Upp till fyra miljoner Soda Stream-flaskor nu möjliga att panta


Återvinningsappen Bower har vi skrivit om tidigare här på Branschkoll, fortsätter att öka sina samarbeten och nu är det Soda Stream som ansluter sig till systemet.
Så nu kan man panta förpackningarna från Soda Stream när man lämnar dem för återvinning. Och enligt Sodastream Nordics beräkningar kan potentiellt fyra miljoner förpackningar kommer att kunna återvinnas genom samarbetet med Bower. Idag är Soda Streams smakflaskor gjorda av 100 procent återvunnen plast, så kallad RPET.
LÄS OCKSÅ: App för att panta plastförpackningar får tre nya partners.
– Genom samarbetet med Bower stärker vi upp vårt hållbarhetsarbete. Tillsammans är vi glada över att kunna bidra till att fler förpackningar får en andra chans och kan användas om och om igen, säger Mats Ajpe, marknadschef på Soda Stream Nordics i ett pressmeddelande.
Storägare i Elanders säljer – inte överens med Carl Bennet AB

Latour, en av Elanders största ägare (20%), har börjat sälja av sina aktier. Anledningen är att man inte tycker att den pågående nyemissionen är det bästa sättet för Elanders att gå framåt.
– Vi tycker inte det här sättet är attraktivt, vi har föreslagit en del andra möjligheter att göra en del av de här åtgärderna. Men vi har inte fått gehör för det och då väljer vi att sälja en del istället”, säger Latours vd Jan Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.
På frågan om aktieförsäljningen är början på ett totalt utträde ur Elanders för Latours räkning svara Jan Svensson Nyhetsbyrån Direkt att ”aktien är svårsåld”. I övrigt kommenterar Jan Svensson inte pågående aktiviteter.
2010 kommer att bli ett stort förlustår för Elanders som har lagt sin prognos på minus 110 miljoner för helåret.
Latour har ännu inte beslutat sig för om man kommer att teckna sin del av den pågående nyemissionen. På E24 skriver man att ”Utspelen om att Latour sannolikt inte ska delta i den kommande nyemissionen, som är helt garanterad av Carl Bennet, får nog ses som en del i ett långvarigt spel de båda emellan.” (Mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas som äger Latour. red anm.)
E24 skriver mer om detta – ”Latour säljer i Elanders efter konflikt med Bennet” och ”Ny strid mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas”. Likaså di.se. under rubriken ”Finansmän i bråk om Elanders”.
Elanders Sverige ”klimatneutralt”

Elanders Sverige är ett klimatneutralt företag och kan genom en klimatkalkylator producera klimatneutrala trycksaker.
Fritidsresor avvecklar katalogen

Fritidsresor ska satsa mer på rörlig bild och efter 40 år slutar man med sin tryckta katalog.
– Det kommer att finnas en trycksak men i en helt annan form, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson till DagensMedia.
Reklaminvesteringarna fortsätter att öka

Reklaminvesteringarna ökade med 9,5 procent, eller 702 miljoner kronor, under det andra kvartalet 2010. Det i jämförelse med samma period i fjol. Men nivåerna från 2008 har ännu inte uppnåtts. Detta skriver Resumé i sin nätupplaga.
DagensMedia skriver om samma sak med rubriken ”Medieköpen ökar kraftigt”
Siffrorna kommer från IRM och det är fram för allt tv- och bioreklam som växer.
Resumé certifierar reklambyråer

Reklambyråer med en omsättning upp till 20 miljoner kan nu få en certifiering av tidningen Resumé. Certifieringen görs på affärsmässiga grunder och syftet är att stärka relationen mellan byrå och reklamköpare.
Tanken är att registret över certifierade byråer ska bli den första gallringen vid en byråvalsprocess. Resumé vill med certiferingen underlätta för i första hand små och medelstora företag som söker konsulthjälp för sin marknadsföring.
För att bli certifierad krävs minst tre bokslutsperioder med en genomsnittlig omsättning över en miljon kronor samt i genomsnitt minst en anställd under treårs-perioden. Godkända riskklasser är 3, 4 och 5. Kraven är utarbetade i samarbete med byrådoktorn Håkan Bodman på företaget Effectera. UC levererar fakta kring företagen. Att bli certifierad är gratis.
Under hösten kommer Resumé att resa runt i Sverige och föreläsa om reklam samtidigt som varje ort får sina certifierade byråer presenterade.
Registret med certifierade byråer finns här.
Läs mer på resume.se.
Done växer med lönsamhet i både tryck och webb

Produktionsbyrån DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets andra kvartal på 27,9 (21,9) MSEK, vilket innebär en tillväxt på höga 27 procent. Rörelseresultatet har ökat med 46 procent till 4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15 procent.
Kvartalets tillväxt är till drygt hälften genererat av Done Interactive som haft en mycket positiv utveckling med en tillväxt på 124 procent. Affärsområdet har också förbättrat sin lönsamhet och har för kvartalet en rörelsemarginal på 24 (3) procent*.
Done Prodution är det största affärsområdet och omsatte 21,7 (19,1) MSEK under det första kvartalet. Rörelsemarginalen landade därmed på 20 procent*.
Sedan slutet av 2009 lägger man ut delar av sin produktion inom Done Interactive till Serbien. Då sa vd i ett pressmeddelande ”Att flytta produktion till lågkostnadsländer ser vi som en kontinuerlig process med syfte att ständigt sänka våra kostnader”.
Läs hela kvartalsrapporten här.
* Rörelsemarginalen per affärsområde presenteras före avdragna koncerngemensamma kostnader. Rörelseresultatet för hela bolaget presenteras dock med dessa kostnader borträknade. Av denna anledning är siffrorna inte jämförbara. För detaljer se hela kvartalsrapporten.
MRM-leverantören Crossmedia köper Emanuel Identity Manuals

Emanuel Identity Manuals hjälper företag att skapa webbaserade identitets- och varumärkesmanualer med ett enkelt systemstöd. Man slår sig nu ihop med BrandAirport, leverantör av ett mer avancerat system för planering och hantering av ett företags profil- och marknadsföringsmaterial, ofta kallat MRM-system.
I samma företagsgrupp ingår också C2 som är en produktions- och retuschbyrå.
Crossmedia Sverige AB (dotterbolag till C2 och BrandAirport) köper 100% av bolaget och lyfter in hela organisationen till sina lokaler på Kungsgatan 26.
Läs mer på:
Svenska kyrkan behöver ny grafisk leverantör

Mina två barn fick en inbjudan till Svenska kyrkans barnverksamhet. Var sin och helt i onödan att skicka två identiska vykort till samma familj. Detta är tredje gången som vi får dubbla kort från Kyrkan!

Vem den ”glada” tryckaren är vet jag för det står på baksidan men frågan är vem som har haft ansvaret för adressfilen? Varför är den inte rensad på dubletter?
Korten är adresserade till barnen men budskapet är naturligtvis till mig som förälder och det hade gått lika bra med ett kort.
Vad kostar detta Kyrkan? Och varför är det ingen som hjälper dem att spara de här pengarna?
Statistisk bakgrundsinformation – förtroendeindikatorer

Som ett led i att skapa en portal med relevant bakgrundsinformation, kommer Branschkoll från och med nu att löpande publicera de svenska så kallade förtroendeindikatorer.
Dessa är ett mått på hur man ser på den ekonomiska utvecklingen i landet. Konjunkturinstitutet (KI) ställer varje månad ett antal frågor till hushåll och företag och förtroendeindikatorerna (eller konfidensindikator som KI kallar dem) är en sammanvägning av flera frågor.
Klicka på bilden för att förstora
Siffrorna är nettotal vilket är saldot mellan andelen företag eller hushåll som uppgett ökning respektive minskning av en viss variabel.
I redovisningen tar man hänstyn till säsongsvariationer. På sommaren minskar till exempel orderingången för de flesta företag. Eftersom detta är ett återkommande faktum justeras resultaten så att säsongsvariationerna sprids ut över året.
Editakoncernens halvårsrapport: tryck minskar och marknadstjänster ökar

Under januari–juni ökade Editakoncernens omsättning med en procent till 57,9 miljoner euro.
Omsättningsökningen berodde huvudsakligen på ökad försäljning i affärsområdet Marketing Services i Sverige. 54 procent av koncernens omsättning härrörde från Finland och 46 procent från Sverige. Koncernens rörelsevinst var 2,0 miljoner euro
Affärsområdet Marketing Services omsättning uppgick till 10,3 miljoner euro (8,3 miljoner) och rörelsevinsten var 0,2 miljoner euro (-0,2 miljoner). Ökningen i omsättning och rörelsevinst kom huvudsakligen från Sverige. De svenska koncernbolagen lyckades både utöka sina uppdrag på befintliga kunder och förvärva nya kunder.
Den allt hårdare priskonkurrensen, och nedgången i efterfrågan på tryckta produkter, drog ner omsättningen inom affärsområdet Print och Distribution i både Finland och Sverige.
Koncernstruktur
Editakoncernen har fyra affärsområden:
- Marketing Services
- Editorial Communication
- Publishing
- Print & Distribution
Med undantag för affärsområdet Publishing finns samtliga affärsområden i både Finland och Sverige.
I januari förvärvade Editakoncernen hela aktiestocken i svenska Kampanjfabriken AB. Förvärvet stärker koncernens kompetens inom personifierad direktmarknadsföring. I juni utökade koncernen sitt ägarskap i Belinski LLC i Ukraina med 20 procent och äger nu 90 procent av bolaget. I Finland slogs Käpylä Print Oy samman med Edita Prima Oy i januari.
Detta skriver Edita i ett pressmeddelande.