Unitedprofile har 350.000 produkter – vad betyder det?

Jesper Löfgren tillsammans med Alex Giers. (Foto: Linda Axelsson / siljannews.se)

Häromveckan kommunicerade Unitedprofile att man nu har 350.000 produkter inlagda i sin plattform, en siffra som inte är helt lätt att greppa, men i den här intervjun gör vi vårt bästa för att gå till botten med arbetet som ligger bakom en till synes astronomisk siffra.

För enkelheten skull så kan vi konstatera att i dessa 350.000 produkter så är färger och storlekar inräknat, det rör sig alltså om 350.000 olika produkt-sorter, men inte nödvändigtvis 350.000 produkt-modeller.

Branschkoll har pratat med Jesper Löfgren som är kommunikationsansvarig på Unitedprofile.

Hur håller man koll på 350.000 produkter?

– Först och främst så jobbar vi mot våra ansluta leverantörers system, om de gör en ändring så läser vår plattform in ändringen och skickar sedan ut den ändringen till ansluta återförsäljares webbplatser. Dessa uppdateringar kan ske dagligen eller mer sällan beroende på leverantörens behov, förklarar Jesper Löfgren.

Vilken är den största utmaningen med det här arbetet?

– Den största utmaningen är att se till att det inte blir några fel, du kan se det på två olika sätt. Å ena sidan har vi 350.000 produkter att hålla koll på, och det är en uppgift. Men sen har vi också en massa ansluta återförsäljare som litar på att vi håller koll på deras webbshop och sortiment och ser till att allt hålls uppdaterat och fräscht, säger Jesper och fortsätter:

– Testa själv att driva en webbshop och hålla allt uppdaterat, det är svårt. Första gången är kul, du lägger till nya produkter och ser försäljningen öka. Sen kommer uppdateringar, det blir eftersläpningar och gamla produkter ligger kvar på förstasidan. Det är massor med jobb med att driva en webbshop, och vi driver hundratals.

Det här går åt andra hållet också, ponera att det blivit ett kritiskt fel hos en leverantör, istället för att denne ska kontakta hundratals ÅF och rätta till felet, krävs bara en kontakt och så sker uppdateringen automatiskt hos alla som är anslutna.

– En annan enorm fördel som man lätt missar är det faktum att vi är ett nätverk, om en återförsäljare hittar en felaktig produkt rapporteras detta till leverantören och alla anslutna återförsäljare får detta korrigerat. Man hjälper varandra utan att tänka på det, och det kan i många fall göra enorm skillnad när en order väl kommer in.

”Vi har ett motto på Unitedprofile – data är data”

För att få det här på snudd till obegripliga maskineriet att snurra kan man tänka sig att Unitedprofile har en mall eller ett standardformulär som leverantörerna får använda sig av. Men så är inte fallet, Unitedprofile gör en skräddarsydd lösning utifrån varje leverantörs egna system.

– Vi har ett motto här på Unitedprofile, data är data och vi kan hantera all typer av data. Varje import är unik och vi tvingar ingen leverantör att anpassa sig till någon mall utan vi gör en skräddarsydd lösning till varje leverantör.

Av Unitedprofiles 12 anställda så jobbar 10 med att hålla den här plattformen uppdaterad och fungerade. Ta bara en sådan sak som att kategorisera alla de produkter som kommer in, kontrollera texterna så att de stämmer och är på rätt språk.

– Vi gör helt enkelt en kvalitetskontroll av varje produkt som kommer in, om du exempelvis har en svensk sida och helt plötsligt börjar det komma texter på engelska så kan Google straffa det i SEO-rankingen. Och när produkterna väl är inlagda gör vi uppdateringar så ofta som var tionde minut där lagersaldo, priser, förädling och vad det än må vara uppdateras.

ÅF kan få vilken webbshop-design som helst

(Foto: Linda Axelsson / siljannews.se)

I början av Unitedprofiles resa fokuserade man många av utvecklingstimmarna just på plattformen, och ÅF’s webbplats skapades ofta utifrån tre färdiga mallar som fanns att välja på men så ser det inte ut längre.

– Det är numera tre personer på Unitedprofile som jobbar heltid med att ta fram olika webbshoppar och lösa designfrågor. I början blev många hänvisade till färdiga mallar men nu har vi resurserna till att skapa vilken webbdesign som helst. Kunden är inte låst i någon mall och kan få sitt helt egna som inte likar något annat, säger Jesper och fortsätter:

– Vi har inte direkt någon sovande plattform, ibland släpper vi nya versioner 6 till 7 gånger i veckan, allt från snabbfixar till stora ändringar. Vi jobbar konstant med att utveckla plattformen och ta fram nya nya funktioner och tjänster.

När når ni en halv miljon produkter?

– I den här takten, borde det vara nånstans kring slutet av 2021 om inte tidigare, men det är inte antalet som är viktigast utan snarare relevansen. Under senaste 10 åren har det till stor del handlat om att utveckla ett system som kan hantera denna mängd produkter och samtidigt ge oss tid och möjlighet att fortsätta växa. Nu har vi fokus på att ta Unitedprofile till nästa nivå. För att göra det har vi bland annat börjat utveckla ett system för AI som ska göra det möjligt att erbjuda helt nya produktfilter och andra unika funktioner som dessa branscher aldrig tidigare skådat, avslutar Jesper Löfgren.

Annons

Meri söker två Utesäljare

Vi söker två drivna och handlingskraftiga säljare som vill vara med och lyfta MERi till nya höjder!

Om oss
MERi är ett branschledande företag inom profil- och presentreklam och med mångårig kunskap och erfarenhet är vi experter inom vårt område. MERi ska vara det första valet för våra kunder när det gäller tjänster och produkter för intern och extern profilering. Med lång erfarenhet, hög kunskapsnivå och kundanpassat sortiment arbetar vi för långsiktiga affärsrelationer. Verksamheten omfattar försäljning av profilkläder/märkeskläder, yrkes/arbetskläder, skyddsskor, presentreklam/premieprodukter, gåvor samt reklam och logistiktjänster.

Vår vision är att MERi ska bli Nordens bästa profil- och presentreklamföretag.

Om tjänsten och dina arbetsuppgifter
Du kommer att bli en viktig person i vår ambition att alltid sätta kunden i fokus. Det gör du genom att bearbeta befintliga kunder och söka upp nya prospekt. Hela Sverige är din arbetsplats men i huvudsak så kommer du att jobba lokalt och regionalt och utgå från vårt huvudkontor i Östersund. Du ingår i ett starkt team med utesäljare och här finns massor med stöd och erfarenhet att hämta för att du ska lyckas. Du ska genom proaktivitet och kundbesök analysera och förstå kundernas behov, såväl kortsiktigt som långsiktigt, för att kunna bygga vidare i på vårt erbjudande samt att utveckla en långsiktig kundrelation.

Tjänsten omfattar en heltidstjänst med start enligt överenskommelse.

Om dig
Vi söker dig med hunger, vilja, iver och ambitioner som är prestationsinriktad, lojal och social. Säljerfarenhet och stort nätverk är fördelar men inga krav. Personliga egenskaper och rätt person är viktigare än ålder. Är du bästa säljaren men har ett jobb idag så har vi tid att vänta, men vi kommer att gå vidare så fort vi hittar rätt så vänta inte utan kontakta oss nu!

Är du världens bästa säljare så är jobbet ditt!
Välkommen till en trygg arbetsgivare i en fantastiskt rolig bransch!

Maila CV och personligt brev till: jobb@meri.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska medalj söker två till ny satsning

Vi letar just nu efter 2 st personer som ska jobba med att driva en ny satsning vi gör inom digitaltryck.

Trycket är på moderna produkter med tydlig miljöprofil som ska tryckas i höga volymer där kunderna finns runt om i hela världen. Affärsområdet är litet idag och kommer att skalas upp. Det finns därför stora möjligheter för de anställda att påverka arbetssätt och processer för att vi ska hitta det bästa sättet att arbeta på.

Produkterna levereras i många unika storlekar och designs där kunderna har sina egna unika varianter. Därför är det superviktigt med ordning och reda så att rätt produkter packas på rätt sätt, märks på rätt sätt och hamnar hos rätt kund. Eftersom volymen är stor så behöver allting hanteras väldigt ordningsamt och strukturerat.

Lite beroende på vilka personer vi tycker passar in hos oss så kan kompetenserna på dessa två se lite olika ut. Vi ser helt enkelt gärna två personer som kompletterar varandra. Båda personerna kommer i högsta grad vara inblandade i att varje dag arbeta med att utföra digitaltryck på produkterna och paketering av dessa, men deras ansvarsområden kommer sannolikt att skilja sig åt.

Den ena personen ser vi framför oss bli ytterst ansvarig för produktionen. Ser till att ordrar produceras i rätt ordning, att ingenting riskerar att bli försenat. Denne person kommer hantera kontakt med våra kunder, se till att vi har tillräckligt med lager av produkter att trycka på, sköta kontakt med leverantör av produkterna, beställa förbrukningsmaterial, boka utgående transporter, etc.

Den andra personen kommer bli kvalitetsansvarig för den grafiska delen. Motiven som kommer in kan behöva korrigeras och anpassas för att trycket på produkten ska se ut som tänkt. Produkterna vi trycker på kommer ha olika basfärg och därför kan trycket behöva korrigeras för att ge rätt färgåtergivning. Här tror vi att man behöver ha ett öga för färg och form och gärna erfarenhet av att jobba i moderna bildbehandlingsprogram, som t.ex. Photoshop eller Illustrator.

Vi letar efter personer som är/har:
– Ordningssamma och strukturerade
– Effektiva och trivs med högt tempo
– Är bra på att kommunicera och vana vid att hålla täta dialoger i vardagen
– Känner sig bekväma vid datorer och teknisk utrustning
– Har känsla och öga för färg och form
– Trivs med att både ha administrativa uppgifter och jobba i produktion

Digitaltryck är ett eget verksamhetsben inom Svenska Medalj, men beroende på arbetsbelastning inom de olika verksamhetsbenen kan man i perioder behöva avlasta andra avdelningar, och även få avlastning från andra avdelningar.

För ansökan, skicka cv och personligt brev till olle@svenskamedalj.se. Urval sker löpande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges Tidskrifter ersätter kvartalsmagasin med årlig prestigeutgåva – ”inte så dramatiskt”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten tar varannandagsutdelningen vidare till västkusten

redaktionen@branschkoll.se
Annons