Uppdatering inför Nordic Profile Fair Online och den fysiska mässan i januari

Promotional Wholesale Association
Maria Olsson och Roger Nilsson på PWA som arrangerar den digital mässan.

Branschkoll har pratat med PWAs projektledare och ansiktet utåt för den digitala mässan, Maria Olsson, för att få en uppdatering med det senaste inför kommande mässan.

Den digitala mässan går som bekant av stapeln 17-19 augusti och totalt blir det 19 utställare samt några ännu ej avslöjade föreläsare.

Bland nykomlingarna hittar vi bland annat Orrefors Kosta Boda, Haunterwear (som säljer friluftskläder) och Roswi.

Maria berättar att augustimässan alltid är lite mindre än den i januari framförallt bland textilföretagen som i regel släpper sin kollektion i början av året.

En annan, lite unik, anledning till varför vissa utställare avböjt att vara med är att de logistikproblem vi ser just nu runt om i världen både med transporter men också att produktionen gjort att vissa helt enkelt inte hunnit få fram sin prover och nyheter ännu.

Ska bli ännu enklare att videochatta

Den största uppdateringen som skett med plattformen inför höstens mässa är att man nu kan boka in videomöten med de utställare man vill träffa direkt i plattformen, den här tjänsten öppnar en vecka innan mässan drar igång.

Vidare har man förenklat videochatt-funktionen och gjort det möjligt för flera personer kan videochatta samtidigt direkt i plattformen, således behöver man alltså inte koppla upp sig mot en extern videokonferens-tjänst. Videotjänsten sägs också blivit mer anpassad för produktvisning.

– Vi börjar bli vana vid videomöten nu och med uppdaterade funktioner som gör det ännu enklare tror jag det kommer bli bra uppslutning kring den typen av möten. Videomöten gör det möjligt för besökarna att snabbt och enkelt genom samtal med säljarna få information specifikt om de produkter man är på jakt efter, söker man exempelvis efter handdukar har man kanske inte tid att kolla på leverantörens samtliga videos, säger Maria Olsson på PWA och tillägger:

– För att besökarna ska kunna boka videomöten på den digitala mässan måste man vara inloggad, om du redan besökt mässan en gång men inte kommer ihåg dina inloggningsuppgifter, använd funktionen glömt lösenord. Det går inte att skapa ett nytt konto om du redan har ett.

Mässan kommer också fortsatt vara ”kvällsöppen”, vilket betyder att du kommer kunna kika in i obemannade montrar efter klockan 18.

Samtliga klara utställare för den digitala mässan:

Totalt 19 utställare till augustimässan (20 om du räknar med PWA lounge).

Det blir en fysisk mässa i januari

Kommunikationen om den fysiska mässan som väntar i Elmia i januari har varit knapp, men planen är att den ska bli av.

– PWA och Elmia släppte datumen under mars men på grund av pandemins effekter har vi legat lågt tills vi vet mer. Men som landet ligger just nu så blir mässan av, berättar Maria Olsson.

Elmia har bland annat investerat i ett helt nytt entrésystem och en rad olika åtgärder för att förhindra smitta.

– Det kommer inte vara samma mässa som vi var vana vid innan pandemin, men det blir en fysisk träff 18-20 januari. Och det är såklart något vi är många som längtar efter och vi kommer under hösten arbeta vidare tillsammans med Elmia för ett smittsäkert mässdeltagande, berättar Maria Olsson.

Båda mässorna kommer leva vidare

– Marknadsundersökningen som PWA har gjort under våren har visat att både besökare och våra utställare vill fortsätta med en fysisk och en digital mässa. Det är i kombinationen man får det bästa av två världar där man som utställare når sina besökare oavsett om de reser till fysiska mässan eller väljer att stanna hemma och besöka mässan digitalt, förklarar Maria Olsson.

Kontaktuppgifter

Den som är intresserad av att medverka på den fysiska mässan Nordic Profile Fair ska prata med Jonas Berglund på Elmia.

För frågor om Onlinemässan Nordic Profile Fair Online är det Maria Olsson på PWA som gäller

Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons