Logga in

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

21 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering. 

Läs mer på www.grafkom.se/workflowsummit

Den 13 november har du chansen att lyssna på 22 experter inom digitala arbetsflöden. Bland annat om web2print, orderhantering, prepress, pdf-redigering, MIS, prissättning och utskjutning. Samt hur du kan bygga och implementera enkla arbetsflöden som skapar värde för dina kunder och ditt företag.

Följande lyfts fram om eventet

  • 22 talare i 3 olika spår
  • Branschledande huvudtalare som ger sin syn på framtiden inom automatisering och arbetsflöde
  • Det senaste inom “cloud printing technology”
  • Tips och tricks i populära mjukvaror som Indesign, Pitstop, Acrobat och Fiery
  • 15+ mjukvaruaktörer på samma plats
  • Träffa kollegor och var med att ta det tryckta mediet in i nästa decennium

– Våra nätverksmedlemmar har specifikt efterfrågat det här temat och därför är det extra kul att vi dedikerar vårt höstevent till workflow. Förra året samlade vi 160 personer, en siffra vi räknar med att slå i år eftersom nätverket växt sig avsevärt större och numera inkluderar fler länder, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

22 experter på scen

Grafkom har engagerat talare från ledande mjukvaruutvecklare och leverantörer samt konsulter och kunder. Dalim, Extensis, Chili Publish, EFI, OneVsion, Enfocus och Laidback Solutions, Ricoh, Kodak, Heidelberg. 21grams, Canon iStone och Network Innovation är bara några av de företag som är med och deltar vid det här eventet.

– Vårt fokus ligger som alltid på att dela kunskap, erfarenhet och tips & tricks till alla deltagare. Alla kan och behöver lära sig nya saker. Det är vår förhoppning att vi kan göra det här till ett årligt event för de grafiska företag som är verksamma i Norra Europa, säger Ulf Sunnberg eventansvarig och grundare av Grafkom.

Det blir allt mer avgörande att ha ett modernt och relevant arbetsflöde och att ha den flexibilitet som krävs för att kunna leverera när kunden kräver förändring eller när en ny kund tillkommer, i den här snabbt växande digitala världen, avslutar Sunnberg.

Läs allt om eventet på:

www.grafkom.se/workflowsummit

Inkish är en partner som funnits med länge – se en trailer för Workflow Summit här:

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)

Investerar 5 miljoner i offset – ska bli störst i Norrland

Lennie Nylén vd Arkitektkopia i Umeå till vänster och till höger Per Lundberg, vd på Lundbergs Grafiska, som levererar tryckpressen.

Arkitektkopia i Umeå har investerat i en offsetpress för att kunna möta efterfrågan från kunderna. (mer…)