Unitedprofile lanserar Kundportalen – ska skapa fler affärer

Med den nya lösning kan du samla dina kunders webbshoppar under ett och samma tak.

Unitedprofiles nya Kundportal positionerar sig mellan deras två befintliga lösningar för kundanpassade webbshops-lösningar, Lightshop och Kundshop. Med kundportalen kan du samla alla dina kundspecifika shoppar under ett och samma tak med unikt sortiment och profil.

– Den stora grejen med kundportalen är att du kan samla alla kunder som vill ha en egen profil och eget sortiment på ett mer kostnadseffektivt sätt, sammanfattar Unitedprofiles vd Magnus Lindblad.

Kundanpassade webbshops-lösningar är glödhett

Många av er har säkerligen varit med och tagit fram både en och två sådana lösningar till era lite större kunder. Unitedprofile erbjuder numera tre olika lösningar i sin plattform:

Lightshop – via inloggning får utvalda kunder åtkomst till sitt anpassade sortiment direkt på återförsäljarens webbplats tillsammans med övriga sortimentet.

Nylanserade Kundportalen – är en universal sida där återförsäljaren kan samla utvalda kunders webbshoppar med egen profil, grafiska element och eget sortiment anpassas utifrån vilken kund som loggar in.

Kundshop – används oftast för kunder som kräver en unik webbshop och design. Denna lösning går att specialanpassa för att uppfylla tex. krav som kan ställas vid upphandlingar eller andra specifika önskemål.

– Kundportalen som vi nu lanserar har varit väldigt efterfrågad från våra ansluta återförsäljare. Det är vanligt att återförsäljarnas kunder vill kunna styra vilket sortiment som visas upp, så att de anställda vet vilka produkter de kan handla. Att det går att profilera shoppen är också viktigt för att stärka kundens profil och skapa igenkänning för den som handlar, förklarar Magnus.

Gjort det enklare och skapat möjligheten för återförsäljarna att jobba proaktivt

Magnus Lindblad vd på Unitedprofile.

En annan fördel med det nyligen lanserade verktyget som Magnus lyfter fram är att det är väldigt enkelt att skapa en kundanpassad webbshopslösning innan mötet med kunden för att tydligt kunna visa möjligheterna och hur det kan komma att se ut.

– Tidigare behövde en återförsäljare kontakta oss, få ett pris och sätta upp ett avtal. Nu kan återförsäljaren enkelt själv skapa mervärde genom att ta fram ett utkast på en webbshop och visa upp för kunden, förklarar Magnus och fortsätter:

– Det handlar om att förenkla hanteringen av alla de shoppar våra återförsäljare administrerar genom att samla dem i kundportalen. För den som vill är det fullt möjligt att integrera alla shoppar i kundportalen till sitt affärssystem, då slipper återförsäljaren manuell hantering av ordrar. Många av våra kunder som tidigare haft andra lösningar flyttar nu över dessa till oss för att få allt samlat i en och samma plattform och därav spara tid.

Målet på sikt är att ha en komplett lösning

Magnus menar att det är just förenklingsarbetet som står i fokus och målet är att Unitedprofile ska bli en komplett lösning som är helt integrerad mot både affärssystem och leverantörer.

– De återförsäljare vi pratar med är väldigt nöjda, just för att det blir så mycket effektivare för dem. Tjänsten vi erbjuder frigör tid som genererar fler kundbesök, fler samtal och helt enkelt skapar fler affärer, avslutar Magnus Lindblad vd på Unitedprofile.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons