Unik giveaway – logotyp i Lego
Marknadsbyrån och RN Design har gemensamt tagit fram en unik giveaway till uppdragsgivaren Junglemap, ett norskt bolag som sysslar med modern inlärning.
I det här caset får mottagaren en liten påse full av legobitar samt en QR-kod, mottagaren får sedan scanna koden och slussas då in i Junglemaps mjukvara där även ritningen finns. Det färdiga resultatet av legobygget blir till Junglemaps logotyp.
”Vips har vi en giveaway som hjälper oss att kommunicera Junglemaps bärande dimensioner”
RN Design har skrivit en artikel om uppdraget där man beskriver hur man tänkt och vad man velat åstadkomma.
Sammanfattningsvis man kan säga att Junglemaps logotyp är en variant av evighetssymbolen och ska symbolisera att lärande inte är ett event utan en process som aldrig tar slut.
Och genom att konvertera sin logotyp till Lego belyser man vikten av att dela upp saker i mindre bitar som sägs vara en hörnsten i deras inlärningsmetod som de kallar för ”nanolearning”.
Att konvertera vår logotyp till Lego gör att vi får möjlighet att prata om vikten av att dela upp stora saker i små bitar, en annan hörnsten i vår metod NanoLearning. Förmodligen finns det ingen annan produkt som så tydligt förknippas med små bitar som just LEGO. Vips har vi nu en giveaway som hjälper oss att kommunicera Junglemaps bärande dimensioner, står det att läsa.
Skapar en härlig känsla och passar bra in i nördtrenden
Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån förklarar att han själv är barnsligt intresserad av Lego och att han således tyckt det varit extra roligt att vara med i det här caset. På Linkedin förklarar Johan själv varför Lego kan vara bra produktmedia såhär:
Hur blir Lego bra produktmedia? Dels skapar de danska plastbitarna positiva känslor hos de allra flesta, man blir glad när man bygger ihop modellen. Dels är alla typer av ”Nördkultur” på frammarch just nu, inte minst inom tech-sektorn vilket gör att man många gånger kan möta mottagarens stora intresse med en lego-modell.