Unitedprofile har 350.000 produkter – vad betyder det?

Jesper Löfgren tillsammans med Alex Giers. (Foto: Linda Axelsson / siljannews.se)

Häromveckan kommunicerade Unitedprofile att man nu har 350.000 produkter inlagda i sin plattform, en siffra som inte är helt lätt att greppa, men i den här intervjun gör vi vårt bästa för att gå till botten med arbetet som ligger bakom en till synes astronomisk siffra.

För enkelheten skull så kan vi konstatera att i dessa 350.000 produkter så är färger och storlekar inräknat, det rör sig alltså om 350.000 olika produkt-sorter, men inte nödvändigtvis 350.000 produkt-modeller.

Branschkoll har pratat med Jesper Löfgren som är kommunikationsansvarig på Unitedprofile.

Hur håller man koll på 350.000 produkter?

– Först och främst så jobbar vi mot våra ansluta leverantörers system, om de gör en ändring så läser vår plattform in ändringen och skickar sedan ut den ändringen till ansluta återförsäljares webbplatser. Dessa uppdateringar kan ske dagligen eller mer sällan beroende på leverantörens behov, förklarar Jesper Löfgren.

Vilken är den största utmaningen med det här arbetet?

– Den största utmaningen är att se till att det inte blir några fel, du kan se det på två olika sätt. Å ena sidan har vi 350.000 produkter att hålla koll på, och det är en uppgift. Men sen har vi också en massa ansluta återförsäljare som litar på att vi håller koll på deras webbshop och sortiment och ser till att allt hålls uppdaterat och fräscht, säger Jesper och fortsätter:

– Testa själv att driva en webbshop och hålla allt uppdaterat, det är svårt. Första gången är kul, du lägger till nya produkter och ser försäljningen öka. Sen kommer uppdateringar, det blir eftersläpningar och gamla produkter ligger kvar på förstasidan. Det är massor med jobb med att driva en webbshop, och vi driver hundratals.

Det här går åt andra hållet också, ponera att det blivit ett kritiskt fel hos en leverantör, istället för att denne ska kontakta hundratals ÅF och rätta till felet, krävs bara en kontakt och så sker uppdateringen automatiskt hos alla som är anslutna.

– En annan enorm fördel som man lätt missar är det faktum att vi är ett nätverk, om en återförsäljare hittar en felaktig produkt rapporteras detta till leverantören och alla anslutna återförsäljare får detta korrigerat. Man hjälper varandra utan att tänka på det, och det kan i många fall göra enorm skillnad när en order väl kommer in.

”Vi har ett motto på Unitedprofile – data är data”

För att få det här på snudd till obegripliga maskineriet att snurra kan man tänka sig att Unitedprofile har en mall eller ett standardformulär som leverantörerna får använda sig av. Men så är inte fallet, Unitedprofile gör en skräddarsydd lösning utifrån varje leverantörs egna system.

– Vi har ett motto här på Unitedprofile, data är data och vi kan hantera all typer av data. Varje import är unik och vi tvingar ingen leverantör att anpassa sig till någon mall utan vi gör en skräddarsydd lösning till varje leverantör.

Av Unitedprofiles 12 anställda så jobbar 10 med att hålla den här plattformen uppdaterad och fungerade. Ta bara en sådan sak som att kategorisera alla de produkter som kommer in, kontrollera texterna så att de stämmer och är på rätt språk.

– Vi gör helt enkelt en kvalitetskontroll av varje produkt som kommer in, om du exempelvis har en svensk sida och helt plötsligt börjar det komma texter på engelska så kan Google straffa det i SEO-rankingen. Och när produkterna väl är inlagda gör vi uppdateringar så ofta som var tionde minut där lagersaldo, priser, förädling och vad det än må vara uppdateras.

ÅF kan få vilken webbshop-design som helst

(Foto: Linda Axelsson / siljannews.se)

I början av Unitedprofiles resa fokuserade man många av utvecklingstimmarna just på plattformen, och ÅF’s webbplats skapades ofta utifrån tre färdiga mallar som fanns att välja på men så ser det inte ut längre.

– Det är numera tre personer på Unitedprofile som jobbar heltid med att ta fram olika webbshoppar och lösa designfrågor. I början blev många hänvisade till färdiga mallar men nu har vi resurserna till att skapa vilken webbdesign som helst. Kunden är inte låst i någon mall och kan få sitt helt egna som inte likar något annat, säger Jesper och fortsätter:

– Vi har inte direkt någon sovande plattform, ibland släpper vi nya versioner 6 till 7 gånger i veckan, allt från snabbfixar till stora ändringar. Vi jobbar konstant med att utveckla plattformen och ta fram nya nya funktioner och tjänster.

När når ni en halv miljon produkter?

– I den här takten, borde det vara nånstans kring slutet av 2021 om inte tidigare, men det är inte antalet som är viktigast utan snarare relevansen. Under senaste 10 åren har det till stor del handlat om att utveckla ett system som kan hantera denna mängd produkter och samtidigt ge oss tid och möjlighet att fortsätta växa. Nu har vi fokus på att ta Unitedprofile till nästa nivå. För att göra det har vi bland annat börjat utveckla ett system för AI som ska göra det möjligt att erbjuda helt nya produktfilter och andra unika funktioner som dessa branscher aldrig tidigare skådat, avslutar Jesper Löfgren.

Annons

De erbjuder fyra kronor i pant för dina takeaway-förpackningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar hållbarhetstest för etiketter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare fyrdubblar packningskapaciteten – ”oacceptabelt med så stor mängd luft i paketen”

Både luft och fyllnadsmaterial i paketen minskas med upp till 30 procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Spendrups investerar 200 miljoner i förpackningslinje – och plastbantar med 100 ton

Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper, något som sägs innebära en besparing på 100 ton plast per år.

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Vårt mål är att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025 och detta är en del av detta, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Samtliga av Spendrups varumärken ska byta till den nya förpackningen under 2023

Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden berättas i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator ställer ut på Pharmapack i Paris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Paketmarknaden växte med 14 procent

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prishöjning på tryckplåtar

För tredje gången på mindre än tio månader höjer Agfa priset på offsettryckplåt och kemikalier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbristen: Tryckerier hamstrar papper – ”100 miljoner kataloger kommer inte att tryckas”

”Största krisen på minst 30-40 år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elpriset stänger pappersmaskin – ”extraordinär ökning”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Apaks vd Evelina Lindgren är Årets Företagare i Sverige

Evelina Lindgren aPak

Mölndalsföretagaren Evelina Lindgren, tredje generationens vd på familjeföretaget Apak, blev i lördags utsedd till Årets Företagare i Sverige 2021.

Hon kvalificerade sig till finalen genom att vinna de regionala delfinalerna vilket vi skrivit om här och här.

– Det känns helt overkligt måste jag säga. Jag vill förstås tacka min familj, vi är ett familjeföretag, och utan dem så hade jag aldrig stått här idag, säger en glad och överraskad Evelina Lindgren när hon blir intervjuad av Företagarna.

Utmärkelsen delades ut under en galakväll i Stockholms Stadshus den 16:e oktober.

Det som bland annat imponerade på juryn och fick dem att utse Evelina Lindgren var hennes förmåga att driva bolaget att bli mer hållbart både vad gäller miljö och inte minst i personalfrågor.

Apak har bland annat investerat i en fullskalig solcellsanläggning som minskat elinköpen med 80 procent och rörelseresultatet har förbättrats kraftigt de senaste åren.

Juryns motivering

”Med en stor dos innovationskraft sätter Årets Företagare ribban för hållbarhet högt och är en sann inspiration och förebild. Vår vinnare går i bräschen och driver utvecklingen för en hållbar omställning framåt. 

Årets Företagare har på kort tid fördubblat omsättningen och skapat en framgångssaga där utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Med ett modigt ledarskap och en utgångspunkt i att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, har vår vinnare tagit hela bolaget mot deras gemensamma mål.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons