Uppfinningar, investeringar och hemliga språk på Nordic Profile Fair

Efter 2,5 års väntan stod dörrarna till Nordic Profile Fair på Elmia åter öppna.
Efter 2,5 års väntan stod dörrarna till Nordic Profile Fair på Elmia åter öppna.

Äntligen var det dags för Nordic Profile Fair och efter 2,5 år märktes det att folk var sugna på att ses, första dagen var det helt fullt i gångarna, montrarna kryllade av besökare och Maria Olsson från PWA sprang runt med ett filmteam och gjorde livereportage.

Branschkoll gjorde också reportage, men med gammal hederlig papper och penna (anteckningar på Iphone). Nedan följer det senaste och hetaste från de leverantörer och besökare vi hann prata med.

Vi har fått in investerare och anställt två säljare

mansing
Camilla Jonsson Bergsten håller upp en av hennes egna varumärke Månsings produkter.

Camilla Jonsson Bergsten ställer för första gången ut med det egna varumärket Månsing, som till största delen säljer textilier och förvaring i naturmaterial. Månsing är från början ett hemligt språk, som användes av knallar eller så kallade västgötahandlare.

Nu är det Camillas varumärke och flera av produkterna har namn eller motiv med inspiration hämtad från språket.

– Vet du vad tura me nypera betyder? Se med händerna!

Camilla grundade Månsing för fem år sedan men det här är första gången hon ställer ut på Nordic Profile fair. Den största försäljningen sker till detaljhandeln men nu har Camilla fått in investerare och anställt två säljare så nu gör man en satsning på profilbranschen.

Bland produkterna finns en handvävd yoga-matta, en korg tillverkade av vattenhyacint och en pläd av primärt återvunnen bomull.

Vi har handlat med klockor i 25 år och har försäljning i 57 länder

scandinavian design group
Felicia Hagelberg och Christian Hoffmann håller koll på både tiden och hygienen!

Scandinavian Design Group har gedigen erfarenhet av att handla med klockor, i 25 år har man hållit på nu, främst säljer man på flygplatser och i andra taxfreemiljöer och har därmed försäljning i hela 57 länder, främst med egna varumärket Lambretta.

Men sedan ett tag tillbaks satsar man nu på profilbranschen och har bland annat tagit fram klockor med brandade urtavlor åt Volvo och Saab.

För ett år sedan köpte även klockvarumärket Carl Edmonds konkursbo, där Peter ”Foppa” Forsberg och Joel Kinnaman tidigare var inblandade.

Slutligen har försäljning av skyddsprodukter exploderat för bolaget, där man blivit nordisk distributör för Intco, som är en av världens största spelare när det kommer till sjukvårdsprodukter och enligt uppgift har de cirka 15 procent av världsmarknaden.

– Vi får in en container i veckan med produkter som sedan går ut till sjukhus, kommuner och tandläkare, berättar Christian Hoffmann säljare på Scandinavian Design Group.

Sugrör av vass – the next big thing?

raws sugrar
Raws erbjuder sugrör av vass.

Ett häftigt och relativt nytt bolag som ställde ut är Raws som erbjuder sugrör gjorde av vass. Bolaget är grundat i Norrköping och där har man sitt kontor samt hela produktionen och skördningen av vassen.

Annons

– Vi har byggt maskinen själv, det är den enda i sitt slag i världen. Målet i år var att producera 60 miljoner sugrör av vass men det kommer vi inte klara då det dragit ut på tiden att få färdigt maskinen, men nästa år så ska vi klara det! Vassen skördar vi med båt i Norrköping, vass är som ett ogräs på vatten så folk uppskattar att vi tar bort den. Ett vasstrå räcker till att göra fem sugrör, säger Timmy Frisk vd för Raws och kollegan Johanna.

Just nu finns kunderna framförallt hos restauranger samt på några Coop- och ICA-butiker men nu satsar man alltså på profilbranschen som man tror starkt på. Sugrören klarar att vara i vätskan hur länge som helst och bryts alltså inte ner som exempelvis papperssugrör. När man använt dem går de att köra i diskmaskin och använda igen.

Rekordår för Black Hill

orjan blackhill
Örjan Boström vd på Black Hill framför årets storsäljare, kylväskor med sublimeringstryck som ser ut som björkstam eller iskub.

Black Hills vd Örjan Boström berättar att mässan börjat riktigt bra och att det är mycket folk på plats. Han berättar också att det är ett rekordår för Black Hill och jag frågar vad det beror på?

– För att vi har bra produkter såklart! Sen går det bra för branschen överlag nu är min uppfattning, det finns ett uppdämt behov av profilprodukter. Vi leverera indirekt till en del börsnoterade bolag som tidigare haft köpstopp men som nu börjar göra beställningar nu hoppas vi bara att det inte blir för mycket inflation, men oavsett kommer vi inte höja våra priser i höst, säger Boström.

Örjan berättar också att Black Hill erbjuder armbandsur med fem års garanti och supporter-mössor tillverkade i Europa.

Vi sålde in förra årets omsättning precis innan semestern

På Eurosweet blandar man utmaningar med framgångar. Trots att man haft svårt att få tag på vissa insatsvaror och att produktionstider ökat kraftigt för vissa produkter har man lyckats sälja in hela årets omsättning nu innan sommaren.

Och så har man aställt nya medarbetare och köpt in en ”twistare” och en specialvåg.

– Man blir lite förvånad när man tänker på hur vi lyckats pussla ihop allt, det har varit väldigt mycket att göra och mycket problemlösning, men mycket positivt också såklart, säger Kajsa Eichenberger.

Livstidsgaranti på vår vattentransfer

niels rask ns
Niels Rask vd för NS System

NS Systems vd Niels Rask var på plats från Danmark tillsammans med säljaren för den svenska marknaden Toni Siira.

NS System har nyligen expanderat i Danmark med utbyggnader av sina lokaler och i hemlandet är man en av de största leverantörerna på transfer och vissa klädplagg. I Sverige uppskattar Niels tillväxten till cirka tio procent årligen.

– Det som är vår styrka är att vi kan fixa allt på samma ställe, både plagget, transfer och trycket. Vi ger också livstidsgaranti på vår vattentransfer som dessutom är väldigt bra för miljön berättar Niels Rask vd på NS System.

Tesilens och nötknäckarens uppfinnare

drosselmeyer
Uppfinnaren Erik von Schoultz visar upp sina uppfinningar på Nordic Profile Fair, till höger syns hans tesil.

Det sista som hände den första dagen var lite oväntat, hösten 2020 skrev Branschkoll om en tesil vi sett som vi tyckte var lite cool och potentiellt kunde bli en bra profilprodukt. Och vem hittar vi på mässan om inte självaste tesilens uppfinnare som också tycker hans tesil skulle vara en bra profilprodukt.

Erik von Schoultz som uppfinnaren heter (Hans företag heter Drosselmeyer) har med sig en handfull olika uppfinningar, bland annat hans mest framgångsrika produkt en nötknäppare som tillverkas i Sverige och som han sålt ett par hundratusen av.

Men hans senaste uppfinning är alltså tesilen som inte spiler teblad och inte heller droppar (se bild ovan).

– Uppfinnandet är det jag tycker är roligast, jag har väl ett 15-tal färdiga uppfinningar som jag tagit fram genom åren, i genomsnitt brukar en uppfinning ta 1-3 år från idé till färdig produkt. Mitt tillvägagångssätt är att försöka lösa det givna problemet genom att addera så få detaljer som möjligt. Oftast består mina färdiga produkter av tre detaljer och en fjäder – och så använder jag aldrig skruvar, berättar Erik von Schoultz.


Nästa vecka kommer sammanfattningen av dag två från Nordic Profile Fair.

Annons

Här är nyheterna i Landas uppgraderade pressar

Landa Inkish 1800
Ämnen i artikeln: Landa

Landas tryckpressar ska återigen visas upp för branschen på en Drupamässa. Här får du en förhandsvisning av vad som väntar av de uppgraderade modellerna.

Ämnen i artikeln: Landa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbolaget har växt över 100 procent på fem år

IMG 0196 2 1800
Ämnen i artikeln: Kartongbolaget

Etikettgruppens vårmöte inleddes med ett studiebesök hos Kartongbolaget på Långeberga industriområde dit företaget flyttade 2019.

Ämnen i artikeln: Kartongbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Besök på spännande tillväxtföretag när Etikettgruppen höll vårmöte

Etikettgruppen2
Ämnen i artikeln: Etikett

✔️”Vi ska veta vad kunden vill ha om fem år” ✔️Lektion i AI ✔️Förpackningsföretag i tillväxt

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Matproducent går över till flergångsförpackning

Gordon circular

Levererar nu mat i förpackningar som snabbt får lägre klimatpåverkan jämfört med alternativ av papper.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Planerad utbyggnad av svensk förpackningsfabrik stoppas

Pure Fibre 0118 – Salad bowl with hand and herbal tray 1800

Den planerade investeringen i kraftigt ökad produktion av formad fiber avbryts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priserna på förpacknings- och etikettmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu pantar vi ännu mer

panta
Ämnen i artikeln: Återvinning

Stockholmare är sämst på att panta – Värmlänningar bäst!

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går åt rätt håll – kunskap om källsortering ökar

Kallsortera 1800
Ämnen i artikeln: Återvinning

Tre av fyra känner till att de har skyldighet att källsortera och lämna förpackningar till återvinning. Och betydligt fler än tidigare har koll på miljö- och klimatskälen till att återvinna, enligt en undersökning från Avfall Sverige.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han säljer lönsamt tryckeri efter 42 år

tillsalu

✔️”Jag är den enda i Sverige på detta” ✔️Maskinpark för att producera frakthandlingar till flera större kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk bokbindare vill ha ny märkning av trycksaker – ”vi står vid ett vägskäl”

Mattias Nya Aros

Förra hösten startade Mattias Carlsson upp Nya Aros Bokbinderi i Västerås. För Branschkoll berättar han hur det går och vad han ser som kritiskt för att svensk grafisk produktion ska kunna fungera.

Bokbinderiet i Västerås har en lång historia med flera olika ägare och konkurser bakom sig – men nu ägs och drivs det av en mångårig anställd som har sitt hjärtat i den grafiska branschen.

– Vi startade ett helt nytt bolag och det finns ingenting kvar av det som varit tidigare, säger Mattias Carlsson.

Lokalen och maskinerna, som Mattias Carlsson hyr, har samma ägare sedan förr-förra ägaren av bokbinderiet.

Ville inte driva igenom ännu en omstart som platschef

Mattias hade varit platschef de fem senaste åren och när det var dags för en ny omstrukturering hade han fått nog.

– Jag var platschef ville faktiskt inte stå för en göra samma sak med uppsägningar och omstart en vända till, det var min fru som frågade mig om det inte skulle vara bättre att driva det själv istället.

Och så blev det. Den första september i fjol var allt igång och fram till nu har man varit 13 anställda.

– Vi städade bort allt, både juridiskt och fysiskt så att det kunde kännas som en riktig nystart.

Laminering är det enda som saknas

Personalen är samma sedan väldigt många år tillbaka. Alla har varit med sedan det var Bengt Perssons bokbinderi. Så erfarenheten av att driva verksamheten är stor – flera hundra år faktiskt.

– Vi som är här nu har jobbat ihop i minst 20 år och jag är själv den som anställdes sist, säger Mattias Carlsson är utbildad tryckare vilket han jobbade som innan han kom till bokbinderiet.

Nya Aros Bokbinderi erbjuder nästan allt man kan tänka sig av bokbinderitjänster. Från trådhäftning av böcker med hård- och mjukband till klamring, limning, registerhugg och inplastning samt distribution av tidskrifter och mer därtill.

– Det enda vi saknar av det kunderna efterfrågar är laminering, säger Mattias och fortsätter.

– Styrkan är att vi gör allt i huset så kunderna slipper skicka runt sina produkter till olika ställen.

Och kunderna är till allra största delen svenska tryckerier, från norr till söder, som inte har egen kapacitet.

När det kommer till bindning av böcker så står det för runt 30 procent av bokbinderiets verksamhet idag. Av dessa så är det en fördelning på 50/50 mellan trådhäftning och limbindning. 

Svalare marknad tvingar till varsel

Sedan årsskiftet har marknaden varit svalare och det som har minskat mest är trådbindning av böcker. Och med anledning av detta har man nu tvingats varsla tre personer och man ska därmed bli tio totalt på företaget.

– Det var inget jag tänkte vi skulle behöva göra men när marknaden går ner måste vi anpassa oss, säger Mattias.

Efterlyser märkning av svenskproducerade trycksaker

Mattias är en stor förespråkare för svensk produktion och har sedan länge haft en idé om att ta fram en officiell märkning av trycksaker som är producerade i Sverige. Detta är något som har drivits framgångsrikt i Norge under flera år och det finns även initiativ i både Danmark och Finland.

– Nu är det ett bra läge att få in en märkning, som man har i till exempel Norge, att man bevisar att en produkt är producerad i Sverige och av företag som har schyssta villkor.

Med ökat intresse för hållbarhetsfrågor, där transporter är en viktig komponent, så blir argumenten för kunderna att köpa lokal produktion starkare. Det kommer också en skolboksreform som driver på att det ska finnas fler tryckta böcker i skolorna – men hur får man förlagen att producera dessa i Sverige?

Annons

– Jag har pratat med branschorganisationen om att de ska ta fram en märkning som vi kan använda, vi får se om det blir något.

Kan flytta fokus lite från pris

Mattias säger att det är de anslutna företagen som ska marknadsföra och skapa efterfrågan för en sådan märkning, men den måste tas fram av branschen gemensamt för att bli trovärdig.

– Just nu blir det bara en prisfråga, med en märkning kan man tillföra ett nytt värde till den tryckta produkten som bara vi i Sverige kan erbjuda.

Andelen fristående bokbinderier har minskat snabbt och frågan är hur framtiden inom branschen kommer att se ut. Det krävs både stor kunskap och maskinell utrustning för att driva ett bokbinderi och frågan är hur denna del av branschen kommer att utvecklas framöver. Bara för några veckor sedan gick ett mindre bokbinderi i Mälardalen i konkurs.

Mattias Nya Aros 2

Enligt Mattias Carlsson måste alla delar av branschens finnas i landet för att det ska kunna fungera långsiktigt.

Vad krävs för att svensk grafisk industri ska frodas?

– Vi måste hjälpas åt att bevara den grafiska branschen, även de fristående bokbinderierna behövs, man saknar inte hästen för än spiltan är tom, menar Mattias.

Det krävs kompetens för att driva ett bokbinderi och det är svårt att behålla den om det inte finns specialiserade bolag. 

– Det är nog bra att höja blicken lite, alla tryckerier kan inte göra alla de specialgrejer som ett specialiserat bokbinderi gör.

När det kommer till kompetens så är det en stor fördel att ha flera hundra års erfarenhet kring vad som fungerar och vad som inte gör det.

– Vår styrka är att vi vet som som fungerar med både form, funktion och hållbarhet när det kommer till olika material och produkter.

Som utbildad tryckare har Mattias också koll på hur det fungerar på ett tryckeri.

– Jag vet hur processerna går till på ett tryckeri och vad som kan bli fel och du måste gå på en del minor för att lära dig allt det vi har kunskap om i vårt företag.

Är Svensk bokkonst verkligen svensk?

En annan käpphäst som Mattias kommer tillbaka till är tävlingen Svensk Bokkonst. Det senaste årtiondet så har det varit en stor andel av böckerna som anses vara Sveriges vackraste böcker som är producerade helt i utlandet.

LÄS OCKSÅ: Tryckerierna som producerat Sveriges vackraste böcker 2022

För att få vara med så krävs det att minst två av det man kallar för ”produktionsfaktorerna” ska vara utförda i Sverige. Till produktionsfaktorer räknas formgivning, förlag, tryck/bindning samt repro och därmed räcker det att boken ges ut av ett svenskt förlag och har formgivits i Sverige för att kunna vara med i tävlingen.

Enligt Mattias borde det inte få kallas för Svensk Bokkonst. 

– Det är absolut bokkonst, men det är inte svensk bokkonst när nästan allt är producerat i utlandet.

Detta är något som en märkning också skulle kunna hjälpa till att förändra hoppas Mattias.

Men om man tittar framåt så menar Mattias att vi står vid ett vägskäl. 

– Frågan är vart vi är på väg? Hur många bokbinderier har försvunnit de senaste tio åren? Om vi ska ha en bra grafisk bransch i Sverige som kunderna kan lita på så måste vi fundera på hur den ska se ut.

– Kunderna måste veta att svensk produktion fungerar, och lyckas vi inte med det så vänder de sig någon annan stans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons