Logga in

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

21 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering. 

Läs mer på www.grafkom.se/workflowsummit

Den 13 november har du chansen att lyssna på 22 experter inom digitala arbetsflöden. Bland annat om web2print, orderhantering, prepress, pdf-redigering, MIS, prissättning och utskjutning. Samt hur du kan bygga och implementera enkla arbetsflöden som skapar värde för dina kunder och ditt företag.

Följande lyfts fram om eventet

  • 22 talare i 3 olika spår
  • Branschledande huvudtalare som ger sin syn på framtiden inom automatisering och arbetsflöde
  • Det senaste inom “cloud printing technology”
  • Tips och tricks i populära mjukvaror som Indesign, Pitstop, Acrobat och Fiery
  • 15+ mjukvaruaktörer på samma plats
  • Träffa kollegor och var med att ta det tryckta mediet in i nästa decennium

– Våra nätverksmedlemmar har specifikt efterfrågat det här temat och därför är det extra kul att vi dedikerar vårt höstevent till workflow. Förra året samlade vi 160 personer, en siffra vi räknar med att slå i år eftersom nätverket växt sig avsevärt större och numera inkluderar fler länder, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

22 experter på scen

Grafkom har engagerat talare från ledande mjukvaruutvecklare och leverantörer samt konsulter och kunder. Dalim, Extensis, Chili Publish, EFI, OneVsion, Enfocus och Laidback Solutions, Ricoh, Kodak, Heidelberg. 21grams, Canon iStone och Network Innovation är bara några av de företag som är med och deltar vid det här eventet.

– Vårt fokus ligger som alltid på att dela kunskap, erfarenhet och tips & tricks till alla deltagare. Alla kan och behöver lära sig nya saker. Det är vår förhoppning att vi kan göra det här till ett årligt event för de grafiska företag som är verksamma i Norra Europa, säger Ulf Sunnberg eventansvarig och grundare av Grafkom.

Det blir allt mer avgörande att ha ett modernt och relevant arbetsflöde och att ha den flexibilitet som krävs för att kunna leverera när kunden kräver förändring eller när en ny kund tillkommer, i den här snabbt växande digitala världen, avslutar Sunnberg.

Läs allt om eventet på:

www.grafkom.se/workflowsummit

Inkish är en partner som funnits med länge – se en trailer för Workflow Summit här:

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)