Unikt event visar upp framtidens alla tryckta produkter
Tryckeriet Digaloo visar i en unik utställning upp framtiden för tryck. Det handlar om hur det tryckta mediet väcks till liv, hur det får nya dimensioner och om kopplingen till digitala medier. Och inte minst om hur helt nya produkter kan skapas i framtidens tryckeri.
Digaloos utställning ”Future in print” kommer under tre veckor vara uppsatt i Antalis butik i centrala Stockholm. Invigning sker nu på onsdag med närmare 300 gäster.
– Vi gjorde som många av våra kunder gör – skapade en tryckt inbjudan som verkligen stack ut. Responsen har varit grymt bra och det är redan fullbokat, säger Jannes Dahlgren som är vd för Digaloo.
Inbjudan har man gjort med en koppling till det digitala genom en så kallad AR-lösning där man med en mobil väcker liv i inbjudningskortet på ett väldigt snyggt och integrerat sätt.
– Kopplingen till digitala lösningar gör att vi får statistik och kan följa upp på ett unikt sätt. Det ger en fantastisk effekt i marknadsföringen som vi har använt och som vi nu ska hjälpa våra kunder att använda, säger Jannes.
Utställningen innehåller delar som aldrig tidigare har visats upp i Sverige. Bland annat finns produkter som lyser i mörker och variabla lösningar i marknadsmaterial, på förpackningar och etiketter. I stort sett allt kring utställningen är individanpassat.
– Vi har producerat hela utställningen själva – allt är tryckt unikt för just det här tillfället. Golv, väggar, tak och all interiör är klädda med olika tryckta material. I utställningen finns också tryckta kläder som vi har producerat själva.
En film är en del av utställningens marknadsföring och från den har det tryckts etiketter till flaskor – där inte en flaska är den andra lik. Alla besökare kommer även få förpackningar med unika tryck.
– Vårt mål är att visa upp att det aldrig tidigare har funnits så stora möjligheter med det tryckta mediet som nu … och i framtiden finns det ännu fler möjligheter. Trycksaken lever och utvecklas verkligen, avslutar Jannes.
Utställningen ”Future in print” visas i Antalisbutiken på Birgerjarls gatan i Stockholm mellan den 22 september och 14 oktober.