Unitedprofile har 350.000 produkter – vad betyder det?

Jesper Löfgren tillsammans med Alex Giers. (Foto: Linda Axelsson / siljannews.se)

Häromveckan kommunicerade Unitedprofile att man nu har 350.000 produkter inlagda i sin plattform, en siffra som inte är helt lätt att greppa, men i den här intervjun gör vi vårt bästa för att gå till botten med arbetet som ligger bakom en till synes astronomisk siffra.

För enkelheten skull så kan vi konstatera att i dessa 350.000 produkter så är färger och storlekar inräknat, det rör sig alltså om 350.000 olika produkt-sorter, men inte nödvändigtvis 350.000 produkt-modeller.

Branschkoll har pratat med Jesper Löfgren som är kommunikationsansvarig på Unitedprofile.

Hur håller man koll på 350.000 produkter?

– Först och främst så jobbar vi mot våra ansluta leverantörers system, om de gör en ändring så läser vår plattform in ändringen och skickar sedan ut den ändringen till ansluta återförsäljares webbplatser. Dessa uppdateringar kan ske dagligen eller mer sällan beroende på leverantörens behov, förklarar Jesper Löfgren.

Vilken är den största utmaningen med det här arbetet?

– Den största utmaningen är att se till att det inte blir några fel, du kan se det på två olika sätt. Å ena sidan har vi 350.000 produkter att hålla koll på, och det är en uppgift. Men sen har vi också en massa ansluta återförsäljare som litar på att vi håller koll på deras webbshop och sortiment och ser till att allt hålls uppdaterat och fräscht, säger Jesper och fortsätter:

– Testa själv att driva en webbshop och hålla allt uppdaterat, det är svårt. Första gången är kul, du lägger till nya produkter och ser försäljningen öka. Sen kommer uppdateringar, det blir eftersläpningar och gamla produkter ligger kvar på förstasidan. Det är massor med jobb med att driva en webbshop, och vi driver hundratals.

Det här går åt andra hållet också, ponera att det blivit ett kritiskt fel hos en leverantör, istället för att denne ska kontakta hundratals ÅF och rätta till felet, krävs bara en kontakt och så sker uppdateringen automatiskt hos alla som är anslutna.

– En annan enorm fördel som man lätt missar är det faktum att vi är ett nätverk, om en återförsäljare hittar en felaktig produkt rapporteras detta till leverantören och alla anslutna återförsäljare får detta korrigerat. Man hjälper varandra utan att tänka på det, och det kan i många fall göra enorm skillnad när en order väl kommer in.

”Vi har ett motto på Unitedprofile – data är data”

För att få det här på snudd till obegripliga maskineriet att snurra kan man tänka sig att Unitedprofile har en mall eller ett standardformulär som leverantörerna får använda sig av. Men så är inte fallet, Unitedprofile gör en skräddarsydd lösning utifrån varje leverantörs egna system.

– Vi har ett motto här på Unitedprofile, data är data och vi kan hantera all typer av data. Varje import är unik och vi tvingar ingen leverantör att anpassa sig till någon mall utan vi gör en skräddarsydd lösning till varje leverantör.

Av Unitedprofiles 12 anställda så jobbar 10 med att hålla den här plattformen uppdaterad och fungerade. Ta bara en sådan sak som att kategorisera alla de produkter som kommer in, kontrollera texterna så att de stämmer och är på rätt språk.

– Vi gör helt enkelt en kvalitetskontroll av varje produkt som kommer in, om du exempelvis har en svensk sida och helt plötsligt börjar det komma texter på engelska så kan Google straffa det i SEO-rankingen. Och när produkterna väl är inlagda gör vi uppdateringar så ofta som var tionde minut där lagersaldo, priser, förädling och vad det än må vara uppdateras.

ÅF kan få vilken webbshop-design som helst

(Foto: Linda Axelsson / siljannews.se)

I början av Unitedprofiles resa fokuserade man många av utvecklingstimmarna just på plattformen, och ÅF’s webbplats skapades ofta utifrån tre färdiga mallar som fanns att välja på men så ser det inte ut längre.

– Det är numera tre personer på Unitedprofile som jobbar heltid med att ta fram olika webbshoppar och lösa designfrågor. I början blev många hänvisade till färdiga mallar men nu har vi resurserna till att skapa vilken webbdesign som helst. Kunden är inte låst i någon mall och kan få sitt helt egna som inte likar något annat, säger Jesper och fortsätter:

– Vi har inte direkt någon sovande plattform, ibland släpper vi nya versioner 6 till 7 gånger i veckan, allt från snabbfixar till stora ändringar. Vi jobbar konstant med att utveckla plattformen och ta fram nya nya funktioner och tjänster.

När når ni en halv miljon produkter?

– I den här takten, borde det vara nånstans kring slutet av 2021 om inte tidigare, men det är inte antalet som är viktigast utan snarare relevansen. Under senaste 10 åren har det till stor del handlat om att utveckla ett system som kan hantera denna mängd produkter och samtidigt ge oss tid och möjlighet att fortsätta växa. Nu har vi fokus på att ta Unitedprofile till nästa nivå. För att göra det har vi bland annat börjat utveckla ett system för AI som ska göra det möjligt att erbjuda helt nya produktfilter och andra unika funktioner som dessa branscher aldrig tidigare skådat, avslutar Jesper Löfgren.

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se

Uniqlo får fortsatt förtroende att klä OS-truppen

os truppen kläder sportswear idrott

Uniqlo som varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019 får nu förtroendet i drygt två år till, fram till 31 december 2024 vilket innebär att de kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Vidare kommer Uniqlo under avtalstiden bland annat leverera kläder till svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen, det här framgår av att pressmeddelande.

Varit kritiserade

Uniqlo har utsatts för en del kritik de senaste åren, dels har det rått delade meningar om designval, inte minst för OS-damernas fotbolldressar. Men man har också anklagats för att köpa sin bomull från den Xinjiangprovinsen som Amnesty med flera varnat för, något bland annat SVT rapporterat om.

redaktionen@branschkoll.se

De vanligaste misstagen företag gör i sitt långsiktiga varumärkesarbete

redaktionen@branschkoll.se

Marabu förvärvat av japansk tillverkare av screentrycksfärg

redaktionen@branschkoll.se