Upphandlingsstrul, automatiserat samtryck och Nytt liv för Stockholmstryckeri

Hej,
Samtryck är på mångas läppar i branschen för att effektivisera produktionen – så som de stora onlinetryckerierna gör. En intressant nyhet kring detta kommer från svenska Arifiq den här veckan. Det är i övrigt extremt mycket upp och ner – strul i flera upphandlingar, brand på pappersbruk, rekonstruktioner och konkurser – men positivt från Konjunkturinstitutet som säger att branschen tror på ökade volymer.

Vill förändrar spelreglerna med automatiserat samtryck
Svenska Arifiq har en ny modul som kraftigt förenklar både prisberäkning och produktion av flera jobb samtidigt. Första kunderna är redan igång i USA.

Konjunkturen: Produktionsvolymerna ökar
Konjukturinstitutets barometerindikator för grafiska branschen steg med hela åtta enheter under november. Det är fortsatt starkare ekonomisk tillväxt än normalt i svensk ekonomi.

Brand på Holmens pappersbruk i Hallstavik
Kommer kosta 30 miljoner kronor och tillverkningen av papper för magasin och böcker står still i minst två veckor.

Big Image vann Swedavias ljuslådeupphandling värd 10 miljoner
Det gäller ljuslådor för reklam de kommande tre åren.

Qbank får in ny storägare – Tre Liljor tvingas sälja aktier för att lösa skulder
Tre Liljor, delar av det som finns kvar efter nedläggningen av Kaigan, tvingas sälja aktier i DAM-företaget Qbnk. Samtidigt har tre nya bolag i Kaigan-sfären försatts i konkurs.

HR Grafiska i rekonstruktion
Bokbinderiet i Göteborg med 15 anställda har tappat runt 20 procent av omsättningen hittills i år. Nu är man under rekonstruktion.

Upphandlingsstrul i Skåne – Parajett överklagar
Det handlar om print, kuvertering och postning av brev för ett 80-tal kommunala organisationer i södra Sverige som Parajett vann – och sedan förlorade. Nu överklagar man beslutet.

Kommunal tryckeriupphandling överklagas
Ringqvists tryckeri i Norrköping överklagar Norrköpings kommuns tryckeriupphandling eftersom man anser att utvärderingen inte gått rätt till. Det är bedömning av kvaliteten som är problemet.

Flint Group köper Xeikon
Färgtillverkaren, med stor verksamhet i Trelleborg och Lund, skapar nya affärsområdet Flint Group Digital Printing Solutions.

Boxon investerar i ny tryckpress för att leverera ökad lönsamhet för sina kunder
Nya idéer måste kunna lanseras snabbt och personaliseras.

Justnu-kedjans nya reklamfilmer
Justnu har släppt sina tre reklamfilmer. Bland annat driver man med billiga online-tryckerier och löser kaotiska problem på en mässa. Det avslutande budskapet är ”snabbt, nära, personligt”.

Fyra grafiska aktörer sponsrar klimatkonferensen COP21
Antalis, Ricoh, Riso och 3M sponsrar alla klimatkonferensen på olika vis.

Så här ser svensk dagstidningsmarknad ut – uppdaterad faktasamling
Det finns bland annat information om upplagor, utgivningar, vilka läsarna är, räckvidd och reklameffekter.

Övrigt

I Korthet

Ring eller maila om du funderar på något.
/Ola

070-566 09 52

Xindao byter namn till Xd Connects

I en relativt fåordig ”release” berättar Xindao att man numera heter ”XD Connects”, namnbytet sägs göras för att man vill fördjupa sitt hållbarhetsarbete och ”förändra gåvoindustrin”.

Sedan 1986 har vi varit ett innovativt gåvoföretag under namnet Xindao, som betyder ny riktning. Vår värld kräver att industrier har lägre påverkan på miljön och under vårt nya namn Xd Connects vill vi förändra gåvoindustrin, vi börjar med oss själva, skriver man i ett nyhetsinlägg.

Målet är att vara CO2-neutrala 2030

Vidare skriver man att man har två huvudsakliga mål man vill uppnå innan 2030, dels att bli så kallade ”CO2-neutrala” genom att klimatkompensera, alltså betala för sina utsläpp. Och genom att reducera sitt eget utsläpp av koldioxid som uppstår i deras verksamhet.

Ska låta kunden se produktens utsläppsnivåer

Slutligen hintar man om att i slutet av oktober så kommer kunderna kunna välja produkter baserat även på ”CO2 footprint” och inte bara design och pris.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR växer med fyra nya medlemmar

Ämnen i artikeln: SBPR

Senaste tiden har det kommit fyra nya medlemmar till SBPR, bland annat en Bonnierägd gåvokortsaktör.

De fyra senaste medlemmarna i SBPR är:

Morot & Co sticker ut lite, de beskriver själva sin verksamhet såhär:

Morot & Co hjälper dig och ditt företag att bygga kundrelationer och att få motiverade och lojala medarbetare. Vi ägs av nordiska Mediafy Relations AB, en del av Bonnierkoncernen, och har sedan 2018 levererat över 700.000 uppskattade gåvor och premier till kunder och medarbetare.

Mediafy Relations AB är registrerat så sent som mars 2022 och således finns det ännu inga siffror för Morots verksamhet i sin nya juridiska skrud. Styrelseordförande är Cecilie Moxheim även vd för bolaget Mediafy AB, en del av Adlibris, som i sin tur ägs av Bonniers.

LÄS OCKSÅ: SBPR föreslår nya medlemsavgifter och nytt namn – ”Förhoppningen är att attrahera 100 nya medlemmar”

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bygger kluster av e-handelstjänster – kniper åt sig två konkursade poster-sajter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Helloprint till Print Next den 24 november

Nätverksträffen Print Next den 24 november bjuder på många spännande talare.

Helloprint har nyligen lanserat sina tjänster i Sverige och till Print Next kommer nu Rick Molenaar som är CMO Helloprint. Han kommer att berätta om företagets vision och hur man ser på utvecklingen i branschen.

Läs mer om Print Next på Grafkoms sajt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

POD Sthlm expanderar både här (Stockholm) och där (Västerås)

Pod Sthlm har öppnat sitt första projekt- och försäljningskontor utanför Stockholm.

– Ett beslut som ligger i led med vår vision om att nyckeln till ett trevligt samarbete ligger i kombinationen av närhet och service. Med personlig expertis på plats och med den senaste digitala tekniken kan vi nu på ett bättre sätt erbjuda våra befintliga och nya kunder en trevligare form av projekthantering runtom i Mälardalen, säger Niklas Hultberg.

Det nya teamet i Västerås blir nyanställda Sara Sjöberg och Anna Werne Ejnarsson som båda kommer från tryckeriet Åtta45 där Sara varit säljare och Anna projektledare.

– Expansionen i Västerås beror delvis på att det är Saras och Annas hemmaplan, men också för att Västerås och Mälardalen historiskt har varit en media- och tryckerität region och att representationen de senaste decennierna glesats ut betydligt, varför marknaden bör finnas, säger Niklas.

Bara i kvarteret Kopparlunden, där man har sitt kontor i Västerås, finns nu över 200 företag.

– Vi kommer båda från större organisationer och när vi började diskutera den här möjligheten med Niklas så lockade både fördelarna med en mindre organisation och det goda rykte ”Poddarna” har i branschen. Vi har båda använt oss av Pod Sthlm som underleverantör och vet att kreativitet, kvalitet och snabb service är PODs signum, säger Sara Sjöberg.

– En reflektion jag gjort under mina första veckor är att några av våra starkaste USPar ligger i att vi verkligen är ett team och att våra kunder är villiga att betala för den kreativitet vi bistår med. Storleken på organisation och vår geografiska placering gör att vi dessutom har oerhört korta ledtider mellan förfrågan och leverans.

Anna Werne Ejnarsson har lång erfarenhet av produktionsledning och olika typer av system och har initialt fokuserat på att effektivisera orderhanteringen internt.

– Jag vet så väl vad det innebär att jobba i högt tempo och hur svårt det kan vara att få tid att se över rutiner och flöden. Därför kan det vara hälsosamt att få in nya ögon ibland, och här upplever vi en genuin vilja att ta tillvara den erfarenhet vi har och de reflektioner vi gör, säger Anna Werne Ejnarsson.

Ökar 100 procent i produktionen

I Stockholm där man har sin bas med produktion utvecklar man också verksamheten.

Bogdan Valjaikin, Leon Alkert och Rebecka Romnäs.

– Vår POD(Print on demand)-lösning växer i ett härligt tempo och efterfrågan kring att producera mindre volymer och mer anpassade produktioner är något som vi ser att de flesta av våra beställare söker, säger Niklas.

Därför utökar man sin produktionsyta genom att ta över stora delar av Ringströms skär & fals gamla lokaler. Lokalinvesteringen innebär en fördubbling i produktion. I de nya lokalerna flyttar man in digitaltryckeriet, lagret och distributionsavdelningen.

– Men roligast i Stockholm är att vi även här har lyckats förstärka teamet ytterligare med tre nyrekryteringar till produktionen.

  • Rebecka Romnäs kommer från Big Image och deras storformatsavdelning där hon arbetat de senaste tio åren. ”Med Rebecka i teamet så utökar vi vår kunskap och erfarenhet av storformatsproduktion och vår möjlighet att skapa fler coola saker växer.”
  • I digitaltryckeriet har man anställt Bogdan Valjaikin – ”han saknar tidigare branscherfarenhet men med hans inställning och personlighet så är vi övertygade om att det inte är sista gången ni läser om Bogdan”.
  • Leon Alkert, som också har börjat i digitaltryckeriet, kommer med erfarenheter kring transfertryck och tar ansvar över den trycktekniken på Pod Sthlm.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvunnen PET ”dyrt som guld”– priset dubblerat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sundsvall Profildekor investerar i ny planprinter

Sign och Display-aktören Sundsvall Profildekor har investerat i en ny planprinter, närmare bestämt enNyala från swissqprint såld av Nize equipment.

Profildekor har gjort flera satsningar och investeringar på sistone, bland annat har man flyttat in i nyrenoverade lokaler med nya kontorsplatser samt tillhörande showroom och lab. Och så har man renoverat de 800 kvadratmeter där man har sin maskin- och monteringshall.

Och så har man då köpt in en Nyala från swissqprint som är utrustad med CMYK, light cyan, light magenta, vitt och lack, med kapacitet för att trycka på rullar som är upp till 320 cm breda.

– Vi har tittat på swissqprint under många år på olika mässor samt varit på besök hos NIZE equipment i Danmark på deras democenter, och nu fick vi möjligheten att byta ut vår Dürst mot en swissqprint Nyala. Vi har flera kollegor i branschen som är otroligt nöjda så vi känner att vi nu har investerat i en produkt som inte bara är tillförlitlig och stabil utan även gör att vi kan leverera den absolut högsta printkvaliteten till alla våra kunder, sägerAnders Sjöberg vd på Profildekor, i ett nyhetsinlägg.

Förutom planprintern har man även den senaste tiden investerat irullprinter, dataskärbord, samt en ny frigolitskärare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DHL höjer priserna med nästan 8 procent

Ämnen i artikeln: DHLTransporter

DHL Express Sverige meddelande nyligen att de kommer höja sina priser med 7,9 procent från och med den 1 januari 2023.

DHL Express justerar sina priser årligen, med hänsyn till inflation, valutaförändringar och andra ökade kostnader, bland annat relaterade till att följa förbättrade säkerhetsbestämmelser, i de 220 länder och territorier där företaget är verksamt. Prisjusteringen varierar från land till land, beroende på lokala förhållanden och kommer att beröra kunder med standardavtal, skriver man i ett pressmeddelande.

Med den årliga prisjusteringen kan vi investera i vår infrastruktur och teknologi för att säkerställa motståndskraftiga och hållbara kundlösningar i världsklass. Det inkluderar toppmoderna flygplan och fordon, utvidgning av våra faciliteter för att möta ökande efterfrågan från kunder och investeringar i gröna och mer hållbara lösningar, såsom hållbart flygbränsle och elfordon, säger Peter Ervasalo, vd, DHL Express Sverige.

Ämnen i artikeln: DHLTransporter
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sök utvecklingspengar: Ny- eller vidareutveckla bioekonomi-processer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marvaco förändrar i toppen

Ämnen i artikeln: Marvaco

Sunnebaserade flexospecialisten Marvaco meddelar att man gör ändringar i ledningen.

Ämnen i artikeln: Marvaco
redaktionen@branschkoll.se
Annons