Unika trycksaker är framtiden – skapar framgång för Resultatreklam
– En tomteverkstad, så beskriver Resultatreklams vd bolagets verksamhet som går ut på att färdigställa en mängd olika trycksaker och marknadsmaterial. Och att “färdigställa” kan vara allt från att packa till att göra omfattande produktutvecklingar. Resultatreklam går sträckan mellan 'nästan färdigt' till 'färdigt' åt sina kunder.

Resultatreklam huserar sin verksamhet i Sparreholm, därifrån så packar, plockar och hanterar de marknadsmaterial till några av Sveriges största företag, ofta är det ett tryckeri som är uppdragsgivaren.
Bolagets verksamhetsområden kan delas in i fyra huvudkategorier: plocka/sortera produkter, göra manuella eller maskinella tillägg och justeringar på produkter, lagerhållning och utskick.
– Vi gör det som de flesta tror görs i Baltikum eller Kina och vi gör de udda sakerna som det flesta inte vet om att man kan göra, säger bolagets vd Magnus Erixon.
Sen fortsätter Magnus och hans kollega Joel Paavonen som jobbar som projektledare och med B2B-försäljning att berätta om en kavalkad av olika uppdrag som företaget gjort genom åren:
- Flaggspel till butiker, bland annat till Svenska Spel
- Limning av klockaskar
- Butiksskyltning
- Produkter som följer med butiksvaror för att skapa mervärde, åt exempelvis Spendrups, OLW och Nivea
- Band till medaljer vid löptävlingar
- Laserskurna pop up-kort till husfasader som skapar en 3D-effekt
Listan kan göras längre, men det är mer intressant att titta på skarpa projekt, så låt oss göra det.
Noggrannhet och precision

Pappersprover från Iggesund färdigställda av Resultatreklam.
I det här pappersprovet från Iggesund så har Resultatreklam vikt och limmat ihop de yttre och inre kassetterna samt stoppat in pappersproverna i rätt ordning. Här är det hög precision som gäller, proverna ska gå ut till bland annat reklambyråer och tryckerier.
– Minsta fel skulle upptäckas direkt, berättar Joel Paavonen.

Butikspromotion
Här ser vi ett par olika exempel på butikspromotion som Resultatreklam varit med och tagit fram. Hatten kommer från en kampanj Norrlands Guld körde under sommaren, jobbet gick bland annat ut på att resa ett butiksställ och fylla det med dessa hattar.
Och när Schweppes gjorde sin mojito-lansering så följde det med en drinkmuddler (i bakgrunden till höger) om man köpte två flaskor.

Handsydd rygg på äkthetscertifikat.
Sista exemplet är en handsydd rygg på ett äkthetscertifikat, inlaga och omslag har sytts ihop för att förstärka känslan av produkten och helhetsintrycket.
Kunderna och konkurrenterna
Våra kunder finns nästan uteslutande i Sverige och består bland annat av tryckerier och brookers, en av bolagets största kunder är Ica, vars butiksmarknadsföring Resultatreklam färdigställer merparten av. Ibland kan det vara 100 exemplar som behöver någon form av bearbetning och ibland rör det sig om 150.000, allt beror på hur avancerat momentet är och vem som är uppdragsgivare.
– De små detaljerna är viktiga eftersom någon har tänkt till och vill ha det på ett visst sätt, byråer kommer ofta på intressanta förslag på marknadsmaterial och så fastnar konceptet någonstans på vägen då man inte hittar någon som kan genomföra det och så går den kreativa idén förlorad eftersom vissa moment inte tycks vara genomförbara, det är där vi kommer in, säger Magnus Erixon.
Bolagets konkurrenter finns till största delen i Baltikum och Kina, den konkurrens som finns på hemmaplan kommer bland annat från samhälls-institutioner så som Samhall och Kriminalvården. Och skälet att välja Resultatreklam framför ovanstående är enligt Joel och Magnus deras noggrannhet och kvalitét.
Tryckeriernas volymer sjunker men kunderna är inte lika priskänsliga
– Känslan jag får när jag är ute och träffar tryckare är att alla är medvetna om att nivåerna sjunker, men att köparna är också mindre priskänsliga när de väl köper. Med allt digitalt som sker just nu så blir bruset mycket lägre i brevlådan, speciellt om man väljer att sticka ut, ett bra och unikt utskick hamnar inte sällan på kylskåpet. Och det går att att välja sin mottagargrupp på brevlåda också, det är inte endast en digital funktion, säger Joel.
Joel tror att speciallösningarna kring fysiskt marknadsmaterial kommer bli allt vanligare, och att det kommer bli allt svårare att vara ett helhetslösnings-tryckeri. Att man istället kommer få välja ut ett par grejer inom efterbehandling att specialisera sig på.
– Det finns så små marginaler i att skita ner massa papper, ju mer pengar ett tryckeri kan tjäna på efterbehandlingen, desto mindre blir behovet av att tjäna pengar på själva trycket. Jag tror unika trycksaker är framtiden, för det är först då man kan ta bra betalt, avslutar Joel.
Företagsfakta
- Produktion och kontor i Sparreholm (Södermanland)
- Tio anställda och ett fyrtiotal deltidsanställda/inhoppare beroende på hur högt tryck det är i produktionen
- Strax över 15 miljoner i omsättning år 2017
- Webbplats: www.resultatreklam.se