Unitedprofile lanserar Kundportalen – ska skapa fler affärer

Med den nya lösning kan du samla dina kunders webbshoppar under ett och samma tak.

Unitedprofiles nya Kundportal positionerar sig mellan deras två befintliga lösningar för kundanpassade webbshops-lösningar, Lightshop och Kundshop. Med kundportalen kan du samla alla dina kundspecifika shoppar under ett och samma tak med unikt sortiment och profil.

– Den stora grejen med kundportalen är att du kan samla alla kunder som vill ha en egen profil och eget sortiment på ett mer kostnadseffektivt sätt, sammanfattar Unitedprofiles vd Magnus Lindblad.

Kundanpassade webbshops-lösningar är glödhett

Många av er har säkerligen varit med och tagit fram både en och två sådana lösningar till era lite större kunder. Unitedprofile erbjuder numera tre olika lösningar i sin plattform:

Lightshop – via inloggning får utvalda kunder åtkomst till sitt anpassade sortiment direkt på återförsäljarens webbplats tillsammans med övriga sortimentet.

Nylanserade Kundportalen – är en universal sida där återförsäljaren kan samla utvalda kunders webbshoppar med egen profil, grafiska element och eget sortiment anpassas utifrån vilken kund som loggar in.

Kundshop – används oftast för kunder som kräver en unik webbshop och design. Denna lösning går att specialanpassa för att uppfylla tex. krav som kan ställas vid upphandlingar eller andra specifika önskemål.

– Kundportalen som vi nu lanserar har varit väldigt efterfrågad från våra ansluta återförsäljare. Det är vanligt att återförsäljarnas kunder vill kunna styra vilket sortiment som visas upp, så att de anställda vet vilka produkter de kan handla. Att det går att profilera shoppen är också viktigt för att stärka kundens profil och skapa igenkänning för den som handlar, förklarar Magnus.

Gjort det enklare och skapat möjligheten för återförsäljarna att jobba proaktivt

Magnus Lindblad vd på Unitedprofile.

En annan fördel med det nyligen lanserade verktyget som Magnus lyfter fram är att det är väldigt enkelt att skapa en kundanpassad webbshopslösning innan mötet med kunden för att tydligt kunna visa möjligheterna och hur det kan komma att se ut.

– Tidigare behövde en återförsäljare kontakta oss, få ett pris och sätta upp ett avtal. Nu kan återförsäljaren enkelt själv skapa mervärde genom att ta fram ett utkast på en webbshop och visa upp för kunden, förklarar Magnus och fortsätter:

– Det handlar om att förenkla hanteringen av alla de shoppar våra återförsäljare administrerar genom att samla dem i kundportalen. För den som vill är det fullt möjligt att integrera alla shoppar i kundportalen till sitt affärssystem, då slipper återförsäljaren manuell hantering av ordrar. Många av våra kunder som tidigare haft andra lösningar flyttar nu över dessa till oss för att få allt samlat i en och samma plattform och därav spara tid.

Målet på sikt är att ha en komplett lösning

Magnus menar att det är just förenklingsarbetet som står i fokus och målet är att Unitedprofile ska bli en komplett lösning som är helt integrerad mot både affärssystem och leverantörer.

– De återförsäljare vi pratar med är väldigt nöjda, just för att det blir så mycket effektivare för dem. Tjänsten vi erbjuder frigör tid som genererar fler kundbesök, fler samtal och helt enkelt skapar fler affärer, avslutar Magnus Lindblad vd på Unitedprofile.

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se