Uppfinningar, investeringar och hemliga språk på Nordic Profile Fair

Efter 2,5 års väntan stod dörrarna till Nordic Profile Fair på Elmia åter öppna.
Efter 2,5 års väntan stod dörrarna till Nordic Profile Fair på Elmia åter öppna.

Äntligen var det dags för Nordic Profile Fair och efter 2,5 år märktes det att folk var sugna på att ses, första dagen var det helt fullt i gångarna, montrarna kryllade av besökare och Maria Olsson från PWA sprang runt med ett filmteam och gjorde livereportage.

Branschkoll gjorde också reportage, men med gammal hederlig papper och penna (anteckningar på Iphone). Nedan följer det senaste och hetaste från de leverantörer och besökare vi hann prata med.

Vi har fått in investerare och anställt två säljare

Camilla Jonsson Bergsten håller upp en av hennes egna varumärke Månsings produkter.

Camilla Jonsson Bergsten ställer för första gången ut med det egna varumärket Månsing, som till största delen säljer textilier och förvaring i naturmaterial. Månsing är från början ett hemligt språk, som användes av knallar eller så kallade västgötahandlare.

Nu är det Camillas varumärke och flera av produkterna har namn eller motiv med inspiration hämtad från språket.

– Vet du vad tura me nypera betyder? Se med händerna!

Camilla grundade Månsing för fem år sedan men det här är första gången hon ställer ut på Nordic Profile fair. Den största försäljningen sker till detaljhandeln men nu har Camilla fått in investerare och anställt två säljare så nu gör man en satsning på profilbranschen.

Bland produkterna finns en handvävd yoga-matta, en korg tillverkade av vattenhyacint och en pläd av primärt återvunnen bomull.

Vi har handlat med klockor i 25 år och har försäljning i 57 länder

Felicia Hagelberg och Christian Hoffmann håller koll på både tiden och hygienen!

Scandinavian Design Group har gedigen erfarenhet av att handla med klockor, i 25 år har man hållit på nu, främst säljer man på flygplatser och i andra taxfreemiljöer och har därmed försäljning i hela 57 länder, främst med egna varumärket Lambretta.

Men sedan ett tag tillbaks satsar man nu på profilbranschen och har bland annat tagit fram klockor med brandade urtavlor åt Volvo och Saab.

För ett år sedan köpte även klockvarumärket Carl Edmonds konkursbo, där Peter ”Foppa” Forsberg och Joel Kinnaman tidigare var inblandade.

Slutligen har försäljning av skyddsprodukter exploderat för bolaget, där man blivit nordisk distributör för Intco, som är en av världens största spelare när det kommer till sjukvårdsprodukter och enligt uppgift har de cirka 15 procent av världsmarknaden.

– Vi får in en container i veckan med produkter som sedan går ut till sjukhus, kommuner och tandläkare, berättar Christian Hoffmann säljare på Scandinavian Design Group.

Sugrör av vass – the next big thing?

Raws erbjuder sugrör av vass.

Ett häftigt och relativt nytt bolag som ställde ut är Raws som erbjuder sugrör gjorde av vass. Bolaget är grundat i Norrköping och där har man sitt kontor samt hela produktionen och skördningen av vassen.

– Vi har byggt maskinen själv, det är den enda i sitt slag i världen. Målet i år var att producera 60 miljoner sugrör av vass men det kommer vi inte klara då det dragit ut på tiden att få färdigt maskinen, men nästa år så ska vi klara det! Vassen skördar vi med båt i Norrköping, vass är som ett ogräs på vatten så folk uppskattar att vi tar bort den. Ett vasstrå räcker till att göra fem sugrör, säger Timmy Frisk vd för Raws och kollegan Johanna.

Just nu finns kunderna framförallt hos restauranger samt på några Coop- och ICA-butiker men nu satsar man alltså på profilbranschen som man tror starkt på. Sugrören klarar att vara i vätskan hur länge som helst och bryts alltså inte ner som exempelvis papperssugrör. När man använt dem går de att köra i diskmaskin och använda igen.

Rekordår för Black Hill

Örjan Boström vd på Black Hill framför årets storsäljare, kylväskor med sublimeringstryck som ser ut som björkstam eller iskub.

Black Hills vd Örjan Boström berättar att mässan börjat riktigt bra och att det är mycket folk på plats. Han berättar också att det är ett rekordår för Black Hill och jag frågar vad det beror på?

– För att vi har bra produkter såklart! Sen går det bra för branschen överlag nu är min uppfattning, det finns ett uppdämt behov av profilprodukter. Vi leverera indirekt till en del börsnoterade bolag som tidigare haft köpstopp men som nu börjar göra beställningar nu hoppas vi bara att det inte blir för mycket inflation, men oavsett kommer vi inte höja våra priser i höst, säger Boström.

Örjan berättar också att Black Hill erbjuder armbandsur med fem års garanti och supporter-mössor tillverkade i Europa.

Vi sålde in förra årets omsättning precis innan semestern

På Eurosweet blandar man utmaningar med framgångar. Trots att man haft svårt att få tag på vissa insatsvaror och att produktionstider ökat kraftigt för vissa produkter har man lyckats sälja in hela årets omsättning nu innan sommaren.

Och så har man aställt nya medarbetare och köpt in en ”twistare” och en specialvåg.

– Man blir lite förvånad när man tänker på hur vi lyckats pussla ihop allt, det har varit väldigt mycket att göra och mycket problemlösning, men mycket positivt också såklart, säger Kajsa Eichenberger.

Livstidsgaranti på vår vattentransfer

Niels Rask vd för NS System

NS Systems vd Niels Rask var på plats från Danmark tillsammans med säljaren för den svenska marknaden Toni Siira.

NS System har nyligen expanderat i Danmark med utbyggnader av sina lokaler och i hemlandet är man en av de största leverantörerna på transfer och vissa klädplagg. I Sverige uppskattar Niels tillväxten till cirka tio procent årligen.

– Det som är vår styrka är att vi kan fixa allt på samma ställe, både plagget, transfer och trycket. Vi ger också livstidsgaranti på vår vattentransfer som dessutom är väldigt bra för miljön berättar Niels Rask vd på NS System.

Tesilens och nötknäckarens uppfinnare

Uppfinnaren Erik von Schoultz visar upp sina uppfinningar på Nordic Profile Fair, till höger syns hans tesil.

Det sista som hände den första dagen var lite oväntat, hösten 2020 skrev Branschkoll om en tesil vi sett som vi tyckte var lite cool och potentiellt kunde bli en bra profilprodukt. Och vem hittar vi på mässan om inte självaste tesilens uppfinnare som också tycker hans tesil skulle vara en bra profilprodukt.

Erik von Schoultz som uppfinnaren heter (Hans företag heter Drosselmeyer) har med sig en handfull olika uppfinningar, bland annat hans mest framgångsrika produkt en nötknäppare som tillverkas i Sverige och som han sålt ett par hundratusen av.

Men hans senaste uppfinning är alltså tesilen som inte spiler teblad och inte heller droppar (se bild ovan).

– Uppfinnandet är det jag tycker är roligast, jag har väl ett 15-tal färdiga uppfinningar som jag tagit fram genom åren, i genomsnitt brukar en uppfinning ta 1-3 år från idé till färdig produkt. Mitt tillvägagångssätt är att försöka lösa det givna problemet genom att addera så få detaljer som möjligt. Oftast består mina färdiga produkter av tre detaljer och en fjäder – och så använder jag aldrig skruvar, berättar Erik von Schoultz.


Nästa vecka kommer sammanfattningen av dag två från Nordic Profile Fair.

Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]