologin köptes upp av Actega Metal Print som bytte namn på den till Ecoleaf. Nu presenterar bolaget sin första beta-kund.

Tryckeriet som ska prova tekniken heter Kolbe-Coloco och är en del av den Hamburg-baserade tryckerigruppen H.O.Persiehl som har över 550 anställda. Kolbe-Coloco började testa Ecoleaf på sin Gallus etikettpress, enligt ett pressmeddelande.

Tekniken kan användas var som helst

Ecoleaf beskrivs som en teknik med en bas av silverpigment som när man trycker färg på det ska kunna skapa valfri metallfärg, inklusive guld. Tekniken kan integreras inline på analoga pressar, till digitalpressar eller köras separat. Bara exakt så mycket metall som behövs används för att skapa effekten.

– Att få bort folier är en stor och viktig milstolpe i vår industri, och den här tekniken ser ut att kunna underlätta det målet. Därför är vi övertygad om att kunderna kommer ta emot Ecoleaf med öppna armar, vidare så vet vi att kunderna kommer gilla möjligheten att skapa metall-effekter på ett kostnadseffektivt sätt. Den här lösningen kan bli en riktig ”game changer”, säger Michael Leon, vd på Kolbe-Coloco.

Ecoleaf kommer vara kommersiellt tillgänglig från och med sommaren 2020.

Michael Leon, vd på Kolbe-Coloco och Jan-Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print.

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)