Uppdatering inför Nordic Profile Fair Online och den fysiska mässan i januari

Promotional Wholesale Association
Maria Olsson och Roger Nilsson på PWA som arrangerar den digital mässan.

Branschkoll har pratat med PWAs projektledare och ansiktet utåt för den digitala mässan, Maria Olsson, för att få en uppdatering med det senaste inför kommande mässan.

Den digitala mässan går som bekant av stapeln 17-19 augusti och totalt blir det 19 utställare samt några ännu ej avslöjade föreläsare.

Bland nykomlingarna hittar vi bland annat Orrefors Kosta Boda, Haunterwear (som säljer friluftskläder) och Roswi.

Maria berättar att augustimässan alltid är lite mindre än den i januari framförallt bland textilföretagen som i regel släpper sin kollektion i början av året.

En annan, lite unik, anledning till varför vissa utställare avböjt att vara med är att de logistikproblem vi ser just nu runt om i världen både med transporter men också att produktionen gjort att vissa helt enkelt inte hunnit få fram sin prover och nyheter ännu.

Ska bli ännu enklare att videochatta

Den största uppdateringen som skett med plattformen inför höstens mässa är att man nu kan boka in videomöten med de utställare man vill träffa direkt i plattformen, den här tjänsten öppnar en vecka innan mässan drar igång.

Vidare har man förenklat videochatt-funktionen och gjort det möjligt för flera personer kan videochatta samtidigt direkt i plattformen, således behöver man alltså inte koppla upp sig mot en extern videokonferens-tjänst. Videotjänsten sägs också blivit mer anpassad för produktvisning.

– Vi börjar bli vana vid videomöten nu och med uppdaterade funktioner som gör det ännu enklare tror jag det kommer bli bra uppslutning kring den typen av möten. Videomöten gör det möjligt för besökarna att snabbt och enkelt genom samtal med säljarna få information specifikt om de produkter man är på jakt efter, söker man exempelvis efter handdukar har man kanske inte tid att kolla på leverantörens samtliga videos, säger Maria Olsson på PWA och tillägger:

– För att besökarna ska kunna boka videomöten på den digitala mässan måste man vara inloggad, om du redan besökt mässan en gång men inte kommer ihåg dina inloggningsuppgifter, använd funktionen glömt lösenord. Det går inte att skapa ett nytt konto om du redan har ett.

Annons

Mässan kommer också fortsatt vara ”kvällsöppen”, vilket betyder att du kommer kunna kika in i obemannade montrar efter klockan 18.

Samtliga klara utställare för den digitala mässan:

utstallare 2021 aug
Totalt 19 utställare till augustimässan (20 om du räknar med PWA lounge).

Det blir en fysisk mässa i januari

Kommunikationen om den fysiska mässan som väntar i Elmia i januari har varit knapp, men planen är att den ska bli av.

– PWA och Elmia släppte datumen under mars men på grund av pandemins effekter har vi legat lågt tills vi vet mer. Men som landet ligger just nu så blir mässan av, berättar Maria Olsson.

Elmia har bland annat investerat i ett helt nytt entrésystem och en rad olika åtgärder för att förhindra smitta.

– Det kommer inte vara samma mässa som vi var vana vid innan pandemin, men det blir en fysisk träff 18-20 januari. Och det är såklart något vi är många som längtar efter och vi kommer under hösten arbeta vidare tillsammans med Elmia för ett smittsäkert mässdeltagande, berättar Maria Olsson.

Båda mässorna kommer leva vidare

– Marknadsundersökningen som PWA har gjort under våren har visat att både besökare och våra utställare vill fortsätta med en fysisk och en digital mässa. Det är i kombinationen man får det bästa av två världar där man som utställare når sina besökare oavsett om de reser till fysiska mässan eller väljer att stanna hemma och besöka mässan digitalt, förklarar Maria Olsson.

Kontaktuppgifter

Den som är intresserad av att medverka på den fysiska mässan Nordic Profile Fair ska prata med Jonas Berglund på Elmia.

För frågor om Onlinemässan Nordic Profile Fair Online är det Maria Olsson på PWA som gäller

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons