Uppfinningar, investeringar och hemliga språk på Nordic Profile Fair

Efter 2,5 års väntan stod dörrarna till Nordic Profile Fair på Elmia åter öppna.
Efter 2,5 års väntan stod dörrarna till Nordic Profile Fair på Elmia åter öppna.

Äntligen var det dags för Nordic Profile Fair och efter 2,5 år märktes det att folk var sugna på att ses, första dagen var det helt fullt i gångarna, montrarna kryllade av besökare och Maria Olsson från PWA sprang runt med ett filmteam och gjorde livereportage.

Branschkoll gjorde också reportage, men med gammal hederlig papper och penna (anteckningar på Iphone). Nedan följer det senaste och hetaste från de leverantörer och besökare vi hann prata med.

Vi har fått in investerare och anställt två säljare

mansing
Camilla Jonsson Bergsten håller upp en av hennes egna varumärke Månsings produkter.

Camilla Jonsson Bergsten ställer för första gången ut med det egna varumärket Månsing, som till största delen säljer textilier och förvaring i naturmaterial. Månsing är från början ett hemligt språk, som användes av knallar eller så kallade västgötahandlare.

Nu är det Camillas varumärke och flera av produkterna har namn eller motiv med inspiration hämtad från språket.

– Vet du vad tura me nypera betyder? Se med händerna!

Camilla grundade Månsing för fem år sedan men det här är första gången hon ställer ut på Nordic Profile fair. Den största försäljningen sker till detaljhandeln men nu har Camilla fått in investerare och anställt två säljare så nu gör man en satsning på profilbranschen.

Bland produkterna finns en handvävd yoga-matta, en korg tillverkade av vattenhyacint och en pläd av primärt återvunnen bomull.

Vi har handlat med klockor i 25 år och har försäljning i 57 länder

scandinavian design group
Felicia Hagelberg och Christian Hoffmann håller koll på både tiden och hygienen!

Scandinavian Design Group har gedigen erfarenhet av att handla med klockor, i 25 år har man hållit på nu, främst säljer man på flygplatser och i andra taxfreemiljöer och har därmed försäljning i hela 57 länder, främst med egna varumärket Lambretta.

Men sedan ett tag tillbaks satsar man nu på profilbranschen och har bland annat tagit fram klockor med brandade urtavlor åt Volvo och Saab.

För ett år sedan köpte även klockvarumärket Carl Edmonds konkursbo, där Peter ”Foppa” Forsberg och Joel Kinnaman tidigare var inblandade.

Slutligen har försäljning av skyddsprodukter exploderat för bolaget, där man blivit nordisk distributör för Intco, som är en av världens största spelare när det kommer till sjukvårdsprodukter och enligt uppgift har de cirka 15 procent av världsmarknaden.

– Vi får in en container i veckan med produkter som sedan går ut till sjukhus, kommuner och tandläkare, berättar Christian Hoffmann säljare på Scandinavian Design Group.

Sugrör av vass – the next big thing?

raws sugrar
Raws erbjuder sugrör av vass.

Ett häftigt och relativt nytt bolag som ställde ut är Raws som erbjuder sugrör gjorde av vass. Bolaget är grundat i Norrköping och där har man sitt kontor samt hela produktionen och skördningen av vassen.

Annons

– Vi har byggt maskinen själv, det är den enda i sitt slag i världen. Målet i år var att producera 60 miljoner sugrör av vass men det kommer vi inte klara då det dragit ut på tiden att få färdigt maskinen, men nästa år så ska vi klara det! Vassen skördar vi med båt i Norrköping, vass är som ett ogräs på vatten så folk uppskattar att vi tar bort den. Ett vasstrå räcker till att göra fem sugrör, säger Timmy Frisk vd för Raws och kollegan Johanna.

Just nu finns kunderna framförallt hos restauranger samt på några Coop- och ICA-butiker men nu satsar man alltså på profilbranschen som man tror starkt på. Sugrören klarar att vara i vätskan hur länge som helst och bryts alltså inte ner som exempelvis papperssugrör. När man använt dem går de att köra i diskmaskin och använda igen.

Rekordår för Black Hill

orjan blackhill
Örjan Boström vd på Black Hill framför årets storsäljare, kylväskor med sublimeringstryck som ser ut som björkstam eller iskub.

Black Hills vd Örjan Boström berättar att mässan börjat riktigt bra och att det är mycket folk på plats. Han berättar också att det är ett rekordår för Black Hill och jag frågar vad det beror på?

– För att vi har bra produkter såklart! Sen går det bra för branschen överlag nu är min uppfattning, det finns ett uppdämt behov av profilprodukter. Vi leverera indirekt till en del börsnoterade bolag som tidigare haft köpstopp men som nu börjar göra beställningar nu hoppas vi bara att det inte blir för mycket inflation, men oavsett kommer vi inte höja våra priser i höst, säger Boström.

Örjan berättar också att Black Hill erbjuder armbandsur med fem års garanti och supporter-mössor tillverkade i Europa.

Vi sålde in förra årets omsättning precis innan semestern

På Eurosweet blandar man utmaningar med framgångar. Trots att man haft svårt att få tag på vissa insatsvaror och att produktionstider ökat kraftigt för vissa produkter har man lyckats sälja in hela årets omsättning nu innan sommaren.

Och så har man aställt nya medarbetare och köpt in en ”twistare” och en specialvåg.

– Man blir lite förvånad när man tänker på hur vi lyckats pussla ihop allt, det har varit väldigt mycket att göra och mycket problemlösning, men mycket positivt också såklart, säger Kajsa Eichenberger.

Livstidsgaranti på vår vattentransfer

niels rask ns
Niels Rask vd för NS System

NS Systems vd Niels Rask var på plats från Danmark tillsammans med säljaren för den svenska marknaden Toni Siira.

NS System har nyligen expanderat i Danmark med utbyggnader av sina lokaler och i hemlandet är man en av de största leverantörerna på transfer och vissa klädplagg. I Sverige uppskattar Niels tillväxten till cirka tio procent årligen.

– Det som är vår styrka är att vi kan fixa allt på samma ställe, både plagget, transfer och trycket. Vi ger också livstidsgaranti på vår vattentransfer som dessutom är väldigt bra för miljön berättar Niels Rask vd på NS System.

Tesilens och nötknäckarens uppfinnare

drosselmeyer
Uppfinnaren Erik von Schoultz visar upp sina uppfinningar på Nordic Profile Fair, till höger syns hans tesil.

Det sista som hände den första dagen var lite oväntat, hösten 2020 skrev Branschkoll om en tesil vi sett som vi tyckte var lite cool och potentiellt kunde bli en bra profilprodukt. Och vem hittar vi på mässan om inte självaste tesilens uppfinnare som också tycker hans tesil skulle vara en bra profilprodukt.

Erik von Schoultz som uppfinnaren heter (Hans företag heter Drosselmeyer) har med sig en handfull olika uppfinningar, bland annat hans mest framgångsrika produkt en nötknäppare som tillverkas i Sverige och som han sålt ett par hundratusen av.

Men hans senaste uppfinning är alltså tesilen som inte spiler teblad och inte heller droppar (se bild ovan).

– Uppfinnandet är det jag tycker är roligast, jag har väl ett 15-tal färdiga uppfinningar som jag tagit fram genom åren, i genomsnitt brukar en uppfinning ta 1-3 år från idé till färdig produkt. Mitt tillvägagångssätt är att försöka lösa det givna problemet genom att addera så få detaljer som möjligt. Oftast består mina färdiga produkter av tre detaljer och en fjäder – och så använder jag aldrig skruvar, berättar Erik von Schoultz.


Nästa vecka kommer sammanfattningen av dag två från Nordic Profile Fair.

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons